Pagina 1 van 7

Melding "Verminder uw snelheid of schakel op"

Geplaatst: 18.07.2011 - 11:59
door Winger
Dag,

Als kersverse V70-berijder kreeg ik gisteren, tijdens het (flink) optrekken de melding "Rijdt langzaam of schakel op". Hierbij ging het lampje van het motorcompartiment ook branden. Schrok me wezenloos natuurlijk.

Via de 'read'-knop kon 'm 'wegdrukken' en verdween ook het andere lampje. De melding bleef ook niet in het geheugen zitten. Ik neem aan (hoop) dat dit een veiligheidswaarschuwing c.q. tip is van Volvo?

Ik reed met 5 man in de auto met airco aan. Verdere weg geen meldingen gehad. Betreft een automaat.

--
Heb gezocht op deze melding, maar niets kunnen vinden.

*
Edit: melding is niet "Verminder uw snelheid.. " maar "Rijdt langzaam of.."

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:02
door V70/2.4D/2003
Gij zult met Uw Volvo rollen, niet raggen! De auto deelt die mening en laat dat op deze wijze weten. Niet het rode toerengebied in denderen wil dus wel helpen.

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:07
door V480-S60
Waarschijnlijk opgetrokken in de manueel stand van de automaat, en in vijf gestopt in plaats van in 6.
Zoals mijn voorganger plastisch aangaf. Niet te lang in het rode gebied blijven hangen. Zeker niet bij volle belasting. Dat vindt geen enkele auto /versnellingsbak combinatie lekker.

Het is ook een "waarschuwing" waarbij het oranje driehoekje even gaat branden. Deze melding blijft dan ook niet in het geheugen staan, als je de raad opvolgt.

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:21
door EVV
Sinds wanneer klaagt een auto als je stevig optrekt, daar moet hij tegen kunnen, zou mooi zijn als een auto bepaald dat je te hard op trekt. Ik heb die melding nog nooit gehad, ondanks dat ik heel af en toen ver doortrek in de 4de versnelling (wel in de D-stand).

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:24
door V70/2.4D/2003
En de de D-stand zal de automaat "op tijd" schakelen en nimmer het rode toerengebied in denderen. Echter in manueel stevig stampen en laat schakelen, tja, dan krijg ik het oon wel klaar om de motor op te blazen en de bak aan gort te draaien. Alles kan kapot, echt waar. Verdiep je eens in de kleptechniek van Ducati en de reden waarom, dan weet je alles.

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:33
door Iroll
Of gewoon doortrappen, de begrenzer grijpt vanzelf in :D

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:37
door EVV
Lijkt mij ook, de begrenzer is om te voorkomen dat de boel stuk gaat, voorbij dat toerental kan je niet komen met een automaat, tenzij je bergaf rijdt en te laat bent met terugschakelen/remmen.

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:46
door Winger
Dank u allen voor de snelle reacties.

Ik had niet idee dat ik zo vreselijk lomp optrok eigenlijk, maar 't zal idd wel ;).

Nothing to worry about dus.

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:49
door EVV
Voor die conclusie is het wel handig om te weten of je inderdaad handmatig aan het schakelen was en in het rood terecht kwam. Deed je dat niet, dan be worry!

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:51
door Winger
Niet handmatig, gewoon in de D. Bak was wel aan het schakelen, maar ik trapte nog ff iets dieper.

Even in de gaten houden deze week..

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:51
door 945i
Daar is iets niet in orde hoor, die melding hoor je niet te krijgen, ook niet na wat stevig gassen. het ding heeft 170 pk meegekregen, als je die niet kan/mag gebruiken is het een prutproduct. :)

Geplaatst: 18.07.2011 - 12:59
door EVV
Dat is ook mijn idee, moet gewoon kunnen.

Geplaatst: 18.07.2011 - 13:00
door Winger
Crap. Bezoekje aan garage brengen dus maar van de week.

Geplaatst: 18.07.2011 - 13:47
door blastaway
laat ff weten wat eruit komt. Ben wel benieuwd!

Geplaatst: 18.07.2011 - 16:19
door M@rcel
Lijkt me toch een normale melding ALS de toerenbegrenzer inkomt.

Geplaatst: 18.07.2011 - 17:10
door Winger
M@rcel schreef:Lijkt me toch een normale melding ALS de toerenbegrenzer inkomt.
't is iig geen foutmelding die in het geheugen blijft staan dus hopelijk is het slechts een waarschuwing. Deze week naar de garage voor de zekerheid.

Geplaatst: 18.07.2011 - 17:16
door Walter
Je gaf extra gas terwijl de bak aan het schakelen was? Dan is ie ff van slag, niet zo gek. En dat is ook een soort extreme SM voor die bak, zou er maar wat voorzichtiger mee doen...

Geplaatst: 18.07.2011 - 17:18
door buikijn
Verdiep je eens in de kleptechniek van Ducati en de reden waarom
desmodromisch, er zijn merken die zonder dit principe 8000rpm+ uit een 4 takt halen (strakke veren, dat wel.. : ) maar er zit niet voor niets een toerenbegrenzer op, tenzij je onbenullig terug schakelde?

Geplaatst: 18.07.2011 - 17:37
door Morgenstond
Hoeveel toeren draaide de motor toen deze melding verscheen?

Geplaatst: 18.07.2011 - 18:22
door EVV
buikijn schreef:
Verdiep je eens in de kleptechniek van Ducati en de reden waarom
desmodromisch, er zijn merken die zonder dit principe 8000rpm+ uit een 4 takt halen (strakke veren, dat wel.. : ) maar er zit niet voor niets een toerenbegrenzer op, tenzij je onbenullig terug schakelde?
Dat terug schakelen gebeurd niet als dat zou betekenen dat je in het rood uitkomt.