Pagina 1 van 2

Automaat rijden in de bergen.

Geplaatst: 12.07.2011 - 21:28
door Edwin
Misschoen beetje stomme vraag, maar aangezien deze auto onze eerste echte automaat is (de volvo 66 reed toch anders), weet ik niet hoe je het beste kan rijden met automaat in de bergen?
Gewoon in D of vastzetten in 2of 3?

Betreft alleen een volle auto, geen caravan, aanhanger, twinnyload of dakkoffer.

Iemand ervaring mee en tips delen?

Gr. Edwin

Geplaatst: 12.07.2011 - 21:35
door 945i
Gas d'r op ;)

Zorgen dat hij een beetje op toeren blijft en op gevoel rijden.

Geplaatst: 12.07.2011 - 21:47
door M@rcel
Omhoog laat ik gewoon de automaat zijn werk doen.

Naar beneden trek ik de pook net zo ver naar me toe dat ik niet/nauwelijks hoef bij te remmen.

Geplaatst: 12.07.2011 - 21:49
door GerardV70
vlakke weg en lichte stijgingen gewoon in D . In de bergen is het raadzaam een lagere versnelling te kiezen bij het stijgen zodat de auto blijft trekken en niet constant schakeld( wel het toerental in de gaten houden). Het toerental zakt hierdoor waardoor de auto weer terugschakeld etc. Bij het dalen is het belangrijk een lagere stand te kiezen vanwege het afremmen op de motor. Een automaat remt minder af in D dan een handgeschakelde auto in bijvoorbeeld zijn 2 of 3. De automaat kan te warm worden bij een te laag toerental bij het stijgen. Ik zou als ik jou was gewoon het één en ander uit proberen met de diverse standen van de automaat. Ikzelf heb een D5 automaat en rijdt regelmatig in de bergen en heb geen problemen ondervonden. Een benzine uitvoering reageerd wellicht anders.

Geplaatst: 12.07.2011 - 21:53
door MadMax
Ben net terug uit Frankrijk. Ook een stukje de bergen in geweest met een afgeladen auto + 550 liter dakkoffer, wel met een D5 GT. Ik ondervond alleen problemen bij het rijden tussen de 80 en 90 KM/u aangezien de GT rond de 80 doorschakelde naar de 5e versnelling en ik dan de heuvel op net te weinig trekkracht had bij accelereren naar de 90 en hij telkens terug schakelde. Ben toen over gegaan op hand schakelen en heb 'm standaard in de 4e versnelling gezet. Heuvel af meestal vast in 3 of 2 gezet (hangt natuurlijk van de weg af waar je op rijdt en max. snelheid).

Hoe het precies zit met een T-5 zou ik helaas niet weten.

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:01
door buikijn
houd er rekening mee, bij het klimmen (belasten) dat de 2 geen lockup kent, dan doe je alles op koppelomvormer. De 3 kent wel een lockup maar werkt pas als de bak warm is.

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:07
door 945i
Zit er geen sportstand meer op de automaten tegenwoordig bij Volvo?
Bij mijn auto zet je de automaat in sport en hij blijft langer in de versnelling hangen en schakelt eerder terug, ideaal in de bergen. :)

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:19
door Richard
945i schreef:Zit er geen sportstand meer op de automaten tegenwoordig bij Volvo?
Bij mijn auto zet je de automaat in sport en hij blijft langer in de versnelling hangen en schakelt eerder terug, ideaal in de bergen. :)
Ik zat dit topic met aandacht te lezen. Ik heb dan net een classic automaat gekocht (dus past niet helemaal in het topic) maar die heeft alleen een 3e versnelling. Jij zegt dus dat je hem dan op sport kan/moet zetten? En waar is de L voor dan?

Geplaatst: 12.07.2011 - 22:25
door liquid_force
ik rij hier in CH regelmatig in de bergen, en moet zeggen dat ik vaak manueel schakel omdat de automaat anders veel te snel hoog schakeld ...

Geplaatst: 12.07.2011 - 23:03
door Edwin
buikijn schreef:houd er rekening mee, bij het klimmen (belasten) dat de 2 geen lockup kent, dan doe je alles op koppelomvormer. De 3 kent wel een lockup maar werkt pas als de bak warm is.
Dit snap ik ff niet?? Dus niet in de 2 vastzetten omdat ik dan de koppelomvormer te zwaar belast, maar alleen in de 3?

Hoe weet (of ruik :roll: ) ik als de bak wel of niet goed belast wordt??
Als ik bijv. met zo'n 2~2.500 tot 3.500 toeren de berg opga is het dan altijd goed??

Gr. Edwin

Geplaatst: 12.07.2011 - 23:06
door 945i
Het ligt eraan of het makkelijk gaat, als je daarvoor gas op de plank moet geven, dan is het niet goed snap je, dat bedoel ik met op gevoel rijden, het moet makkelijk gaan.
Dan liever een verzetje terug.

Geplaatst: 13.07.2011 - 09:39
door ivoandriessen
Ben ook krap een maandje terug uit de bergen, heb in de bergen zelf continu in stand 3 gereden, reed voor mij het prettigst.

Met de sleurhut erachter ook trouwens. De rit naar Zwitserland toe gewoon in D gehad, toen het heuvel-/bergachtig begon te worden in 3 gezet.

Ik heb trouwens geen GT, maar de old-fashion automaat.

Geplaatst: 13.07.2011 - 19:06
door vincent65
Ben ook net terug uit zuid Frankrijk en veel in de bergen gereden óók met caravan (1350kg) erachter.
Meestal omhoog in zijn D en dalen in 3 en als het echt naar beneden ging in zijn 2.
Verder hoor en voel je vanzelf wel wat je moet doen (hoop ik ;-))
Dat verhaal van die koppelomvormer snap ik niet helemaal.....die 2 en L zitten er toch niet voor niets op?
mischien dat iemand dat kan uitleggen.

Geplaatst: 13.07.2011 - 21:10
door buikijn
lock-up;

de lockup zorgt er voor dat de koppelomvormer wordt ge-bypassed,zodat de motor rechstreeks (via vertraging) aan de wielen hangt. voordeel hiervan is dat er geen energie verloren gaat in de koppelomvormer. (energiezuiniger) deze lockup werkt niet in zijn 1 en 2. Alleen in zijn 3, 4 en 5 en dan vanaf een bepaald toerental/snelheid (afhankelijk van de motor) de lockup van de 5 werkt altijd. Die van de 4 als de bak op een bepaalde temperatuur is en die van de 3 weer als de bak nog iets warmer is. Dit doet hij om de bak, voor zover ik het begrepen heb, zsm op temperatuur te krijgen. als de auto op bedrijfstemperatuur is (met warmte is dat met een km of 15) werkt de lockup zoals het hoort en rijdt de automaat het lekkerst. (vind ik tenminste) er zit dus behoorlijk verschil in een koude automaat/motor en een die op bedrijfstemperatuur is. Bij een auto met turbo moet de lockup, vind ik, meteen werken. een turbomotor wil je op koppel rijden en niet op koppelomvormer.

Geplaatst: 13.07.2011 - 21:48
door Edwin
Mee eens, met koude motor schakelt de bak vrij merkbaar en met een lichte schok. Hij lijkt ook wat langer in de toeren te blijven hangen voordat ie opschakelt. Schijnt ook met drukopbouw van de hydrauliek te maken te hebben?
Bij warme motor is het zijdezacht en gevoelloos schakelen.

Dus als de boel goed warm is gewoon de pook in 3 zetten als we de bergen op èn afrijden?
(de lockup gaat vanzelf aan als ie in 3 staat?)

Gr. Edwin.

Geplaatst: 13.07.2011 - 22:05
door buikijn
Zonder caravan zou ik me er niet heel erg druk om maken, weet niet op wat voor bergen je gaat rijden, maar de lange 'heuvels' zoals richting Zwitserland zet ik hem gewoon in zijn 5 vast . Als je dan merkt dat hij geen vut meer heeft om te accelereren schakel ik naar de 4. heb hem nog niet in de 3 hoeven zetten, je motor heeft knap wat koppel.

http://www.myvolvolibrary.info/Tech_fil ... W55-50.pdf

hier staat nog wat meer over de gebruikte bak.

Geplaatst: 13.07.2011 - 22:09
door Edwin
Ok, bedankt voor de hulp.

Leuk stukje ook over de AT! Staat er inderdaad in hè, dat van de koude motor!!

Gr. Edwin.

Geplaatst: 15.07.2011 - 12:48
door Captain Slow
Richard schreef:
945i schreef:Zit er geen sportstand meer op de automaten tegenwoordig bij Volvo?
Bij mijn auto zet je de automaat in sport en hij blijft langer in de versnelling hangen en schakelt eerder terug, ideaal in de bergen. :)
Ik zat dit topic met aandacht te lezen. Ik heb dan net een classic automaat gekocht (dus past niet helemaal in het topic) maar die heeft alleen een 3e versnelling. Jij zegt dus dat je hem dan op sport kan/moet zetten? En waar is de L voor dan?
Volgens mij is de "L" de begin letter voor LOW, wat zoveel betekend dat je meer kracht hebt en bv met zware last weg kan rijden......

En als je in de bergen het toerental in de buurt houdt van het toerental waarbij je het maximale-koppel tot je beschikking hebt, gaat het goed.(berg op dan)

Groet,

C.S

Geplaatst: 15.07.2011 - 13:01
door Richard
Ok, helder , bedankt.

Geplaatst: 15.07.2011 - 13:18
door Walter
ik heb op hele steile, bochtige wegen wel in de L gereden tijdens de afdaling, gewoon omdat ie in 3 toch te veel snelheid maakte en ik niet bij iedere bocht vol het anker uit wilde gooien (er zag er al één 3 kleuren groen naast me...). Dat ging op zich goed, alleen wel met wat horten en stoten.