Pagina 1 van 3

Probleem V50 D2

Geplaatst: 07.07.2011 - 23:14
door Owie's V50
Beste forumleden.

Sinds januari rij ik een nieuwe V50 D2. Tijdens het schakelen en weer op laten komen van de koppeling geeft de auto een vreemd geluid (bonk) in de aandrijflijn. Het geluid lijkt van de aandrijfassen/versnellingsbak te komen.

Tevens is het soms zeer moeilijk om met de auto weg te rijden vanuit stilstand. Het gevoel koppeling/gas is helemaal weg en ik lijk ik wel een beginnende bestuurder!

Inmiddels heeft de auto 31k gelopen, het geluid is vanaf het begin aanwezig en wordt erger

Volvo dealer heeft de auto nagekeken maar kan niets vinden, maar constateert wel het geluid.

Iemand enig idee wat het kan zijn.....

Geplaatst: 08.07.2011 - 08:48
door Migaddo
31K of 310K
31K is vrij weinig

Re: Probleem V50 D2

Geplaatst: 08.07.2011 - 08:58
door EVV
Migaddo schreef:31K of 310K
31K is vrij weinig
Ik zou nog eens lezen:
Owie's V50 schreef: Sinds januari rij ik een nieuwe V50 D2.

Geplaatst: 08.07.2011 - 09:02
door EVV
Misschien heb je hetzelfde probleem als punt 3 in dit topic?

Geplaatst: 08.07.2011 - 09:02
door Migaddo
Excuses idd verkeerd gelezen (is nog vroeg ;) )
Ik vind het overigens vreemd dat de dealer wel iets hoort, maar het niet kan plaatsen. Ik neig te denken aan de koppeling, maar dat zou de dealer dan ook wel kunnen achterhalen. Misschien een second opinion van een andere dealer?
Succes

Geplaatst: 08.07.2011 - 09:12
door Hans oet Twent
Wellicht vloeken in de kerk......

Mijn Passat 140PK TDI heeft een drukgroep met een soort van dubbele platen. Die hangen in rubbers. Die zorgen ervoor dat het vermogen gedoseerd op de angedreven wielen komt. Deze techniek wordt tegenwoordig door veel autofabrikanten gebruikt. Ik zou me voor kunnen stellen dat daar een uitdaging ligt bij jouw auto.

Als je de koppeling half intrapt en dan vermogen gaat vragen, hoor je dan een ratelend geluid? Dat klinkt overigens niet echt heel lekker.

Ik gok op een drukgroep/koppeling die niet meer helemaal lekker is. En zoals omschreven vraag ook eens bij een ander dealer.

SUcces

Geplaatst: 09.07.2011 - 01:00
door Ralf T
Het bonkende geluid wordt veroorzaakt door het lichte vliegwiel. Dit is volgens Volvo een "producteigenschap", maar het doet zeker afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. Ik heb het ook met m'n V50 D2 en onlangs reed ik in een leen-V50 D2 die het ook had. Bekend fenomeen, maar ze gaan er niks aan doen.

V.w.b. het wegrijden: dat had ik ook. Heel irritant. Zit in de software en we noemen het hier al "launch control". Ik heb onlangs de 40.000 km beurt laten uitvoeren en waarschijnlijk is er nieuwe software geinstalleerd (moet dat nog checken). Nu is het grotendeels verdwenen! Ik kan weer fatsoenlijk wegrijden en ook bokt de motor een stuk minder onderin toeren. Hij pakt beter op en slaat niet zo snel dood als je het advies van de schakelindicator netjes opvolgt. Ik kan dus iedereen aanraden om even langs te dealer te gaan. Ik kan hier prima mee leven en dat wil wat zeggen :-)

Geplaatst: 11.07.2011 - 22:30
door Owie's V50
Dank voor al jullie reactie. Ik zal jullie reactie's opnemen met de Volvo dealer.

Op dit moment staat de V50 bij de dealer. Had het afgelopen weekend geen vermogen meer. Waarschijnlijk een of andere sensor.

Maar afwachten hoe auto straks weer loopt. Al met al gaat het allemaal niet vlekkeloos met deze V50

Geplaatst: 11.09.2011 - 16:32
door Owie's V50
Hier een kleine update van....

De vorige storing werd veroorzaakt door een defecte roetfilter sensor.

Inmiddels heeft de D2 zijn 40.000km beurt gehad en weer melding gemaakt van de "bonk" in de aandrijflijn/versnellingbak bij het schakelen.
De dealer heeft mij een print-out van Volvo laten lezen met daarin de reactie: Is een bekend probleem bij Volvo en er wordt aan gewerkt om het probleem op te lossen.Opmerking: geen versnellingsbak uitwissellen.

Dit doet echt af aan het product Volvo!

Het aanzien van de auto is er sinds gisteravond niet beter op geworden:
Door grote hagelstenen zit de auto VOL met kleine deuken

Geplaatst: 25.09.2011 - 20:45
door TrickyZ
Ik rijd een C30 D2 met exact dezelfde klonk bij koppelen. Niets aan te doen, maar niet echt een gevoel van kwaliteit inderdaad. De software update is daarentegen een aanrader, al ben ik nog steeds niet helemaal tevreden met het gedrag van de totale aandrijflijn. Afgelopen zaterdag slipcursus van Volvo gevolgd, en in allerlei (grotere) Volvo's gereden (S60, V70, V60 mry D3, D5, 2.0T en T6 motoren, zowel automaat als schakel) en die hebben dat niet.

Geplaatst: 26.09.2011 - 15:03
door Mickyman
Hans oet Twent schreef:Wellicht vloeken in de kerk......

Mijn Passat 140PK TDI heeft een drukgroep met een soort van dubbele platen. Die hangen in rubbers. Die zorgen ervoor dat het vermogen gedoseerd op de angedreven wielen komt. Deze techniek wordt tegenwoordig door veel autofabrikanten gebruikt. Ik zou me voor kunnen stellen dat daar een uitdaging ligt bij jouw auto.

Als je de koppeling half intrapt en dan vermogen gaat vragen, hoor je dan een ratelend geluid? Dat klinkt overigens niet echt heel lekker.

Ik gok op een drukgroep/koppeling die niet meer helemaal lekker is. En zoals omschreven vraag ook eens bij een ander dealer.

SUcces
ik denk dat jij het dual-mass vliegwiel bedoelt, die kan idd ook voor dit soort "problemen" zorgen.

Geplaatst: 26.09.2011 - 18:59
door Volvoorgaan
Heb het gebonk in de aandrijflijn maar geaccepteerd. Is niet overdreven aanwezig, maar helpt niet voor kwaliteitsbeleving. Inmiddels ruim 130.000 km's verder. Nog steeds erg tevreden!

Geplaatst: 11.04.2012 - 22:29
door Owie's S60
Een update maar helaas geen positieve...
Auto heeft inmiddels 80k gelopen

Het gebonk in de aandrijflijn is erkend door Volvo. Onderdelen zijn besteld door de dealer: aandrijfas en stuurkolom. Men kan echter niet garanderen dat het probleem volledig verholpen is door deze vervanging.

Eind vorig jaar gestrand: auto in de noodloop, oorzaak blijkt sensor bij roetfilter te zijn

Vorige week opnieuw gestrand met de auto: auto in de noodloop, 250 km van huis! Roetfilter is vervangen, maar auto staat nog bij de dealer omdat problemen niet verholpen zijn.

Zijn er meer mensen met een D2 met problemen, roetfilter/emissie problemen waardoor de auto in de noodloop gaat?

Geplaatst: 14.04.2012 - 11:31
door Martinvh
Owie's S60 schreef:Een update maar helaas geen positieve...
Auto heeft inmiddels 80k gelopen

Het gebonk in de aandrijflijn is erkend door Volvo. Onderdelen zijn besteld door de dealer: aandrijfas en stuurkolom. Men kan echter niet garanderen dat het probleem volledig verholpen is door deze vervanging.

Eind vorig jaar gestrand: auto in de noodloop, oorzaak blijkt sensor bij roetfilter te zijn

Vorige week opnieuw gestrand met de auto: auto in de noodloop, 250 km van huis! Roetfilter is vervangen, maar auto staat nog bij de dealer omdat problemen niet verholpen zijn.

Zijn er meer mensen met een D2 met problemen, roetfilter/emissie problemen waardoor de auto in de noodloop gaat?
Ook ik heb er inmiddels 80.000km op zitten met de D2 (C30).
Het gebonk en geklonk heb ik ook. De eerste 3 beurten over geklaagd, maar er kan niets aan gedaan worden.

Waar ik met de D2 last van heb:

Hij wordt steeds trager
Hij haalt de topsnelheid van 195 km/u niet. Als ik alleen in de auto zit, met een bijna lege tank en de airco uit. Dan haal ik op de GPS net aan 185 km/u wat op de teller circa 190 km/u is. Zit ik met 3 man in de auto, dan is het helemaal drama.
Daarnaast trekt hij voor geen meter meer op in de 1e versnelling (voelt begrensd / alsof je door een bungee-elastiek wordt tegengehouden).

Hij komt niet op gang na wegrijden in bloedhete auto
De airco lijkt op zo'n dag 100pk van de 115 nodig te hebben. Ik kan volgas geven in z'n 2 (verbruik loopt dan in het schermpje op naar 30L per 100km) maar hij gaat niet harder dan 35 km/u.

Maakt resonerend / zagend (halend) geluid bij stationair draaien
Klinkt alsof er allerlei onderdelen mee resoneren

Stuur trilt bij stationair draaien
Het stuur trilt als een gek bij stationair (stoplicht) draaien. Voelt net zo premium aan als een Ford Transit uit 1992.

Kleppen tikken (denk ik), of lek uitlaatspruitstuk
Bij het op snelheid loslaten van het gas, hoor ik behoorlijk luid getik onder de motorkap vandaan. Net als bij oudere auto's, op het ritme van het toerental (en dus niet snelheidafhankelijk).

Windgeruis bij deuren
Vanaf 110 km/u neemt het windgeruis in de auto het over van alle andere geluiden. De VW Polo uit 2005 (de helft goedkoper) van mijn vriendin, met 3 cylinder diesel is stiller.

Geplaatst: 18.04.2012 - 21:10
door Owie's S60
Opnieuw en update....

De auto staat nu bijna 3 weken bij de dealer. Inmiddels een telefoontje gehad van de dealer. Motor wordt vervangen! Alleen.. D2 motor staat in backorder bij Volvo. Kan alleen maar afwachten maar eigenlijk wil ik van deze auto af.... Leasemaatschappij geeft alleen geen medewerking

Zijn er meer klachten van deze omvang bekend van de D2 motor??

Geplaatst: 18.04.2012 - 21:14
door rsnhakan
Motor wordt vervangen?? :shock:

Ik merk ook dat de D2 trager aan het worden is. Komt dit misschien door de motormanagement updates of ligt het weer aan mij?

Geplaatst: 19.04.2012 - 15:54
door Mickyman
Zie je wel heb ik altijd gezegd die van mij is ook traag...... net vanmiddag terug uit Duitsland en Zwitserland 3 dagen en bijna 2500km gereden, hij loopt op de teller 194 en op de GPS 196 dan is hij begrenst ofzo, bij bergje af voelt dat heel vervelend, net of er iemand op de rem drukt.
verder valt hij op de heuvels van de autobaan in de 6 terug tot 150kmh!! dan moet je dus terugschakelen om op je snelheid te blijven. pppfff
deze nieuwe zuinige motoren zijn niet mijn favoriet dat kan ik wel zeggen.

Geplaatst: 19.04.2012 - 18:19
door MichelR
Mmmm niet leuk om te lezen.. Net V40 besteld met D2 motor..

Mee proefreden en vond het een mooie motor, stil, veel trekkracht..

Geplaatst: 19.04.2012 - 18:46
door rsnhakan
Mickyman schreef:Zie je wel heb ik altijd gezegd die van mij is ook traag...... net vanmiddag terug uit Duitsland en Zwitserland 3 dagen en bijna 2500km gereden, hij loopt op de teller 194 en op de GPS 196 dan is hij begrenst ofzo, bij bergje af voelt dat heel vervelend, net of er iemand op de rem drukt.
verder valt hij op de heuvels van de autobaan in de 6 terug tot 150kmh!! dan moet je dus terugschakelen om op je snelheid te blijven. pppfff
deze nieuwe zuinige motoren zijn niet mijn favoriet dat kan ik wel zeggen.
Het is ook geen race wagen. 195 is z'n max. Heb wel eens rond de 210 op de teller gehad bij een heuvel die naar beneden liep. Maar dat was echt eenmalig.

Het valt mij heel erg op dat hij langzamer aan het worden is. Ik denk dat dit door de updates komen die de motor zuiniger maken. (want dat is ie zeker geworden!)

MichelR, er is op zich niets mis met de motor hoor. Rijdt prima en veel trekkracht inderdaad. Helemaal voor een 1.6D.

Geplaatst: 20.04.2012 - 07:36
door Paul
Sorry maar mijne haalt met gemak de 200km/u (op de teller 205)