Pagina 1 van 4

Polestar tuning 2.0T

Geplaatst: 15.07.2011 - 11:10
door HV
Vanochtend ontving ik een bericht over de mogelijkheid, om de 2.0T motor in een XC60 te tunen naar 240pk en 340nm koppel.

Nu was ik al wat ongelukkig met het idee dat heel snel na de aflevering van de 2.0T ineens de (nieuw) T5 als vervanger kwam, voor dezelfde prijs. Niets mis op zich met de 2.0T, maar iets meer power is wel lekker (rijd ook een T6, en dat is stukken feller).

Ik denk erover de tuning te laten uitvoeren. Ik was alleen toch nieuwsgierig in hoeverre deze motor met chiptuning van Polestar verschilt van de huidige T5 (deze heeft 240pk en 320nm).

Wie weet of er echt veel verschillen zijn, of dat de 2.0T met polestar tuning feitelijk zo obgeveer een T5 is?

Geplaatst: 15.07.2011 - 11:29
door wtr_s60
Is idd identiek dezelfde motor als de T5.

Spaar wat centen uit en tune hem bij APEC voor minder geld, meer kwaliteit (op maat werk), méér resultaat, een testbankrun voor én na, en indien gewenst een aanvullende motorgarantie ook. Zij tunen hem naar 265PK en 380Nm. Redelijk normaal als je weet dat de T5 standaard al 240PK en 320Nm heeft.

http://www.apecbelgium.be/chiptuning.html

Geplaatst: 15.07.2011 - 12:57
door Johann
Laat 'm door Polestar tunen.
De software komt rechtstreeks bij Volvo vandaan. Is gedaan door dezelfde mensen die de 2.0T en ook de T5 van software hebben voorzien in de fabriek.
Polestar hangt er alleen aan als merk naam.
Eenmaal de software gekocht blijft deze ook bij de auto en zal de software kopie in de Volvo fabriek ook worden aangepast. Nooit meer kans dat een dealer de software kan overschrijven daar de tuning software dus ook bij Volvo in het systeem staat. Eventuele toekomstige updates zullen dan ook op de tune van toepassing zijn en kan de auto via VIDA weer op de nieuwste versie gezet worden.

Het mag dan misschien niet de tune met de meeste winst zijn maar het is dan wel zoals Volvo het hebben wil. Denk dat dat voor de mensen die niet perse de laatste PK er uit willen trekken ook heel wat waard is.

Geplaatst: 15.07.2011 - 13:25
door HV
Bedankt wtr_s60 en Johann. Ik denk dat ik toch voor veilig en (en om de hoek :wink: ) kies en voor de Polestar ga; de Volvo garantie is inderdaad ook wel prettig. Site Apec ziet er trouwens goed en professioneel uit, zeer uitgebreide informatie.

Geplaatst: 17.07.2011 - 19:09
door snrbcb
Heb de brief ook ontvangen over Polestar.

Vind de text niet sterk.... " bij dezelfde rijstijl gelijkblijvend verbruik na tuning". wat hadden ze dan verwacht?? een nog hoger verbruik??

Als ze nu hadden geschreven "bij een soepeler motor met meer trekkracht een gelijk verbruik " dan had het nog ergens op geleken.

Nee.....kijk nog wel effe verder.

Geplaatst: 17.07.2011 - 19:30
door Iroll
Maar zo is 't wel. Een hoop tuners beloven een zuinigere motor en die kunnen het in de praktijk niet waar maken. Lijkt me nix mis met die text.
Je kan nu eenmaal niet sneller optrekken en verwachten dat je hetzelfde verbruik houdt. Dat is nu eenmaal onmogelijk, tuning of niet. Meer vermogen aanspreken is meer verbruik. En dat staat er ook in de text, niets meer en niets minder.

Geplaatst: 17.07.2011 - 20:57
door bart simpson
met effe verder kijken heb je geen farieksgaranties meer, en ook zeker geen zuinigere auto (al zegt menig tuner van wel)

Geplaatst: 18.07.2011 - 08:40
door V70 classic
Iroll schreef:Maar zo is 't wel. Een hoop tuners beloven een zuinigere motor en die kunnen het in de praktijk niet waar maken. Lijkt me nix mis met die text.
Je kan nu eenmaal niet sneller optrekken en verwachten dat je hetzelfde verbruik houdt. Dat is nu eenmaal onmogelijk, tuning of niet. Meer vermogen aanspreken is meer verbruik. En dat staat er ook in de text, niets meer en niets minder.

lees ff opnieuw.
Bij gelijke rijstijl.
Dan is ie met een goede tune gewoon zuiniger.

Bij mij scheelt het op de snelweg met 120 op de cc een % of 8.
In de praktijk is het gem verbruik ong. gelijk gebleven, maar ik ben dan ook niet echt bezig met zuinig rijden.
Kun je exact hetzelfde te rijden als voor de tune zou het dus een flinke slok schelen.

Maar het zuiniger maken van je auto is jezelf een tuning aanpraten dat klopt weer wel.
Tenminste in steek geen geld in de auto om er alleen over te praten of schrijven.

grts

Geplaatst: 18.07.2011 - 09:50
door V480-S60
Goede keus HV. Zolang de auto nog in de garantie zit. Gewoon gaan voor Polestar.

Heb je geen garantie meer. Dan pas kan je verder kijken.

Polestar is zoals Volvo het kan garanderen. En waarbij het zeker is dat de tuning na software updates bewaard blijft en je niet meer opnieuw naar de tuner moet om het te laten herstellen.

Geplaatst: 18.07.2011 - 21:09
door i_n_f_e_r_n_o
Volgende week laat ik mijn V70-MY2011 2.0T ook doen met polestar via de dealer. Zal daarna op dit forum een update geven van in welke mate het merkbaar is. Een vermogensuitdraai vooraf en achteraf is echter niet inbegrepen...

Zijn er nog anderen die dit hebben gedaan? Wat zijn de ervaringen?

Geplaatst: 20.07.2011 - 13:10
door V70 titanium
Volgens de brief die ik gehad heb van Volvo, gaat hij naar 240pk en 340 nm.
In werkelijkheid blijkt dat 240pk en 320 nm te zijn.
20 nm meer vindt ik niet veel, en ben dus zeer benieuwd naar de ervaring van
i_n_f_e_r_n_o

Geplaatst: 20.07.2011 - 13:22
door Walter
heb je jouw auto op de rollenbank gehad?

Geplaatst: 20.07.2011 - 18:34
door i_n_f_e_r_n_o
In mijn brief staat ook 340Nm (is kennelijk een lokkertje), want op de polestar site staat idd 320Nm.

Mijn auto is niet op de rollenbank geweest en bij mijn dealer is dat intern ook niet mogelijk.

Ter vergelijk heb ik naar de specs van de V70 T5 gekeken. Maar daaruit kan ik alleen opmaken dat de 0-100 km volgens de fabrieksopgave naar de 7,7 sec. gaat. Regulier is 8,3 (manual).

Geplaatst: 20.07.2011 - 19:15
door V70 titanium
heb je jouw auto op de rollenbank gehad?
_________________
Nee, ik twijfel of ik het laat doen voor dit geld.
Ik heb liever meer koppel als pk`s.

Geplaatst: 20.07.2011 - 19:45
door snrbcb
Dealer zelf denkt dat het gewoon de T5 software is........

Geplaatst: 20.07.2011 - 19:52
door t5power
snrbcb schreef:Dealer zelf denkt dat het gewoon de T5 software is........
Als je kijkt naar de specs kijkt, lijkt het wel een gevalletje 140 - 170 pk zoals al vaak op dit forum besproken is.

2.0T is 205 pk en gaat door tot 4000 en de T5 is 240 pk en gaat door tot 5000 toeren.
Ze hoeven alleen maar die bovenste 1000 toeren los te laten (en ietsie pietsie koppel, maar die 20Nm had je ook al met tijdelijke boost zo te zien) en voila, je hebt bijna 40 pk meer.

Geplaatst: 20.07.2011 - 20:09
door 945i
Hoe bedoel je "los te laten", gaat de 2.0T tot 4000 rpm en stopt dan?

Geplaatst: 20.07.2011 - 20:15
door t5power
945i schreef:Hoe bedoel je "los te laten", gaat de 2.0T tot 4000 rpm en stopt dan?
Los laten bedoel ik, dat de tuners de software zo aanpassen dat hij boven de 4000 toeren doortrekt. Nu stopt de motor dan met sleuren.
Geen idee hoe ze dat precies doen, hoe gaat dat met een 140 pk 5 cylinder? Die trekt toch boven de 4000 toeren ook niet meer door?

Geplaatst: 20.07.2011 - 20:22
door 945i
Jawel hoor, tot in de toerenbegrenzer.

Geplaatst: 20.07.2011 - 20:52
door t5power
945i schreef:Jawel hoor, tot in de toerenbegrenzer.
Ik bedoel, hij gaat nog wel door, maar de 170pk versie heeft bovenin ook meer kracht, terwijl de 140pk boven de 4000 toeren niet meer pks ontwikkeld.