stotterende V50 1.6D
Geplaatst: 14.07.2011 - 11:31
Sinds januari 2011 ben ik in het bezit van een V50 1.6D (bj 2006), bij een km-stand van ongeveer 165.000 km is de motor vervangen door een motor met een km-stand van 129.000 km. Na een aantal weken begon de ellende.
De ellende is dat hij in het toerengebied 1800-2200 toeren stotterd. Hij rijdt dan niet lekker gelijkmatig, maar je zit te schudden in de auto. Dit voornamelijk in de 3 en de 4, in de 5 heb ik er geen last van.
Acties tot nu toe: Uiteraard eerst bij de 'inbouwer' geweest, het zou aan de EGR klep liggen. Voor een second opinion bij de volvo dealer geweest, nieuwe software geinstalleerd en forte toegevoegd, omdat het aan de injectoren zou (kunnen) liggen. resultaat 0. Volgende actie zou dan zijn het vervangen van de injectoren (dure grap). Uiteindelijk bij een dieselspecialist terecht gekomen die ook aangaf dat het aan de injectoren zou liggen. Die hadden ze op voorraad, gelijk vervangen en .... probleem niet opgelost. Sterker nog, het leek erop alsof ie het nu in het hele toerenbereik deed. Na wat gebel met collega's is de regelklep van de brandstofpomp schoongemaakt en toen was het probleem minder, kwam weer terug en toen maar de regelklep van de brandstofpomp vervangen. Het stotteren tijdens het hele toerenbereik was weg, nu weer tussen de 1800-2200 toeren. De dieselspecialist zei het nu ook niet een, twee, drie te weten (...)
Overigens hebben zowel de dealer als de dieselspecialist de motor 'uitgelezen' en beide keren gaf ie geen foutmeldingen! Daarnaast doet het probleem zich 7 van de 10 keer voor, dus soms ook niet!
Kortom, veel geld uitgegeven en het probleem is nog niet weg. Uiteraard al veel gelezen op het forum, EGR-klep, roetfilter, etc. Maar het gevoel dat de oplossing erbij zit, heb ik niet omdat de problemen die men had vaak anders zijn dan die van mij. Dus, wie o wie kan mij op het spoor zetten wat de volgende stap zou kunnen zijn.
De ellende is dat hij in het toerengebied 1800-2200 toeren stotterd. Hij rijdt dan niet lekker gelijkmatig, maar je zit te schudden in de auto. Dit voornamelijk in de 3 en de 4, in de 5 heb ik er geen last van.
Acties tot nu toe: Uiteraard eerst bij de 'inbouwer' geweest, het zou aan de EGR klep liggen. Voor een second opinion bij de volvo dealer geweest, nieuwe software geinstalleerd en forte toegevoegd, omdat het aan de injectoren zou (kunnen) liggen. resultaat 0. Volgende actie zou dan zijn het vervangen van de injectoren (dure grap). Uiteindelijk bij een dieselspecialist terecht gekomen die ook aangaf dat het aan de injectoren zou liggen. Die hadden ze op voorraad, gelijk vervangen en .... probleem niet opgelost. Sterker nog, het leek erop alsof ie het nu in het hele toerenbereik deed. Na wat gebel met collega's is de regelklep van de brandstofpomp schoongemaakt en toen was het probleem minder, kwam weer terug en toen maar de regelklep van de brandstofpomp vervangen. Het stotteren tijdens het hele toerenbereik was weg, nu weer tussen de 1800-2200 toeren. De dieselspecialist zei het nu ook niet een, twee, drie te weten (...)
Overigens hebben zowel de dealer als de dieselspecialist de motor 'uitgelezen' en beide keren gaf ie geen foutmeldingen! Daarnaast doet het probleem zich 7 van de 10 keer voor, dus soms ook niet!
Kortom, veel geld uitgegeven en het probleem is nog niet weg. Uiteraard al veel gelezen op het forum, EGR-klep, roetfilter, etc. Maar het gevoel dat de oplossing erbij zit, heb ik niet omdat de problemen die men had vaak anders zijn dan die van mij. Dus, wie o wie kan mij op het spoor zetten wat de volgende stap zou kunnen zijn.