Pagina 1 van 1

1.000 kilometer meer reikwijdte dankzij Range Extender

Geplaatst: 12.07.2011 - 09:54
door Ben
Volvo zet volgende stap in ontwikkeling elektrische auto

Volvo heeft met steun van de Swedish Energy Agency en de EU drie elektro-auto's ontwikkeld met elk een elektromotor en een zogenoemde Range Extender; een benzinemotor. De drie Volvo's maken echter elk op een andere manier gebruik van die compacte benzinemotor voor een zo groot mogelijke actieradius. Volvo start in het eerste kwartaal van 2012 met het testen van deze auto's.

De door Volvo ontwikkelde Range Extender, een compacte en schone benzinemotor die de elektromotor helpt met een grotere actieradius als gevolg, is een oplossing voor het beperkte bereik dat inherent is aan volledig elektrisch aangedreven auto's. Dankzij de Range Extender is van dat nadeel geen sprake: de actieradius van Volvo's elektro-auto's is dankzij de toepassing van de verbrandingsmotor (CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km) toegenomen met maar liefst 1.000 kilometer.

Welke versie is de beste stap
Volvo gebruikt de drie verschillende auto's - twee Volvo's C30 en een V60 - om te kunnen uitwijzen welke versie de beste stap is naar de ontwikkeling van een elektro-auto. Alle drie de auto's zijn om die reden uitgerust met een driecilinder benzinemotor (de Range Extender) en een systeem om remenergie terug te winnen (brake energy regeneration). Het verschil zit in de manier waarop de verbrandingsmotor wordt toegepast: in serie of parallel. Overigens functioneert de Range Extender op zowel benzine als bio-ethanol (E85). De twee Volvo's C30 zijn gebaseerd op de Volvo C30 Electric.


Volvo C30 met in serie geschakelde Range Extender
Deze test-C30 is voorzien van driecilinder benzinemotor (60 pk/45 kW) die onder de kofferbakruimte is geplaatst. De auto is uitgerust met een brandstoftank met een inhoud van 40 liter. De verbrandingsmotor is aangesloten op een generator (40 kW) die elektriciteit opwekt om de 111 pk (82 kW) sterke elektromotor te voeden. Een andere optie die deze versie biedt is om de generator de accu te laten opladen, waardoor de auto verder kan rijden op alleen elektriciteit. Op deze manier zorgt de Range Extender voor een toename van de actieradius met ruim 1.000 kilometer - bovenop de 110 kilometer waarin de accu voorziet.


Volvo C30 met parallelgeschakelde Range Extender
In deze variant levert de driecilinder benzinemotor dankzij een turbo meer vermogen (190 pk/140 kW). Het verschil met de eerstgenoemde C30 is de parallelschakeling; de benzinemotor drijft de achterwielen aan via een automatische zestrapstransmissie (bij de eerste C30-versie zorgt de Range Extender niet direct voor de aandrijving). Deze C30-variant is ook voorzien van een generator (40 kW) die de accu kan opladen om voor langere tijd puur elektrisch aangedreven te rijden. In dat geval levert de elektromotor eveneens 111 pk (82 kW). Samen met de benzinemotor bedraagt het vermogen maar liefst meer dan 300 pk (220 kW). Ook bij deze C30-variant zorgt de Range Extender voor een toename van het bereik met ruim 1.000 kilometer - bovenop de 75 kilometer waarin de accu voorziet.


Volvo V60 met parallelgeschakelde Range Extender
In de V60 bevindt de volledige aandrijflijn zich onder de motorkap. De 111 pk (82 kW) sterke elektromotor wordt aangevuld door een driecilinder benzinemotor die 190 pk (140 kW) levert, een automatische tweetrapstransmissie en een generator (40 kW). De V60 is voorzien van een brandstoftank van 45 liter voor benzine of bio-ethanol. De kracht van de verbrandingsmotor gaat via de transmissie naar de voorwielen, maar kan ook naar de accu geleid worden om deze op te laden. Tot een snelheid van 50 km/uur gebruikt de V60 alleen elektriciteit voor de aandrijving, bij hogere snelheden springt de benzinemotor bij. Bovendien laadt deze verbrandingsmotor de accu op als het accupeil beneden een bepaald niveau zakt. Dankzij deze oplossing geeft de Range Extender de V60 een actieradius van meer dan 1.000 kilometer.

Geplaatst: 12.07.2011 - 11:13
door M@rcel
Doe mij de serieschakeling maar. De benzinemotor kan dan altijd in de meest efficiƫnte mode draaien. Lastwisselingen worden afgehandeld door de electromotor/accu combinatie. Accu vol = benzinemotor uit, Acculading beneden bepaalde waarde, benzinemotor springt aan.

Omdat het toerental van de benzinemotor vrij stabiel is, is het geluid goed te isoleren. Dit komt het electrisch-rijden-gevoel (hele grote souplesse en heel stil) ten goedde.

Wel ook het stopcontact kunnen gebruiken! En, later, het benzinemotorunitje vervangbaar maken door brandstofcel of fusie-reactortje ;) of ...

Geplaatst: 12.07.2011 - 11:28
door 945i

Geplaatst: 12.07.2011 - 11:36
door rsnhakan
945i schreef:Et voila, kant en klaar. http://www.opel.nl/showroom/ampera/default.aspx
;)
Dat is en blijft een Opel ;)

Ik snap niet waarom Hybride's vaak benzine motoren hebben. Iemand die mij dit kan uitleggen?

Geplaatst: 12.07.2011 - 11:56
door Iroll
Volvo komt volgend jaar met de V70 PHEV, die is wel met een diesel motor. Actie radius zou 1100km zijn, 1:27 en een uitstoot van slechts 49grCO2/km
Trouwens vervuilen de benzine motoren een stuk minder, de diesels hebben nog steeds een groot probleem met de fijnstof uitstoot

Geplaatst: 12.07.2011 - 12:04
door Giuseppo
Doe mij maar die 3 cylinder turbo met 190 pk zonder electromotor :)

Geplaatst: 12.07.2011 - 19:24
door casper
945i schreef:Et voila, kant en klaar. http://www.opel.nl/showroom/ampera/default.aspx
;)
= rommel

Geplaatst: 12.07.2011 - 19:32
door bart simpson
casper schreef:
945i schreef:Et voila, kant en klaar. http://www.opel.nl/showroom/ampera/default.aspx ;)
= rommel
verklaar u nader

Geplaatst: 12.07.2011 - 21:45
door Msuidgeest
= rommel lijkt inderdaad een beetje een korte uitleg van deze genoemde Opel. En of daar een kern van waarheid inzit zal moeten blijken tijdens een duurtest.

De enige mooie Opel die ik mij kan herinneren zijn de oudjes: de eerste Manta, GT, Kaptein, Monza, die modellen van lang geleden.

Geplaatst: 12.07.2011 - 21:51
door Ben
Heren, blijven we ON TOPIC svp.

Geplaatst: 14.07.2011 - 19:28
door den toerist
Iroll schreef:Volvo komt volgend jaar met de V70 PHEV, die is wel met een diesel motor.
De V70 was toch het test exemplaar dat dan door de V60 zou vervangen worden, bij het op de markt brengen van deze milieuvriendelijkere versie?

En dan is er ook nog de motorisatie van dit model, 5cil. 2.4l 205pk. Waarom zouden ze dit als bassis gebruiken, terwijl ze nu de zelfde motor variant hebben met 215pk?
Dit lijkt me een beetje oud nieuws, vrees ik.

Geplaatst: 14.07.2011 - 21:14
door Frederik Welvaert
rsnhakan schreef: Ik snap niet waarom Hybride's vaak benzine motoren hebben. Iemand die mij dit kan uitleggen?
De uitstoot van een benzinemotor is gewoon veel properder dan een diesel. Teveel mensen staren zich blind op de CO2 uitstoot (die bij diesels inderdaad lager ligt) maar kijken niet naar de andere troep die erin zit. Ik dacht dat benzinemotoren op de CO2 na op alles beter scoren qua uitstoot.

Zeker bij deze dingen moet er ook gekeken worden naar gewicht- en plaatsbesparing. Een diesel zal bijna altijd meer wegen dan een vergelijkbare benzinemotor, en dan moet je nog eens de uitlaat gaan volsteken met roetfilters en dergelijke....
Bovendien is een benzine stiller om te gebruiken als generator, wat het veel gemakkelijker maakt om deze te isoleren.

Geplaatst: 14.07.2011 - 22:47
door Schorpioen
Ik adem toch liever de uitlaatgassen van een moderne diesel in dan die van een benzinemotor.
Qua gewichtsverschil valt dit tegenwoordig ook wel mee.
Daarnaast vergeet je te vermelden dat het rendement van een diesel veel gunstiger is dan die van een benzinemotor.
De huidige dieselmotor is ook stukken stiller dan de oude en is het geluidsverschil met een benzine motor ook te verwaarlozen.
Bij de oudere dieselmotoren kwam de meeste herrie uit de brandstofpomp en die hebben ze niet meer.

Geplaatst: 15.07.2011 - 00:18
door JeroenSpock
Schorpioen schreef:De huidige dieselmotor is ook stukken stiller dan de oude en is het geluidsverschil met een benzine motor ook te verwaarlozen.
Ik heb soms het idee dat er een tractor achter me rijdt, maar als ik om kijk blijkt het een nieuwe VAG of Opel te zijn.

Geplaatst: 15.07.2011 - 12:30
door fmgillis
Inderdaad!
Om een diesel stil te noemen.....nee.
Klinken nog steeds als een tractor.
Dat kunnen ze ook niet veranderen lijkt mij aangezien dit met de manier van verbranden te maken heeft.

Geplaatst: 16.07.2011 - 12:25
door Iroll
fmgillis schreef:Inderdaad!
Om een diesel stil te noemen.....nee.
Klinken nog steeds als een tractor.
Dat kunnen ze ook niet veranderen lijkt mij aangezien dit met de manier van verbranden te maken heeft.
Dan heb je nog nooit de Audi R10 le Mans V12 TDI gehoord. Die klinkt alsof het een electro motor betreft. Werkelijk bizar stil en onbehoorlijk snel en betrouwbaar. Hij rijdt al in de le Mans series rond sinds 2008 waarin hij onverslaanbaar is.
De straatversie voor de R8 V12 TDI is er al als ptototype, en net zo stil.

Geplaatst: 18.07.2011 - 07:51
door Frederik Welvaert
Jij vergelijkt een heerlijk spinnende V12 met een pruttelende 3 cylinder?

Geplaatst: 18.07.2011 - 11:46
door Iroll
Klinken nog steeds als een tractor.
Dat kunnen ze ook niet veranderen lijkt mij aangezien dit met de manier van verbranden te maken heeft.
Hier reageerde ik op. Er wordt beweerd dat een diesel motor niet anders kan klinken als een tractor. Een dieselblok zal niet snel een sexy geluid produceren, maar luister bijv. eens naar een 5 cilinder JTD in de Alfa als hij 4000 toeren of meer draait, dat begint er aardig op te lijken.
Een race wagen als de R10 is van nature niet stil omdat er geen gebruik wordt gemaakt van geluids isolatie en dempers. Er is dus blijkbaar een oplossing gevonden in het verbrandingsproces. Is alleen een kwestie van tijd dat het ook commercieel toegepast gaat worden.