Pagina 1 van 2

S80 T6 1998 lekke koppakking

Geplaatst: 13.07.2011 - 01:49
door Philip
Ondertussen rij ik alweer 3 jaar en 65k met veel plezier in een s80 t6 uit 1998, helaas heb ik nu een lekke koppakking, iemand van jullie ervaring met een lekke koppakking bij een T6? (km stand nu 140000)

Korte geschiedenis:
bij 75000 2 turbo's vernieuwd (voor aankoop)
lmm bij ongveer 90000 vervangen
bij 110000 hydaulische klepstoters vervangen ivm tikken

motor loopt verder als een zonnetje, maar verbuikt nu koelvloeistof (geen witte rook), vanavond bij mijn "prive" monteur geweest en gezien dat bij open koelvloeistof reservoir dat de auto ook via deze uitgang af en toe uitlaatgassen "braakt"

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geplaatst: 13.07.2011 - 08:55
door 945i
Uitlaatgassen in de koelvloeistof is nooit goed.

Geplaatst: 13.07.2011 - 18:13
door Ramon&Ramon
Dat is wel snel bij die km stand,ik heb koppakkingen van een 6 cilinder volvo vervangen,maar niet bij die km stand,vreemd,maar alles kan natuurlijk.
Het is een dure reparatie en een hele ingreep bij een T6.
weet je zeker dat de km stand klopt?

Geplaatst: 13.07.2011 - 18:37
door Ramon&Ramon
Is er niets fout gegaan bij het vervangen van de klepstoters?
Let ook op de distributieriem,die gingen toendertijd om de 45000km en later om de 60000km.

Geplaatst: 13.07.2011 - 21:36
door Philip
Ramon&Ramon schreef:Is er niets fout gegaan bij het vervangen van de klepstoters?
Let ook op de distributieriem,die gingen toendertijd om de 45000km en later om de 60000km.
Niet dat ik weet, distributie bij T6 is toch om de 120000km? Distributie is in elk geval vervangen bij 106000 km (was ongeveer 10 jaar) en gaat nu ook weer vervangen worden, de boel moet toch los.
Km stand niet 100% zeker, maar algehele staat van de auto maakt veel meer km bijna onmogelijk, bekleding, stuurwiel, carroserie.
Wat natuurlijk wel een beetje vreemd blijft is de defecte turbo's bij 75000km. Misschien dat er in de eerste jaren weinig aan onderhoud is gedaan.

Geplaatst: 13.07.2011 - 23:34
door Ramon&Ramon
Die riemen gaan om de 60000km en niet om de 120000 km
Het was de eerste T6 die toen op de markt kwam in dat bouwjaar..
Het is drie keer gewijzigd,45000,60000 en 75000km.
Gezien de km stand is er 10000km per jaar mee gereden ongeveer!
Wat betreft de klepstotervervanging is dat ook vrij snel bij die stand.

Geplaatst: 13.07.2011 - 23:36
door Ramon&Ramon
Al met al is een defecte koppakking een dure reparatie,je weet zeker dat dat het geval is?
Je zou er eerst is een cilinderlektest op kunnen loslaten voor de zekerheid.

Geplaatst: 13.07.2011 - 23:49
door Philip
bedankt voor je info, de klepstoters zijn vervangen omdat er eentje een beetje tikte, schijnen ze wel oud mee te kunnen worden, maar ik hou niet zo van "getik" :-)
Volgens mijn monteur kan het eigenlijk niet anders dan de koppakking zijn, hij ruikt uitlaatgassen in het koelwater.

Gisteren met open koelvloeistofreservoir, tot de rand gevuld, de motor warm laten worden, op het moment dat de koelventilator aansloeg stroomde het reservoir heftig over, waarna er een rookpluimpje opsteeg en daarna vervolgens het koelvloeistof niveau tot onder minimum daalde.

Dit weekend wordt de boel losgemaakt, zal nog wel melden of er nog verdere bijzonderheden zijn.

Geplaatst: 13.07.2011 - 23:51
door Ramon&Ramon
Dan heb je voor 1 klepstoter een zeer grote reparatie laten doen begrijp ik?
Het is een hele ingreep om de klepstoters te vervangen,het complete bovendeksel plus de nokkenassen moeten worden verwijderd.
En dat voor 1 klepstoter die tikt?

Geplaatst: 14.07.2011 - 00:00
door Philip
ja :-)
Hij loopt nu wel prachtig en mijn monteur is familie en niet al te duur.

Geplaatst: 14.07.2011 - 00:02
door Ramon&Ramon
Die klepstoter reparatie is dan ongeveer net zo duur geweest als het vervangen van de koppakking.

Geplaatst: 14.07.2011 - 00:08
door Philip
Ah dan gaat het alles meevallen ;-)

Geplaatst: 14.07.2011 - 00:10
door Ramon&Ramon
Ik weet niet of het mee gaat vallen,ik weet niet hoeveel je ongeveer kwijt was voor die klepstotervervanging..

Geplaatst: 14.07.2011 - 00:13
door Philip
meen dat het rond de 500-600 euro was

Geplaatst: 14.07.2011 - 00:15
door Ramon&Ramon
die 24 klepstoters zijn al duurder denk ik?
Maar ok,laat even een goeie lektest doen alvorens te gaan sleutelen.

Geplaatst: 14.07.2011 - 00:22
door Philip
Zou kunnen dat dat de prijs van de klepstoters is, was toen een combinatierekening met nog wat andere zaken.
Zal wel laten weten wat het eindresultaat is, 't moet toch gemaakt.
Lektest zal ik ff doorgeven, bedankt voor het advies!

Geplaatst: 14.07.2011 - 00:23
door Ramon&Ramon
En oppassen met het loshalen van het nokkenasdeksel,dat hij niet breekt!

Geplaatst: 30.07.2011 - 12:26
door Marc O.
Ramon&Ramon schreef:Die riemen gaan om de 60000km en niet om de 120000 km
Het was de eerste T6 die toen op de markt kwam in dat bouwjaar..
Het is drie keer gewijzigd,45000,60000 en 75000km.
Interessant. Mijn T6 is ook van ' 98 en heeft ca. 60.000km geleden een nieuwe distributieriem gekregen. Ik ging er van uit dat deze na 120.000km weer vervangen zou moeten worden.... Hoe kan ik met zekerheid achterhalen wat de termijn is voor mijn auto?

Geplaatst: 30.07.2011 - 12:53
door Ramon&Ramon
Volgens mij staat dat er al?

Geplaatst: 30.07.2011 - 13:35
door Marc O.
Volgens mij staat er 45k, 60k en 75k waarbij ik aanneem dat 45k het interval was voor auto's uit '98. Maar jij zegt "die riemen gaan om de 60000km", terwijl de auto van de TS van '98 is. Dus wat is het, 45k of 60k voor een auto van '98?

Overigens: Mij staat bij dat in de eerste levensjaren van de 6 cylinder inderdaad sprake was van een interval van 45k en later 60k (dus toen ie in de 960 en later S/V90 werd geleverd) terwijl het voor een S80 toch echt 120k zou zijn.