Pagina 1 van 2

De ramp der rampen: een gebroken distributieriem S40 T5

Geplaatst: 15.07.2011 - 16:46
door simonts
Daar waar iedereen bang voor is mij :( :( :( nu overkomen, de distributieriem is gebroken van mijn Volvo S40 T5 2004 met 200.000 km op de klok.....

Ja de riem is vervangen bij 170.000 km, nee er zijn geen onderdelen los geschoten de waterpomp was ook vervangen lijkt gewoon domme pech te zijn....De diagnose is nog niet volledig te stellen omdat de auto nog in Frankrijk staat en nog naar Nederland moet worden vervoert..

Nu heb ik besloten om maar de hele motor te vervangen voor een 2e hands met 54.000 km op de klok uit 2007.
totale operatie kost inclusief motor, in- en uitbouwen met nieuwe koppeling 2900 euro....

Een hoop geld maar wel een motor met bijna 150.000 km minder op klok en een nieuwe koppeling, die er na 200.000 km met de originele motor ook wel aan zat te komen... De koppeling heeft ooit een keer een enorme optater gehad, familielid deed een beetje onhandig op een gladde weg en heeft grote stukken met een slippende koppeling gereden, waardoor de auto enorm stonk naar een brandlucht (de koppelingsplaat).

De auto zelf is in perfecte staat en er zit ook nog een moderne gas installatie in....lekker goedkoop en de auto rijdt perfect.

Wat is jullie mening en gedachte over de oplossing, is het zo dat de zuigers ook beschadigd kunnen worden, ik weet dat de kleppen zijn afgeschreven…..

Misschien hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij het in en uit bouwen....

Geplaatst: 15.07.2011 - 17:04
door Ramon&Ramon
Hij breekt niet zomaar,er is dus duidelijk iets mis gegaan bij de laatste montage,ik zou de riem en de bijbehorende onderdelen wel is willen bekijken.
Een distributie doe goed gemonteerd is die mag natuurlijk nooit breken na zo weinig kilometers.
Of een T5 motor van 2007 in een type uit 2004 gaat lukken,dat zou ik moeten nakijken,ikzelf heb zo mijn twijfels.

Geplaatst: 15.07.2011 - 18:39
door simonts
Of een T5 motor van 2007 in een type uit 2004 gaat lukken,dat zou ik moeten nakijken,ikzelf heb zo mijn twijfels.

Motor wordt door gerenommeerde Volvo garage geplaats die ook de motor levert....

Geplaatst: 15.07.2011 - 19:01
door Ramon&Ramon
Is dat dezelfde die de distributieriem vervangen heeft?

Geplaatst: 15.07.2011 - 19:08
door Koidream
Ramon&Ramon: +1 :-)

Geplaatst: 15.07.2011 - 19:11
door Ramon&Ramon
Er zit een B5254T3 motor in,dus eentje uit 2007 gaat wel lukken..
Is dat een dealer of een Volvo Specialist?

Re: De ramp der rampen: een gebroken distributieriem S40 T5

Geplaatst: 15.07.2011 - 19:17
door Ramon&Ramon
simonts schreef:Daar waar iedereen bang voor is mij :( :( :( nu overkomen, de distributieriem is gebroken van mijn Volvo S40 T5 2004 met 200.000 km op de klok.....

Ja de riem is vervangen bij 170.000 km, nee er zijn geen onderdelen los geschoten de waterpomp was ook vervangen lijkt gewoon domme pech te zijn....De diagnose is nog niet volledig te stellen omdat de auto nog in Frankrijk staat en nog naar Nederland moet worden vervoert..

Nu heb ik besloten om maar de hele motor te vervangen voor een 2e hands met 54.000 km op de klok uit 2007.
totale operatie kost inclusief motor, in- en uitbouwen met nieuwe koppeling 2900 euro....

Een hoop geld maar wel een motor met bijna 150.000 km minder op klok en een nieuwe koppeling, die er na 200.000 km met de originele motor ook wel aan zat te komen... De koppeling heeft ooit een keer een enorme optater gehad, familielid deed een beetje onhandig op een gladde weg en heeft grote stukken met een slippende koppeling gereden, waardoor de auto enorm stonk naar een brandlucht (de koppelingsplaat).

De auto zelf is in perfecte staat en er zit ook nog een moderne gas installatie in....lekker goedkoop en de auto rijdt perfect.

Wat is jullie mening en gedachte over de oplossing, is het zo dat de zuigers ook beschadigd kunnen worden, ik weet dat de kleppen zijn afgeschreven…..

Misschien hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij het in en uit bouwen....

Ik mag aannemen dat je Volvo garage dat wel weet die tips voor het in en uitbouwen?

Geplaatst: 15.07.2011 - 19:22
door blastaway
Welnenorm balen zeg! Hoop dat het snel is opgelost.

Geplaatst: 15.07.2011 - 19:24
door blastaway
Wel nog fijne vakantie gehad trouwens?

Geplaatst: 15.07.2011 - 20:10
door Thamar
Eerst contact opnemen met Volvo NL. Distributieriem zou niet mogen knappen na 30.000km...

Dit wel in de veronderstelling dat de riem door een officiële verdeler vervangen geweest is.
Kans bestaat dat ze een tussenkomst doen.

Geplaatst: 16.07.2011 - 00:37
door Ramon&Ramon
Al met al een dikke tegenvaller dus,daar wordt je niet vrolijk van,hopen dat het op een redelijk goedkope manier kan worden opgelost!

Geplaatst: 16.07.2011 - 06:46
door T4Freak
Betreft je zuigers grote kans dat deze ook beshadigd zijn heb het zelf eens met een Ford escrot rs4 gehad moest de gehele kop vervangen en 2 zuigers.
Door de kracht waren de kleppen en geleiding vast geslagen en de kop gescheurd.
Dit gebeurde mij rond de 4500 toeren.
Bij de was het de oorzaak vastgelopen waterpomp.
Totale kosten waterpomp riemen rollen kop met kleppen enz kwam ik uit op zo'n 1800 euro.

Ik wens jou veel sterkte en succes, ook zou ik gaan voor dat andere jongere blok met minder kilometers.
Wees er wel zeker van dat het dezelfde is.

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat veel fabrikanten de waterpomp over zo'n belangrijke riem laten lopen.
Neem daar een extra riempje voor we kunnen tegenwoordig zoveel maar dit?
Ik vindt dat je dit best nog wel vaak hoort gebroken riemen door bv vastgelopen waterpompen.

Geplaatst: 16.07.2011 - 09:12
door 945i
Wat ik niet begrijp, dat ze nog een riem gebruiken!

Geplaatst: 16.07.2011 - 10:04
door V70/2.4D/2003
Juist: terug naar de ketting (en het lawaai)

Geplaatst: 16.07.2011 - 10:12
door 945i
Daar hoor je helemaal niks van.

Geplaatst: 16.07.2011 - 12:15
door chrisje
V70/2.4D/2003 schreef:Juist: terug naar de ketting (en het lawaai)
Onze Jeep heeft ook eeb distributie ketting en die hoor je idd niet.
Maar een ketting moet je wel vervangen als je wat aan de distributie hebt gedaan

Geplaatst: 16.07.2011 - 13:21
door Ramon&Ramon
Als je de riem en wat er verder bij hoort op tijd vervangt,dan is er weinig aan de hand.
Zelf de intervaltijden die de fabriek opgeeft 10000km verkorten en het gaat in de meeste gevallen goed.
Riembreuk wordt vaak veroorzaakt door een slechte reparatie,spanrollen enz niet meevervangen,onkunde,geen technische kennis van de Volvo materie,wat betreft de hydraulische nokkenastandwielen enz enz.

Geplaatst: 16.07.2011 - 14:40
door edraket
945i schreef:Wat ik niet begrijp, dat ze nog een riem gebruiken!
Een riem is, net als in alle branches voorkomt, gewoon mode. Je ziet langzaam weer wat constructeurs die naar de ketting grijpen, maar vergeet niet dat een riem ook heel wat geld in het laatje brengt van de garage!

Geplaatst: 16.07.2011 - 15:26
door Ramon&Ramon
Ook met kettingen zijn veel problemen,kijk maar naar sommige VW types,die gaan ook stuk.

Geplaatst: 16.07.2011 - 16:04
door 945i
De extra omzet voor de dealers/garages zal idd. de hoofdreden zijn.
Normaal gesproken gaat een ketting een motorleven mee, er zal weleens een ketting om de een of andere duistere reden sneuvelen ja, maar je hoeft er niet elke +100.000 km een nieuwe om te leggen met alle bijkomende spanners en rollen en mogelijke gevolgschade....