Pagina 1 van 1
Bij automaat in P-stand, wèl of niet op de handrem?
Geplaatst: 18.07.2011 - 22:02
door Edwin
Op een helling ed. lijkt het mij wel duidelijk, handrem erop.
Maar op vlak terrein of héél licht hellend moet ie dan ook erop?
Op blz. 94 v/h instructieboekje staat "trek na het parkeren altijd de handrem aan!"
Nu ken ik diverse mensen die zeggen het nooit te doen. Wat is wijsheid of wat zijn jullie (automaatrijders

) ervaringen door de jaren heen?
Gr. Edwin
Geplaatst: 18.07.2011 - 22:10
door Msuidgeest
Als ik op een helling sta in P en ik doe geen handrem, dan is P inderdaad P: omdat de auto nog 5 cm rolt, wordt wel heel erg P en komt de automaat niet meer uit de parkeerstand.
Even op letten dus op een helling.
Geplaatst: 18.07.2011 - 22:21
door 945i
Op een helling zeker de handrem gebruiken, op vlak is de P stand voldoende.
Geplaatst: 18.07.2011 - 23:42
door Ramon&Ramon
Als je hem alleen in de P zet en er rijdt iemand met inparkeren fors tegen bijv je trekhaak,dan is de kans dat de vergrendeling in de bak spontaan afbreekt,je zal niet de eerste zin waarbij dat gebeurd.
Die handremtechniek van Volvo is ook niet geweldig,hij kan altijd een stukje heen en weer rijden met aangetrokken handrem,dat systeem stamt nog uit de jaren 60.
En daarbij komt,als je de handrem nooit of nauwelijks gebruikt gaat de boel vast zitten of zwaar lopen,met name de kabels enz,dat komt bij de apk dan weer niet ten goede!
Hij zit er niet voor niets in.
Geplaatst: 18.07.2011 - 23:58
door 945i
En omdat die handrem niet veel voorstelt, heeft het ook niet veel zin....(breekt die vergrendeling alsnog af als er toch beweging in de auto zit)
in mijn geval helemaal, want mijn auto staat nooit file geparkeerd.
Voordat ik bij mij de oprit op kan moet ik een bocht maken van meer dan 90 graden, dan gebruik ik de handrem wel, is dat ook goed?:)

Geplaatst: 19.07.2011 - 08:30
door EVV
Gewoon altijd P+handrem, noem 1 (goede) reden om de handrem niet te gebruiken bij parkeren.
Geplaatst: 19.07.2011 - 08:37
door Quota
EVV schreef:Gewoon altijd P+handrem, noem 1 (goede) reden om de handrem niet te gebruiken bij parkeren.
In de winter het vastvriezen bijvoorbeeld? :roll:
Geplaatst: 19.07.2011 - 17:41
door MadMax
EVV schreef:Gewoon altijd P+handrem, noem 1 (goede) reden om de handrem niet te gebruiken bij parkeren.
Omdat als ik de auto op de handrem zet mijn vriendin niet meer met de auto weg kan omdat ze de kracht niet heeft om 'm van de handrem af te halen (kan natuurlijk ook voordelen hebben

)
Geplaatst: 19.07.2011 - 19:24
door buikijn
ding hoeft ook niet perse verticaal te staan.
Geplaatst: 21.07.2011 - 01:16
door GerardV70
Je zult hem altijd in P moeten zetten anders krijg je de contactsleutel er niet uit. Of is dat alleen met mijn auto het geval, ik denk het niet.
Geplaatst: 21.07.2011 - 01:56
door chrisje
Gebruik de handrem van de Jeep ook alleen op een steile helling.
Staat ie normaal recht, dan niet
Geplaatst: 21.07.2011 - 07:24
door asta
EVV schreef:Gewoon altijd P+handrem, noem 1 (goede) reden om de handrem niet te gebruiken bij parkeren.
Noem 1 goede reden om hem wel te gebruiken?
Er zijn zowel voors als tegens.
Ik gebruik de handrem in feite nooit, en ik vind mijn auto altijd weer terug op dezelfde plek als hij stond, zelfs op een heuvel.
Maar in de winter is het af te raden om de handrem te gebruiken, deze kan vastvriezen waardoor je een hoop ellende hebt.
Geplaatst: 21.07.2011 - 08:03
door Maus-met-Volvo
MadMax schreef:EVV schreef:Gewoon altijd P+handrem, noem 1 (goede) reden om de handrem niet te gebruiken bij parkeren.
Omdat als ik de auto op de handrem zet mijn vriendin niet meer met de auto weg kan omdat ze de kracht niet heeft om 'm van de handrem af te halen (kan natuurlijk ook voordelen hebben

)
Eh, ze mot wel 't knoppie effe indrukken, anders ken je douwe tot je een ons weegt....

Voor de dames hebben ze de Passat met electrische handrem ontwikkeld...

Geplaatst: 21.07.2011 - 08:05
door Maus-met-Volvo
... ik dacht altijd dat de P in een automaat automatisch ook de handrem was.... (nee, bennie blond, 't grijs is van mezelf...)
Geplaatst: 21.07.2011 - 08:10
door EVV
Een reden kan zijn omdat op die manier het mechaniek regelmatig gebruikt wordt en dus niet vast kan gaan zitten, zodat als het een keer nodig is de handrem ook werkt. Of mocht er iemand tegen je auto aan rijden dit niet alleen op de bak komt, maar ook op de handrem.
Handrem in de winter is inderdaad niet verstandig, maar dat geldt niet alleen voor automaten.
Geplaatst: 22.07.2011 - 07:29
door asta
Wat ik jullie nu vertel is dus geen geintje en heeft afgelopen winter echt voor mijn ogen afgespeeld.
Het hard redelijk gesneeuwd en ik loop naar buiten want ik moest even met de auto weg.
Komt een mevrouw uit de straat naar haar auto lopen en stapt in om weg te rijden.
Ik loop door en zie haar langskomen met haar achterwielen geblokkeerd zwabberend door de straat (er lag veel platgereden sneeuw).
Afijn, ik denk dat heb je wel door dat tie nog op de handrem staat, maar nee Mw rijdt vrolijk verder van links naar rechts glijdend.
Ik denk laat ik haar maar eens waarschuwen.
Mw, uw handrem staat er nog op! Oooooooooooh is dat het zegt de dame tegen mij ik vond het al zo glad op de weg.
???? Ik bedoel maar, do i need to say more
Geplaatst: 22.07.2011 - 07:34
door asta
EVV schreef:Een reden kan zijn omdat op die manier het mechaniek regelmatig gebruikt wordt en dus niet vast kan gaan zitten, zodat als het een keer nodig is de handrem ook werkt. Of mocht er iemand tegen je auto aan rijden dit niet alleen op de bak komt, maar ook op de handrem.
Handrem in de winter is inderdaad niet verstandig, maar dat geldt niet alleen voor automaten.
Ok, ik kan mij in de argumenten vinden, ik denk er eerlijk gezegd niet zo bij na.
Wellicht heel stom want ik vermoed dat de reparatie aanzienlijk is als ze je bak moeten openmaken als de blokkeer functie van de P stand kapot is.
Geplaatst: 23.07.2011 - 13:18
door Kick
Vanaf de 740 waren al mijn Volvo's weer automaat (daarvoor dus ook) en ik gebruik de handrem alleen op een helling. Voor de rest nooit eigenlijk....
Geplaatst: 25.07.2011 - 00:38
door wim de jong
......Wellicht heel stom want ik vermoed dat de reparatie aanzienlijk is als ze je bak moeten openmaken als de blokkeer functie van de P stand kapot is.
maakt toch niet uit......een ander rijdt er toch tegen aan, en dus mag hij de geldbuidel opentrekken? Of zie ik dat verkeerd.
Geplaatst: 25.07.2011 - 00:43
door Ramon&Ramon
wim de jong schreef:......Wellicht heel stom want ik vermoed dat de reparatie aanzienlijk is als ze je bak moeten openmaken als de blokkeer functie van de P stand kapot is.
maakt toch niet uit......een ander rijdt er toch tegen aan, en dus mag hij de geldbuidel opentrekken? Of zie ik dat verkeerd.
Je staat de hele dag bij je auto begrijp ik?????
Dat zie je vaak niet gebeuren vrees ik,als er iemand tegen aan rijdt..