Pagina 1 van 1
RTI inbouw
Geplaatst: 01.03.2006 - 09:25
door Summum
De beslissing is genomen: vandaag gaat onze S60 naar de dealer voor het achteraf inbouwen van een RTI navigatesysteem.
Gelet op eerdere posts hou ik een beetje mijn hart vast of alles zonder problemen werkend te krijgen is, maar de dealer zegt dat het kan. Dan is het ook zijn probleem als het niet zou werken.. :roll:
Ik hou jullie op de hoogte!
Geplaatst: 01.03.2006 - 09:30
door bart simpson
Dat is appeltje eitje voor een dealer...
Geplaatst: 01.03.2006 - 09:54
door Richard
Ja, zit er zo in. Moet je er ook 2500,- voor betalen?
Dit is toch de versie met cd"s of valt die s60 van jouw al onder modeljaar 2002?
Geplaatst: 01.03.2006 - 11:08
door Summum
Ja het betreft de "aanbieding" van E.2500,-- die inmiddels overigens de vaste prijs is. Hij staat ook zo als accessoire in de boekjes.
Met de dealer is besproken dat het dvd zou worden, maar dat kon dus niet volgens sommigen. Daarom hou ik mijn hart vast. Misschien dat hij toch de cd vesie er in zet. We zullen zien..
Geplaatst: 01.03.2006 - 11:38
door IkeV70
Uiteindelijk zal de dealer e.e.a werkend af moeten leveren, dus als ze eerst de DVD versie installeren en dat blijkt niet te kunnen, tja, dat is dan hun probleem.
Geplaatst: 03.03.2006 - 11:18
door Summum
Zoals reeds werd voorspeld is inderdaad de cd-rom versie geïnstalleerd. Gelukkig wel met cd-wisselaar in de kofferbak, zodat onderweg geen cd-tjes hoeven te worden gewisseld. Het systeem zelf werkt nagenoeg hetzelfde als de dvd versie. De dealer heeft nog 1 probleempje, omdat ze stellen dat de CD versie veel duurder is dan de DVD versie. Dit snap ik niet, het systeem is toch ouder...maar wellicht komt het door de extra wisselaar in de kofferbak.
Maar ja, de afgesproken prijs was 2500 incl. montage, dus zullen ze het evt. verschil wel zelf moeten bijlappen...
Eén vraag resteert: De S60 is voorzien van een Nokia carkit. Nu is het zo dat als de telefoon gaat, of een sms komt binnen, dan valt de stroom van de HU803 uit, maar daarmee tevens van de RTI. Iedere keer dat dat gebeurt verdwijnt het scherm dus in het dashboard. Volgens de dealer weinig aan te doen, omdat de 803 radio geen telefoonmute heeft. Er zit dus een relais tussen die de stroomtoevoer naar de audio afsluit als de telefoon gaat. Iemand die hiervoor een oplossing weet?
Geplaatst: 03.03.2006 - 11:22
door bart simpson
Het CD systeem kan niet zonder deze wisselaar in de kofferbak, deze is standaard.
Middels een AEM moet het probleem van het uitvallen (volgens mij) over zijn.
Geplaatst: 03.03.2006 - 11:22
door menjo
Je kunt misschien ipv de stroom naar de radio onderbreken de kabels naar de speakers (of versterker?) onderbreken, heb je wel wat meer relais' nodig. Misschien is er wel kant en klaar wat voor te vinden.
Geplaatst: 03.03.2006 - 11:32
door bart simpson
De bottom-line is dat het feitelijk een schande is dat Volvo geen standaard mute voorziening heeft op toestellen die deze bedragen moeten kosten.
Geplaatst: 03.03.2006 - 11:51
door Summum
bart simpson schreef:Middels een AEM moet het probleem van het uitvallen (volgens mij) over zijn.
Bart, kun je mij als technische leek wat nader toelichten wat een AEM is en doet?
Geplaatst: 03.03.2006 - 11:53
door bart simpson
Het staat voor Accessoire Electronische Module en het "ding" zou voor het luttele bedrag vabn € 200,-- e.e.a. wel goed moeten laten verlopen.
Geplaatst: 03.03.2006 - 12:11
door Richard
Ik heb een ingebouwde volvo telefoon met een HU-603 die wel de mute functie schijnt te hebben. Misschien is er een onderdeel te verkrijgen wat hier in zit wat je tussen je nokia en radio zou kunnen zetten?
Geplaatst: 03.03.2006 - 12:30
door bart simpson
er is heen enkele HU radio met std. mutefunctie, dat zou een AEM moeten zijn....
Geplaatst: 03.03.2006 - 12:58
door IkeV70
Dus AEM geeft via CAN bus de radio opdracht te muten?
Heeft die AEM module dan wel een telefoon-mute ingang waar je de Nokia carkit op aan kunt sluiten ?
Geplaatst: 03.03.2006 - 15:50
door IkeV70
IkeV70 schreef:Dus AEM geeft via CAN bus de radio opdracht te muten?
Heeft die AEM module dan wel een telefoon-mute ingang waar je de Nokia carkit op aan kunt sluiten ?
Ik heb het nog eens even nagezocht: Inderdaad, om een externe carkit aan te sluiten op de HUxxx radiomute heb je de AEM module nodig. Die module is bedoeld om diverse externe systemen te laten communiceren met de ingebouwde Volvo systemen. Een van de mogelijke externe systemen is een carkit. Voor carkits bevat de AEM een telefoon-mute ingang die door AEM via intern systeem (CAN-bus) doorgestuurd wordt naar de radio.
Het is dus een kwestie van een AEM module laten installeren.
Geplaatst: 03.03.2006 - 17:42
door Summum
Ok, bedankt voor de tips!
Wel raar dat zoiets niet standaard zit op die dure audio, en dat een onderdeeltje zomar 200 euro kost! Wel duur om alleen de radio te muten...
Ik kan ook nog overwegen om het relais er uit te laten halen, zodat er geen stroomonderbreking meer is. Dan draai ik de radio zelf wel zacht als er een beller is.

Geplaatst: 05.03.2006 - 14:32
door FrankM
Volgens mij kan je in een Volvo op drie manieren een carkit (technisch) inbouwen.
1) Je zorgt met relais dat de spanning naar de radio wordt onderbroken. Dat is waarschijnlijk bij jou aan de hand. Kennelijk zit de RTI zo aan de kabelboom dat ook naar de RTI de boel wordt onderbroken.
2) Je zorgt met een zgn. mute-box dat de verbinding naar de speakers wordt onderbroken. De radio en al het andere blijft gewoon "spelen", maar dat hoor je niet.
3) Je zorgt met een AEM dat de radio via de CAN bus een mute-signaal krijgt.
De laatste manier is veruit te prefereren omdat je zo de rest van de functionaliteit van de speakers blijft houden. Zo zal je tijdens een telefoongesprek wel gewoon de aanwijzingen van de RTI blijven horen. Ook als je een parkeersensor hebt, blijft dat gewoon werken.
Overigens gaat dit er wel vanuit dat je de telefoon over een eigen speaker hoort. Wil je de telefoon koppelen aan de audio in het voertuig dan kies je of voor optie 1 (met alle nadelen) of voor optie 3. En dan als tip: laat in dat laatste geval de mutebox alleen op rechtsvoor werken. Je houdt dan de RTI (komt over linksvoor), de parkeersensor (komt over achterspeakers) en de telefoon komt over rechtsvoor.
Is dit nog begrijpelijk?
Gr/F