Pagina 1 van 4

Versnellingsbak steun

Geplaatst: 17.07.2011 - 21:00
door Graspony
Vandaag heb ik na het lezen van de zeer duidelijke handleiding van Arnoud mijn bovenste motor steun vervangen. Het werd de laatste tijd zeer moeilijk om soepel te schakelen zonder te bokken. Na een momentsleutel te hebben aangeschaft heb ik mij in de strijd gewaagd en was een eenvoudige klus via de foto's.

Wat een wereld van verschil. Voelt bijna aan als nieuw.

Nu heb ik een vraag naar jullie toe: De wagen heeft nu een 227000 km en dacht eraan om ook de versnellingsbak steun te vervangen. Als er zo veel speling zat op het bovenste motorsteun kan het bijna niet anders zijn dat dit hetzelfde onderaan zal zijn.

Zouden jullie dit afraden of toch doen? Heb absoluut geen probleem met de 85€ voor het onderdeel. Kunnen jullie mij ook zeggen waar dit onderdeel ongeveer plaats vindt of eventueel een foto?

Alvast veel dank,
Steven

Geplaatst: 17.07.2011 - 21:11
door edraket
Deze zit tussen de versnellingsbak en het subframe aan de voorkant. Auto opkrikken, afdekplaat aan de onderkant los (6 boutjes) en je ziet hem zo zitten. Is simpel klusje, en de kans is inderdaad groot dat deze door is.

Geplaatst: 18.07.2011 - 06:54
door Graspony
Ok vernieuwen gaan we doen.

Voor de zekerheid, kan iemand mij bevestigen of dit het correcte stuk is?
Als dit niet het correcte stuk is, weet iemand dan het originele volvo nr.
Het betreft een manuele bak.

Hier heb ik de link: http://www.winparts.nl/630/motor/motor- ... motorsteun

Geplaatst: 18.07.2011 - 11:12
door edraket
Dat lijkt wel het juiste onderdeel. Maar ik zou je wel even bedenken voordat je daar besteld. Ik heb ZEER slechte ervaringen met Winparts. Hun database klopt bijvoorbeeld van geen kant en daar laten ze de klant vooropdraaien (2maal verzendkosten enzo). Bovendien kost dit zelfde onderdeel bij de dealer 32 euro ex BTW, en dan weet je zeker dat je het juiste onderdeel krijgt!

Als je hem modeljaar en versnellingsbak type opgeeft kan ik het onderdeelnummer geven.

Geplaatst: 18.07.2011 - 19:35
door Graspony
Het is een volvo xc70 d5 met een manuele bak, 6 versnellingen
Ik denk dat het dit onderdeel is 8659000

Bij welke webwinkel zou je bestellen?

groeten

Geplaatst: 18.07.2011 - 22:45
door edraket
Gewoon bij de dealer halen! Het nummer is 30680750 voor een model 2007. Weet niet wat voor modeljaar jij hebt.

Geplaatst: 19.07.2011 - 19:59
door Graspony
Modeljaar 2005

Geplaatst: 20.07.2011 - 11:01
door edraket
Ik denk dat jouw auto dan van eind 2005 is, dat is modeljaar 2006. Modeljaar 2005 heeft nog geen 6 bak namelijk. Het gegeven artikelnummer (30680750) is correct voor jouw auto.

Heb nog even voor je gezocht, maar aftermarket is dit gewoon een erg duur onderdeel, dus toch beter bij de dealer halen. Kost de helft!

Geplaatst: 22.07.2011 - 11:25
door Graspony
Vanmorgen het stuk binnen gekregen en onmiddellijk aan de slag. Zonder resultaat. Eerst de kleine bouten proberen los te maken en dopsleutel 13 brak gewoon uiteen. Nochtans een kwalitatieve set :)

Heb dan geprobeerd met ringsleutel maar ook zonder resultaat. Zit imens hard vast.

Heeft iemand een tip hoe deze los te krijgen zonder dat ik de bout zou afbreken?

Had geen wd40 in huis, mss deze erop te spuiten en laten losweken.

Groetjes,
Steven

Geplaatst: 22.07.2011 - 13:23
door Iroll
Gebruik echte kruipolie daarvoor. WD40 werkt een stuk minder als kruipolie. Spuit de boutjes een paar keer in een paar dagen van te voren en laat lekker inwerken. Gebruik wel een 6 kantige dop of ringsleutel, anders draai je de boutjes rond. En neem een stuk pijp om de sleutel/ratel te verlengen om meer kracht te kunnen zetten.

Geplaatst: 22.07.2011 - 15:00
door Ramon&Ramon
je weet wat los en vast is,gezien het afbreken. :)
je weet het niet dus een tip..

Geplaatst: 22.07.2011 - 15:01
door Ramon&Ramon
linksom is los en rechtsom vast :)

Geplaatst: 22.07.2011 - 22:26
door Graspony
Heb je een idee van goed merk van kruipolie? Dacht dat wd-40 beste was.

Bout is dus nog niet afgebroken en weet heus wel wat vast en los is, indien men dit niet weet stel ik voor om beter naar dealer te stappen. Het is de dopsleutel die in het midden gebarsten is.

Groeten,
Steven

Geplaatst: 16.08.2011 - 21:04
door Graspony
Met goede kruip olie van de lokale auto boer waren de bouten van de baksteun zo los. Ik heb deze dit weekend erop gestoken en kwam tot de constatatie dat deze serieus versleten was. Ik heb er een filmpje van gemaakt om aan te tonen hoeveel speling erop de baksteun zat. Ook kan je hem ronddraaien in zijn rubber :)



Na de motorsteun boven en de baksteun te hebben vervangen voel je dat het steeds in de betere richting gaat. De auto schokt en bonkt minder bij het schakelen, toch is dit nog niet volledig verdwenen en zal dit nog verder uitwerken door het motorsteun aan rechterwiel te vervangen + de motorsteun onder voor en achter.

Hiervan zal ik een nieuw topic starten met mooie foto's van stap per stap hoe ik het zal aanpakken.

Ik moet zeggen dat ik mij amuseer door zulke werkjes zelf te doen. Dit heeft zelfvoldoening, zeker wanneer je er ook resultaat mee boekt :)

Geplaatst: 16.08.2011 - 21:09
door Msuidgeest
Ik lees het wel vaker over het vervangen van steunen van bak of motor. Het werkt inderdaad kan ik uit ervaring melden.

Geplaatst: 01.09.2011 - 12:10
door Oceanracer
Bij mijn V70 "bonkt" de bak ook geregeld. Eigenlijk dacht ik altijd dat dit door het dualmass-vliegwiel werd veroorzaakt. Ik heb in het verleden de bovenste en onderste motorsteun al eens laten vervangen, maar de baksteun nog niet. Nu ik je filmpje heb bekeken, denk ik dat ik er niet onverstandig aan doe die versnellingsbaksteun ook eens te vervangen.

Had jij die steun nog bij Winparts besteld, of gewoon bij de dealer?

Geplaatst: 01.09.2011 - 19:33
door edraket
Ik denk dat de achterste motorsteun nu de grootste verdachte is nu je de bak en de bovenste steun al hebt vervangen.

Geplaatst: 01.09.2011 - 19:44
door Oceanracer
Ik dacht dat beide van de motor al zijn vervangen. Eentje bovenin die gemakkelijk (en dus voordelig) was en eentje die (veel) meer werk was. Ik heb voor de zekerheid even een mail gestuurd naar de dealer. Maar voor zover ik meen, zit de oude steun van de bak er dus nog tussen.

Geplaatst: 01.09.2011 - 19:55
door Broabander
Bij mij is het (hele andere auto dus correct me if i'm wrong) ook zo dat het moeilijk is om soepel te schakelen, zoals TS schrijft. Als ik het gas loslaat tijdens schakelen bokt hij altijd een beetje, ik heb inmiddels geleerd rustig koppeling opkomen en loslaten en altijd een klein beetje gas erop houden (niet terugvallen naar stationair, maar 1500 toeren houden) zodat het vloeiend en soepel gaat. Opzich geen probleem, maar als ik het voor een paar tientjes kan verhelpen wel makkelijk ;-) Is dit ook waar TS last van had? Of moet ik het ergens anders zoeken?

Geplaatst: 01.09.2011 - 19:57
door Oceanracer
Herkenbaar: Koppeling omhoog, gas bijgeven, koppeling ietjes weer in, gas erop houden en daarna koppeling verder omhoog dan gaat ie mooi soepel van z'n plek. Dat moet anders kunnen...