Pagina 1 van 2

Lambda + remmen 850 170pk

Geplaatst: 01.03.2006 - 10:26
door pietje_bell
De motor van mijn 850 loopt stationair onregelmatig (sinds 1 maand), met koude motor altijd hakkerig (sinds 6 maanden) en soms met warme motor houd hij in (dit nadat ik in een file stond en een dashboard lamp ging branden, na resetten niet meer teruggekomen). Voor de rest heb ik genoeg vermogen om makkelijk in te halen. De foutcode is 2.3.2 en na wat gezoek op internet valt mijn vermoeden op de twee lambda sensors, maar is er een mogelijkheid om dit te kontroleren omdat ze vrij kostbaar zijn. Na resetten is de foutcode niet terug gekomen.

Ik heb sinds een paar dagen ook een probleem met de remmen. De remblokken zijn recent en gangbaar. Met een gewone of hoge snelheid remt hij goed, maar als ik stapvoet rijd glijden de remmen en ik moet met al mijn kracht op de remmen staan om de auto te stoppen. Geen foutcode en het is van de een op de andere dag ontstaan. Geen bevroren handrem en geen abslamp. Ik dacht aan de rembekrachting maar dan moet hij het ook doen bij hoge snelheid. Heeft er iemand een idee?

Geplaatst: 01.03.2006 - 12:04
door Ludo
om welk type 850 gaat het?.
foutcode 2-3-2 word geregistreerd als het mengsel niet correct is.
dit word idd doorgegeven via de lambdasonde naar de ecu maar de sonde is daarom niet (altijd) de oorzaak...
de meestvoorkomende oorzaak hiervan is een vacuumlek of de luchtmassameter.

Geplaatst: 01.03.2006 - 12:07
door Jaap
Ik verdenk ook een vacuumlek vanwege de klachtcombinatie met de remmen bij laag toerental.
Vacuumslang naar de rembekrachtiger eens heel goed controleren?

Geplaatst: 01.03.2006 - 17:32
door pietje_bell
Mijn Volvo is een 850 GLT, 20 kleppen, 2.5l automaat uit 1983. De lampje op het dashboard wat ging branden toen ik in de file stond was het lampje net naast het servicelight en geeft een defekt aan in het elektronisch systeem van de motor. Wat ik wel getest heb is de luchtinlaat van de motor, door de luchtfilterslang dicht te drukken en toen stikte de motor, bovenstaand lampje ging branden, dus ik heb geen last van valse lucht. Ik zal morgen controleren van het vacuumlek. Waar zit de luchtmassameter en is er een mogelijkheid om hem te kontroleren?

Geplaatst: 01.03.2006 - 19:33
door Ludo
je zal wel 1993 bedoelen. :wink:
in dat geval heb je dan ook maar 1 lambdasonde.
zoals ik je laatste bericht lees of begrijp ging het lampje pas branden nadat je de luchtslang hebt dichtgeknepen. :?:
in dat geval heb je de oorzaak niet enkel gevonden maar ook gegenereerd. :twisted:
luchtmassameter zit direct ná het luchtfilterhuis, in de buis naar de gasklep, kun je zo bijna niet controleren.
chek eerst maar eens de vacuumslangetjes.

Geplaatst: 01.03.2006 - 19:39
door EV
pietje_bell schreef:Mijn Volvo is een 850 GLT, 20 kleppen, 2.5l automaat uit 1983. De lampje op het dashboard wat ging branden toen ik in de file stond was het lampje net naast het servicelight en geeft een defekt aan in het elektronisch systeem van de motor. Wat ik wel getest heb is de luchtinlaat van de motor, door de luchtfilterslang dicht te drukken en toen stikte de motor, bovenstaand lampje ging branden, dus ik heb geen last van valse lucht. Ik zal morgen controleren van het vacuumlek. Waar zit de luchtmassameter en is er een mogelijkheid om hem te kontroleren?
Dat is natuurlijk niet de manier om iets te testen op valse lucht, ik sluit me aan bij bovenstaande reply over het controleren van de vacuumslangetjes, er zitten een aantal vlakbij de stationaire stappenmotor en op de ingang van je inlaatspruitstuk!

Op valse lucht testen moet je alleen laten doen door iemand die er verstand van heeft, ga niet zelf lopen prutsen, dit resulteerd vaak in nog meer foutcodes etc.

Een universele 4 draads lambda-sonde kost bij een goede automaterialenzaak ongeveer 100 Euro ex. btw

EV

Geplaatst: 01.03.2006 - 21:27
door pietje_bell
Ludo, inderdaad is hij van 1993, slip of the pen, en inderdaad ging het lampje pas branden toen ik de luchtpijp afsloot en ging hij pas uit nadat ik de foutcode had uitgelezen en weer op 1.1.1 gezet), dit naar aanleiding van een bericht wat ik op een amerikaanse site van Volvo had gelezen over valse lucht, maar wat bedoel je met "in dat geval heb je de oorzaak niet enkel gevonden maar ook gegenereerd". Ik zal in ieder geval morgen het gehele vacuum gedeelte checken. Merci voor de informatie.

Geplaatst: 01.03.2006 - 21:40
door Ludo
ik bedoelde daarmee dus dat jij zelf de oorzaak was van de foutmelding.
je knijpt de inlaatluchtslang dicht, daardoor krijgt de ecu geen correct signaal van de lambdasonde over de verhouding lucht-brandstof.
je motor heeft eventjes op een arm mengsel gelopen waardoor het lampje is gaan branden ter waarschuwing dat er iets mis is.

zat er verder geen andere foutcode in?.

Geplaatst: 01.03.2006 - 21:59
door pietje_bell
Neen, toen ik de eerste keer de foutcodes uitlas waren er verschillende. Maar na alles op 1.1.1 gezet te hebben is er niets terug gekomen, behalve toen ik de luchtpijp afsloot. Oh ja nu ik je toch aan de lijn heb, ik heb zoals waarschijnlijk veel meer eigenaren van Volvo's poblemen met het startslot dwz, nadat ik start blijft het abs lampje branden, niets te doen met voorgaand, en als ik de sleutel een beetje heen en weer beweeg hoor ik een klik en het lampje gaat uit, dus een slecht startslot volgens mij.

Geplaatst: 01.03.2006 - 22:08
door Ludo
contactslot komt inderdaad heel vaak voor.
een nieuw kost ongeveer 60 euro en is makkelijk zelf te vervangen.
het abs lampje is ook een veelvoorkomend euvel.
je kan eerst eens proberen door de (grote) stekker eraf te halen, goed zuiverblazen en goed terug monteren.
vaak is dat al voldoende, als het brandend lampje blijft terugkomen zit het in de solderingen van de controller.
zelf opnieuw doorsolderen is dan de goedkoopste oplossing (nieuwe controller kost ±900 euro).

Geplaatst: 01.03.2006 - 23:50
door Jaap
Vacuumlek opzoeken wil op de volgende manier nog wel eens lukken:

Spuit met lopende motor wat Start-Pilot op de verdachte plekken, als ie dan sneller stationair begint te lopen is er daar iets lek.

Geplaatst: 02.03.2006 - 14:28
door bas850
Kan het ook niet aan de bougie, rotor, verdeelkap en bougiekabels liggen. Zijn deze wel een vervangen?

Bas

Geplaatst: 02.03.2006 - 15:00
door pietje_bell
Bas, het zou kunnen dat het meerdere faktoren de oorzaak zijn. Maar de bougies zijn nieuw en ik zoek nu meer in de richting wat Jaap en Ludo zeggen. Omdat ik geen start-pilot in huis heb ik alle vacuumleidingen en vooral van de rembekrachting onderzocht, maar niets gevonden, dus ik ga een spuitbus kopen om het met een draaiende motor te doen. Ik heb het startslot besteld bij mijn dealer. Omdat ik toch aan het slopen was ben ik naar een ander probleempje aan het zoeken geweest namelijk mijn achteruitrijlampen werken niet. Ik heb gebruik gemaakt van de gegevens op Volvospeed maar ik kan de schakelaar niet vinden omdat waarschijnlijk de versie van mijn 850afwijkt van die op Volvospeed.
De foto op volvospeed laat een switch zien op de automaat net boven de mechanische bedieningshendel van de schakeling in de auto, de P D 3 etc.
echter ik zie niets wat er op lijkt, heeft iemand een idee waar hij ten opzichte van deze bedieningshendel. Bij voorbaat dank voor jullie hulp,

Ed

Geplaatst: 02.03.2006 - 20:25
door Ludo
als je het luchtfilterhuis wegneemt zie je vanzelf de standenschakelaar (pnp switch) zitten.

Geplaatst: 02.03.2006 - 20:42
door Jaap
Ludo schreef:...luchtfilterhuis wegneemt zie je vanzelf de standenschakelaar...
'T is wat met zo'n voorwielaandrijver :wink:

Geplaatst: 02.03.2006 - 22:53
door pietje_bell
Ik heb het luchtfilterhuis en de accu en accubak weggehaald en het enigste wat ik zie is de kabel op de hefboom en een vaste elektrische aansluiting erboven (onder een ijzeren kap) en een kleine aansluiting eronder die geheel afwijkt van de foto op Volvospeed. Mijn volvodealer zit op 100km afstand en daar ga ik dan maar morgen heen om informatie in te winnen want ik heb geen zin om schade aan mijn bak te krijgen met mijn voorwielaandrijver!

Geplaatst: 02.03.2006 - 23:08
door Ludo
als je op volvospeed kijkt bij repairs/maintenance -> transmission -> pnp switch staat de volledige beschrijving.

op onderstaande foto zie je boven/midden een zwarte thule waar een rode kabel uitkomt.
net waar de kabel eruitkomt zie je links daarvan de pnp switch. (waar de rode sticker op zit)

Afbeelding

overigens, als de schakelaar ook stuk is of slecht afgesteld wil nog niet zeggen dat je schade zal krijgen. :wink:

Geplaatst: 02.03.2006 - 23:19
door Jaap
Dit is écht duidelijk!
Mooi man

Geplaatst: 03.03.2006 - 11:38
door pietje_bell
Ludo, bedankt voor de informatie, ik wist niet dat het door de pnp switch geregeld wordt. Omdat mijn automaat goed funtioneerd en alleen de achteruitrijlampen niet werken, is de switch die die lampen aanstuurt schoon te maken of moet hij zo ie zo vervangen worden. En als ik de schakelaar demonteer heb ik dan het afstelgereedschap nodig zoals op Volvospeed staat of geld dat alleen indien ik een nieuwe switch monteer.

Geplaatst: 03.03.2006 - 12:00
door Ludo
op de sleuteldag van de 850 club vorig jaar had Fokke precies hetzelfde probleem.
als je de pook wat op en neer haalde gingen de achteruitrijlampen soms wel branden, soms niet.
zelfs de monteurs van Hooftman kregen het ding niet aan de praat ondanks vakkundige afstelling met het speciaal gereedschap.
ik zou gewoon een nieuwe kopen en plaatsen, maar dat is een persoonlijke keuze. (ik hou niet van mankementen aan m'n auto, wil er nu kunnen instappen en naar het andere eind van de wereld kunnen rijden zonder problemen)
als je handig genoeg bent kun je het ook wel zonder het afstelgereedschap.
een nieuwe standenschakelaar kost bij www.estateservice.nl 79.5€uro.
laat je het doen bij de dealer mag je rekening houden met ongeveer 200€/plaatsing inbegrepen.