Pagina 1 van 1

Noodloop "light"?

Geplaatst: 18.07.2011 - 09:37
door mehrzahl
Hallo allen,

vandaag iets raars meegemaakt met de S60: bij het accelereren op de toerit naar de snelweg viel ineens het vermogen grotendeels weg, en kon ik alleen nog maar in slakkentempo snelheid maken. Er was geen gaspedaalrespons boven 2200 min-1, maar eenmaal op de snelweg trok hij toch wel (langzaam) door tot 2500 min-1, ongeveer 130 km/h.
Na 10 minuten deed hij het weer als vanouds.

verdere info:
- koelwater was al warm, olie nog niet ( +/- 5 min onderweg)
- laatste beurt met dieselfilter 6000 km & 6 mnd geleden (we rijden een stuk minder de laatste tijd)
- intercooler 20.000 km geleden vervangen
...

Wat zou dit kunnen zijn? Gaspedaalsensor (bestaat die eigenlijk)? EGR met kuren? Inspuitpomp, toch een vuil dieselfilter?

Hoop dat iemand dit herkent.

Geplaatst: 18.07.2011 - 09:58
door blastaway
Rookt hij ook erg? Dan zou het een slang kunnen zijn die lek is. Trekt ie niet valse lucht?

Geplaatst: 18.07.2011 - 10:08
door edraket
Denk eerder aan een elektrische storing. Bijvoorbeeld een luchtmassa meter die geen juist signaal meer afgeeft ofzo. Heb je ook een storingsmelding gekregen tijdens het inhouden? Wellicht even laten uitlezen.

Overigens is de olie op temperatuur als de temperatuurmeter van een D5 in het midden staat. Water en olie temperatuur lopen ongeveer gelijk op door de warmtewisselaar tussen olie en koelsysteem.

Geplaatst: 18.07.2011 - 11:01
door mehrzahl
@blastaway: Geen zwarte rook, hij reed na 10 minuten weer als vanouds.

@edraket: Ik heb geen melding in het display gekregen. Uitlezen is idd de volgende stap...

BTW Ik kan me niet voorstellen dat de olie na <10 minuten al op de juiste temperatuur is?

Geplaatst: 18.07.2011 - 15:59
door Chrizzle D5
Zou het een vervuilde egr klep kunnen zijn? Tijd geleden had ik precies hetzelfde en na zo'n 10 minuten was ie weer 'klaar'. Een monteur heeft er bij een beurt even naar gekeken, en daarna ging het een stuk beter. Maar ik had wel telkens een melding, over "motormanagement" als ik het me goed herinnerde.

Geplaatst: 18.07.2011 - 16:33
door edraket
mehrzahl schreef: BTW Ik kan me niet voorstellen dat de olie na <10 minuten al op de juiste temperatuur is?
EGR klep kan je bij het 2007 model erg makkelijk checken. Deze zit namelijk aan de voorkant, Even de slang los, spiegel ervoor en je weet voldoende. Kans als hij zeer vervuild is dat hij open blijft staan, maar dan zou je denk ik wel een foutcode moeten krijgen.

Rij maar eens met een uitlezer aan je auto. Je ziet dan dat de motor en water temp nagenoeg gelijk oplopen en als de meter precies in het midden staat is zowel je water als olie 90 graden! Daarna stijgt de olie temp nog iets door naar de 100 graden, het water blijft ongeveer op de 90 graden. Nogmaals het komt dus door de warmtewisselaar tussen water- en oliecircuit. Je hoeft het niet te geloen, maar het is echt zo 8)

Geplaatst: 18.07.2011 - 19:59
door BlackcurrantV70
Dus als mijn watertemperatuur in het midden staat mag ik gassen ? :-)

Ben ik altijd al te voorzichtig geweest :-)

Geplaatst: 18.07.2011 - 22:37
door edraket
Klopt, ik ben ook jaren te voorzichtig geweest!

Geplaatst: 19.07.2011 - 09:31
door mehrzahl
@Ed, het gaat trouwens over de 2002 S60, niet over de V70... (zie net je opm over de EGR.)

BTW, hoe lang duurt het voordat de versnellingsbak op temperatuur is? Ook als de wijzer in het midden staat? Better safe than sorry denk ik altijd...minstens 15-20 minuten opwarmen.

Geplaatst: 19.07.2011 - 09:57
door Pat S80
@Ed,
Ik heb in de winter toen je ettelijke km's zeer traag moest rijden ook verschillende keren de melding 'motormanagement' gezien. Kan dat de EGR-klep zijn die begint aan te laden ? Het gaat om een volvo S80 tdi 2001.

Geplaatst: 19.07.2011 - 10:30
door blastaway
Pat S80 schreef:@Ed,
Ik heb in de winter toen je ettelijke km's zeer traag moest rijden ook verschillende keren de melding 'motormanagement' gezien. Kan dat de EGR-klep zijn die begint aan te laden ? Het gaat om een volvo S80 tdi 2001.
In het geval van een TDI gooide ik direct die klep dicht mete en plaatje. Heb ik bij al deze types gedaan. Wel had je een lampje op het dashboard dan constant branden, maar na een chippie is dat mooi weggeschreven.

Geplaatst: 19.07.2011 - 11:20
door Pat S80
Waarom en hoe doe je dat juist ? Het zou anders wel een goede test zijn om na te gaan dat het al of niet aan die klep ligt.

Geplaatst: 20.07.2011 - 11:06
door edraket
Pat, Als je nu al regelmatig een storing hebt kan het zijn dat de klep niet meer helemaal sluit of opent. Dan heeft dichtzetten alleen zin als je er een plaatje tussen zet en vervolgens de software aan laat passen.
Is inderdaad beter om te doen, je motor gaat er een stuk langer door mee (ook goed voor het milieu!)

Maar het kan uiteraard ook iets anders zijn. Is moeilijk zo te zeggen. Je zou hem even kunnen laten uitlezen, dan weet je welke richting je moet zoeken.

Geplaatst: 20.07.2011 - 20:44
door Pat S80
Ed, ik heb hem al eens laten uitlezen en er kwam geen melding van. Bij het volgende onderhoud ga ik toch eens vragen om die klep te dichten zoals jij beschrijft. Misschien is het dan gewoon opgelost. Bedankt voor de info !

Geplaatst: 20.07.2011 - 21:52
door edraket
Dicht zetten met het plaatje kan een monteur wel, maar het storingslampje het zwijgen opleggen is voorbehouden aan de chiptuner!