Pagina 1 van 2
airco gerepareerd, nu de remmen nog...
Geplaatst: 20.07.2011 - 10:19
door obrasp
Dankzij tips op dit forum is de airco van mijn 2.5D relatief goedkoop gerepareerd. Airco schakelde zichzelf uit zodra de buitentemperatuur boven de 28 graden kwam. Na het verwijderen van één ringetje (€ 90 arbeidsloon) uit de magneetkoppeling werkt alles weer prima.
Uiteraard ook weer vlekkeloos door de APK. Maar...
Gisteren trapte mijn vriendin finaal door de remmen heen. Gelukkig op een parkeerplaats, zodat de handrem nog soelaas bood. Onze garage was zo vriendelijk om de auto op te komen halen. Oorzaak: vacuumpomp defect. Kosten: (slik) bijna € 400 pomp, €30 voor een of ander staafje en een uur werk. Donderdag is het hopelijk weer gemaakt.
Wat als dit op de snelweg was gebeurd? Volgens garage heb je ondanks dit defect altijd nog voldoende druk voor een flinke rempoging. Toch blijft het geen prettig idee met die 1,7 ton.
Geplaatst: 20.07.2011 - 11:00
door V70XCDriver
Wat zullen jullie geschrokken zijn.
Aan de andere kant, je kan nu wel weer voor jaren vooruit!
Geplaatst: 20.07.2011 - 11:17
door obrasp
V70XCDriver schreef:Aan de andere kant, je kan nu wel weer voor jaren vooruit!
Zo is dat! Heb erg getwijfeld om eens over te stappen op een iets recenter model. Auto is al een tijdje afgeschreven en ik zit nu rond de 275.000 km. Bovendien moest ik weer stevig investeren in nieuwe distributieset, waterpomp, remschijven, banden. Ook zit ik nog met een klein defect aan de turbo dat maar niet opgelost kan worden.
Uiteindelijk toch maar besloten door te rijden.
Na deze aderlatingen en met de vakantie op komst, is deze nieuwe uitgave natuurlijk wel even slikken.
Geplaatst: 20.07.2011 - 11:22
door 945i
Als je eenmaal besloten hebt door te rijden kan je op een gegeven moment niet meer terug, de investeringen liggen boven de waarde van de auto.
maar als hij weer helemaal technisch in orde is, rij je ook zomaar door tot de +5 ton! Die motoren zijn oersterk.
Geplaatst: 20.07.2011 - 12:29
door V70XCDriver
Dat die motoren het aankunnen is wel bewezen alleen de vraag is natuurlijk ook wil je dat zelf op het klokje gaan zetten.
Ik bedoel eigenlijk, na 2 of 3 jaar wil je ook wel weer eens een andere auto (uiteraard weer een Volvo), en ik kan me voorstellen dat je jezelf dan wel ff achter de oren krabt van, heb ik dat er allemaal nog wel voor over.
Geplaatst: 20.07.2011 - 12:53
door Ramon&Ramon
Die vacuumpomp had een stuk goedkoper gerepareerd kunnen worden,maar dar is mosterd na de maaltijd.
Wat is er precies met de turbo mis?
ik heb het verhaal niet helemaal gevolgd.
Geplaatst: 20.07.2011 - 13:35
door obrasp
Ramon&Ramon schreef:Die vacuumpomp had een stuk goedkoper gerepareerd kunnen worden,maar dar is mosterd na de maaltijd.
Wat is er precies met de turbo mis?
ik heb het verhaal niet helemaal gevolgd.
Nou niet helemaal. Ze hebben 'm gisteren besteld en gaan er morgen mee aan de slag!
Voor wat betreft mijn eeuwige turbo-probleem:
Die heeft al sinds 2008 kuren. Nooit heel dramatisch. Je merkt pas echt het verschil op het moment dat de turbo weer een tijdje wel goed werkt. Vanaf ca 2000 toeren is dan een flinke 'duw in de rug' voelbaar en inhalen is een eitje.
Weer, temperatuur e.d. lijkt geen invloed te hebben. Wel heeft ie me op een hoge bergpas eens flink in de steek gelaten. Dat was de enige keer dat ik echt het gevoel had dat ik nog maar iets van 40 pk over had.
Anders is het meer alsof de turbo maar voor de helft meedraait.
Auto is tweemaal bij dealer en specialist uitgelezen: niets gevonden. Van autobedrijf Brinkman in Vuren kreeg ik de tip om bij wijze van diagnose de connector uit de luchtmassameter te trekken op het moment dat de turbo weer kuren had. Als de situatie zonder LM-meter ongewijzigd was, zou de LM-meter zeker de oorzaak zijn.
Die raad heb ik opgevolgd. Zonder aangesloten lm-meter was het vermogen nihil. Snel weer aangesloten. Situatie was daarna als vanouds. Alleen blijft nu lampje motormanagement branden. Zal wel gereset moeten worden.
Ik weet het nu zo langzamerhand niet meer. Het is geen hele grote handicap, maar toch erg onbevredigend.
Geplaatst: 20.07.2011 - 14:09
door Ramon&Ramon
ik denk het turboregelventiel niet goed..
Geplaatst: 20.07.2011 - 17:10
door toppertje
Ramon&Ramon schreef:ik denk het turboregelventiel niet goed..
kan zon turboregelventiel de eene keer dan goed zijn,en de andere keer stuk zijn?
en hoe duur is zo,n ventiel?
Geplaatst: 20.07.2011 - 23:07
door Ramon&Ramon
Die kan kuren vertonen inderdaad,wat hij kost weet ik zo niet!
Geplaatst: 21.07.2011 - 20:42
door JosW
Geloof het of niet maar ik had een vergelijkbaar probleem en inderdaad soms wel, soms niet. Oorzaak een klein scheurtje in een turboslang. Wat ik dus ook niet begrijp is dat het probleem dan niet constant aanwezig was. Kon de reparateur mij ook geen antwoord op geven.
Geplaatst: 21.07.2011 - 22:19
door toppertje
@ramon&ramon,dat turboregelventiel,is bedoel je dat magneetklepje
op de linker veerpoot boven het brandstoffilter?
of 1 van de ventielen op of naast het luchtfilterhuis?
Geplaatst: 21.07.2011 - 23:07
door Ramon&Ramon
Als je het vacuumslangetje vanaf de turbo volgt kom je hem tegen.
Geplaatst: 21.07.2011 - 23:10
door Ramon&Ramon
Bij een V70 D5 zit hij op het motorblok bij de inlaat slang
Geplaatst: 21.07.2011 - 23:31
door toppertje
Ramon&Ramon schreef:Als je het vacuumslangetje vanaf de turbo volgt kom je hem tegen.
hmm,dan zit hij bij mij aan de voorkant tegen het luchtfilter.
dan is dat regelventiel op de linkerveerpoot de laadruksensor denk ik.
Geplaatst: 21.07.2011 - 23:38
door Ramon&Ramon
Dat klopt jij hebt de audi diesel toch?
Geplaatst: 22.07.2011 - 07:55
door V70 T5 assen
Voorwat die vacuumpomp betreft, ik heb ook een diesel van een ander merk gehad .
Daar sneuvelde ook deze pomp , en daar kwam ik pas achter op een afrit van de A28 .
Dat waren hele spannende momenten, dus wat de dealer zegt over dat er altijd nog genoeg druk overblijft is niet waar.
Geplaatst: 22.07.2011 - 15:39
door obrasp
Auto remt weer. Griekenland heeft toch nog pech, want ik kan daar volgende week € 575 minder besteden dan begroot (zucht).
Ik lees met toenemende interesse de ontwikkelingen mbt turbo. Zou een preventieve vervanging van slangetje en ventiel betaalbaar zijn? Als iemand een goed adres (in de driehoek Utrecht - Den Bosch - Nijmegen) voor me heeft ontvang ik graag een PM.
V70 T5 assen schreef:
Dat waren hele spannende momenten, dus wat de dealer zegt over dat er altijd nog genoeg druk overblijft is niet waar.
Je zou best gelijk kunnen hebben. Een jaar geleden klapte ik in Oostenrijk bijna achterop een plotselinge file. Ik dacht toen dat ik per ongeluk mijn koppeling had ingedrukt ipv rem (ik reed al een tijd op cruise). Zou het ook toen al de pomp geweest kunnen zijn?
De garage heeft de auto overigens zelf naar de werkplaats gereden. Had dus in ieder geval veel vertrouwen in eigen verhaal

Geplaatst: 22.07.2011 - 20:24
door toppertje
Ramon&Ramon schreef:Dat klopt jij hebt de audi diesel toch?
ja dat klopt.
ik vermoed dat bij mij ook het turboregelventiel problemen geeft.
onderweg met de caravan ettelijke malen auto in een soort
noodloop gehad met de melding:"motormanagement bij onderhoud"
ook gaat het oranje motorblokje branden.
na enkele km gaat de storing vanzelf weer weg.
zonder caravan is er niets aan de hand.
uitlezen hier in Spanje gaf storingsmelding:ECM-0039.
de dealer wilde de auto enkele dagen houden om 1 en ander te proberen
waar ik niet op in ging.
maar nu twijfel ik of ik de laaddruksensor moet vervangen,of het turbodrukregelventiel.
Geplaatst: 23.07.2011 - 00:23
door Ramon&Ramon
Brandstofpomp wel op tijd?