Pagina 1 van 1

Startproblemen, 3 cilinders en zwarte rookpluimen

Geplaatst: 16.07.2011 - 19:26
door S40 Momentum
Beste forumleden,

Sinds enkele dagen start mijn auto slecht, hij wil maar niet aanslaan. Ik ben zo 3 minuten alleen maar aan het starten, ook probeer ik het met het gaspedaal ingetrapt...

Wanneer hij dan eindelijk aanslaat, loopt hij krap 500 tpm (hij blijft daar overigens wel op stationair draaien) en wanneer ik dan het gaspedaal intrap in de hoop het toerental te doen stijgen naar normaal stationair toerental komt er geen respons...
Ik heb dan het vermoeden dat de auto op 3 cilinders loopt, daar hij heel onregelmatig klinkt.

Wanneer hij wel op een normale manier aanslaat komt er een grote zwarte rookpluim uit de uitlaat, daarna functioneert de motor gewoon naar behoren en is er niets te merken.

Wat zou dit probleem veroorzaken? Ik ben bang voor het roetfilter namelijk! (ben van plan de auto te gaan verkopen, dus wil er geen kosten meer aan hebben)

Alvast hartelijk dank!

Geplaatst: 16.07.2011 - 19:37
door Fredhead
Gaat om een diesel neem ik aan?

Klinkt mij als een EGR die aan vervanging toe id

Geplaatst: 16.07.2011 - 19:46
door S40 Momentum
Oh ja sorry 2.0D uit 2005 met 210.000 km achter de banden

Vervanging EGR duur geintje bij de dealer?

Geplaatst: 16.07.2011 - 23:03
door Msuidgeest
Bel de dealer, haal de onderdelen en probeer het zelf eens. Zelf sleutelen vind ik leuk dus dat zou mijn keuze zijn.

Geplaatst: 17.07.2011 - 07:44
door S40 Momentum
Msuidgeest schreef:Bel de dealer, haal de onderdelen en probeer het zelf eens. Zelf sleutelen vind ik leuk dus dat zou mijn keuze zijn.
Helaas geen optie omdat ik 2 linkerhanden heb.
Maar mocht het de EGR zijn, kan ie toch ook afgedopt worden? Een mooie goedkope oplossing lijkt me, daar de auto toch weg gaat. Ik weet alleen niet of de dealer hier aan mee wil werken...

Geplaatst: 17.07.2011 - 10:32
door Thamar
Heb dat ook gehad met mijn clio, had het niet altijd maar af en toe. Idem zoals jij beschrijft, moeilijk starten en eens ie gestart is blijft hij een halve minuut ofzo op 500rpm hangen en dan schiet hij erdoor en is er niks aan de hand. Kan zijn dat hij het een paar dagen niet deed en dan plots wel weer.
Gloeikaarsen zijn vervangen en toen was het gelijk wat beter en was het maar heel zelden. Ik dacht ergens toen iets gelezen te hebben over het voorgloeirelais, maar voor ik er echt naar gekeken heb de volvo gekocht. Nu rijdt mijn zusje met de clio, en blijkbaar niks aan de hand of toch niet noemenswaardig...


Zwarte rook duidt doorgaans op onverbrande diesel.

Geplaatst: 17.07.2011 - 13:11
door S40 Momentum
@ Thamar, Ja inderdaad vreemd. Hopen dat het iets tijdelijks is en dat het nu niet meer voorkomt...

Geplaatst: 17.07.2011 - 15:14
door Thamar
Ohja, vergeten zeggen, starten verliep veel vlotter als ik 2-3 seconden wachtte tot het lampje van de voorverwarming uit was.

Geplaatst: 18.07.2011 - 07:46
door Frederik Welvaert
Met deze temperaturen doen onze Volvo's niet aan voorverwarmen (die doen dat pas onder de 5°C meen ik)

Het probleem dat je beschrijft komt me zeer bekend voor van toen mijn EGR klep was vastgelopen. Reinigen van de klep was de oplossing.

Geplaatst: 18.07.2011 - 08:49
door S40 Momentum
Klep vastgelopen? Ik wist niet dat dat ook kon.
Dure reparatie, of zelf gedaan?

Geplaatst: 18.07.2011 - 09:19
door blastaway
Is het geen lekkende of vervuilde injector? Komt veel voor bij de 2.0tdi blokken van de eerste serie bij VW en Audi met de Siemens injectoren.

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:24
door Frederik Welvaert
S40 Momentum schreef:Klep vastgelopen? Ik wist niet dat dat ook kon.
Dure reparatie, of zelf gedaan?
Ik kende toen het probleem nog niet, dus heb de auto moeten laten afslepen (VAB pechbijstand kent blijkbaar het probleem ook niet) In de garage hebben ze toen de klep gereinigd. Later heb ik de klep afgesloten met een inox plaatje.
Door (roet)vervuiling in de EGR klep kan het gebeuren dat deze stroever gaat bewegen, of, zoals bij mij het geval was, helemaal blokkeren. Als ze blokkeert in de "gesloten" stand is er geen probleem, dan blaast de motor alle uitlaatgassen door de uitlaat, bij mij stond de klep vast in de "open" stand, hierdoor ging een groot deel van de uitlaatgassen terug naar de inlaat waardoor de motor mank liep en uiteindelijk letterlijk stikte.
Doordat de motor zeer slecht wou starten en kort na het starten en bij gasgeven gewoon uitviel dachten we eerst aan verstopte injectoren of defecte brandstofpomp.

De 2.0D heeft volgens mij Bosch injectoren, geen idee of hier veel problemen mee zijn, maar mijn Volvo rijdt intussen 202.000 km met de originele injectoren.

Geplaatst: 23.07.2011 - 09:49
door S40 Momentum
Probleem heeft zich bij mij al een week niet meer voorgedaan! Vreemd maar waar! Bedankt voor jullie reacties.