Pagina 1 van 1

airco compressor / poulie

Geplaatst: 10.07.2011 - 12:59
door wim de jong
Met de classic deed de airc het niet zo, maar de truc met de tie-wraps deed het. Later, toen ik meer tijd had, toch maar op de juiste manier gedaan, en achter de poulie een ringetje verwijderd.

Nu met deze auto wilde ik dit weer doen, na het rtegelmatig uitvallen van de airco. Het systeem is vorige maand gevuld met 1000 gram koudemiddel, maar bij heel warm weer wordt het niet zo koud meer na een kwartiertje.
Maar ik keek eens goed, en de poulie is totaal anders, geen mogelijkheid voor tie-wraps, aangezien de poulie dicht is. Ook die 3 kleine schroefjes M5 zie ik niet meer. Ik haalde die M6 bout los, maar in die beperkte ruimte (van binnen uit, het kunstof scherm achter het voorwiel iets losgehaald en weggebogen) kreeg ik de poulie niet los, zit vrij vast.
De poulie lijkt nu op een stalen ring, welke dus op de getande as zit van de pomp, daaroverheen zit een soort rubberen ring, en daarover zit een stalen ring, welke aangetrokken wordt door de magneetkoppeling. Dus een wig ertussen, schiet niet op door dat rubber is zo soepel. Ben bang dat het scheurt.

Is er een andere manier? (buiten de complete pomp eruit halen, maar dan weer vullen)
Maar moet je de multiriem nu ook loshalen? Zie plaatje uit VADIS, wat het wel aangeeft!

Geplaatst: 16.07.2011 - 18:56
door wim de jong
Nou, eindelijk zijn we er uit.....

De dealer naar de compressor laten kijken, en hij vertelde medat er niets loos is met de compressor, en ook niet met de luchtspleet. Mijn type compressor kan niet eens de luchtspleet afregelen met plaatjes, helaas.....zou vervangen moeten worden. Maar, volgens hem, is daar niets mis mee, del uchtspleet is prima ( 0,4 mm).

Weer terug naar de aircoboer. Deze heeft alles nagekeken, en wat blijkt.......er zat te veel koudemiddel in. Er moet geen 1000 gram in, maar 700 gram. hij heeft eea nagekeken, en gebeld met diverse dealers, en specialisten, en het blijkt voor mijn type auto, en mijn aircosysteem dat het geen 1000 gram, maar 700 gram moest zijn. Binnen no time was de hoge druk opgeschoten naar ruim 30 bar, en het systeem stopte ermee. Nu weer schoongemaakt, en gevuld met 700 gram.......alles werkt weer prima. De hele dag in de zon gestaan, en ff goed laten blazen, binnen no time had ik kippevel en was het 14 graden in de auto, buiten 25 afgelopen vrijdag.
De luchtuitblaas temp was nu 6,3 graden na een kwartier aan, terwijl ervoor hij wel goed was (7 graden) maar na 10 minuten al 18 was, en oplopend (met 1000 gram koudemiddel)

Dus...........te veel koudemiddel is ook niet goed.

Geplaatst: 16.07.2011 - 20:21
door Beers!
Hmmz. Ze hebben net bij mij ook 1000 erin gegooid. Ik heb nog geen problemen ervaren, maar ik hou het in de gaten. Die van mij is van augustus 2004.

Geplaatst: 16.07.2011 - 20:24
door Oceanracer
Opmerkelijk, want ik weet ook niet beter dan dat het voor de V70 1000 gram is. Ik heb het originele afvulbriefje nog bij de auto, waar ook 1000 gram op is vermeld.