Pagina 1 van 1
440 1.8i LPG '96 valt stil tijdens rijden
Geplaatst: 01.03.2006 - 22:36
door volvomarc
Hallo allemaal,
Na al vele kilometers in mijn superbetrouwbare Volvo te hebben gereden heb ik nu toch problemen met mijn 440.
Eerst wat gegevens:
Volvo 440 uit 1996
1.8i single point injectie met LPG (is dit de B18U?)
245000km, laatste onderhoud bij 240000km
Starten is geen probleem, stationair is geen probleem. Bij het wegrijden na korte tijd valt hij uit, terwijl ik gewoon gas geef. Ik rijd rustig weg, rij ongeveer 50km/u (geef dus gewoon gas) en ineens valt de motor compleet stil. Dit eergisteren op weg naar huis voor het eerst, vanmorgen op weg naar werk weer en bij terugrijden wederom. Erg vervelend dus! (Zeker als je voor het stoplicht blijft staan of net op de oprit van de snelweg rijdt.) Het duurt een tijd voor ik 'm weer gestart krijg (10-20 seconden), dan kan ik zo door rijden.
Ik las elders op internet (problemcar.nl) dat het wellicht de dynamo kan zijn, hebben jullie ideeen?
Geplaatst: 01.03.2006 - 23:56
door Michel740Turbo
Probeer eerst eens even de ECU uit te lezen.
ik heb het wel vaker gehoord en meestal was het de mapsensor...maar dat kan bij jou weer anders zijn ivm LPG
Geplaatst: 02.03.2006 - 10:09
door volvomarc
Helaas, heb geen uitleesapparatuur en weet zo ook niet even iemand die dat wel heeft...
De mapsensor?
Geplaatst: 02.03.2006 - 13:19
door Michel740Turbo
Je kan hem zelf uitlezen met zelf diagnose.
Je moet een zwartkastje met draadje op je rechterveerpoot hebben(als je voor de auto staat)
Als je het open maak zie je 6 gaatjes, een led en een stekkertje. Doe het stekkertje in 2 en druk ong 2 sec op het knopje dan verschijnt er een code van drie cijfers bij 1-1-1 geen storing, bij andere opschrijven en nog een keer drukken tot alle code geweest zijen de eerste weer komt.
Laat maar horen wat de codes zijn als je ze hebt.
zie foto
kastje op voorpoot boven luchtfilter

Geplaatst: 02.03.2006 - 13:33
door Caerbannog
Dit lijkt op een probleem wat m'n vader had met z'n VW.
Uitvallen op rare momenten. Het probleem hierbij was dat er valse lucht aangezogen werd (rubberen slang lek), bij (als ik mij niet vergis) de carterventilatie.
Misschien heb je niks aan deze tip, misschien ook wel

Je kan makkelijk even de slangen bijlangs lopen

Geplaatst: 02.03.2006 - 18:19
door volvomarc
'k heb 'm, hij gaf inderdaad een foutcode: 2-3-1
Geplaatst: 03.03.2006 - 04:49
door Michel740Turbo
2-3-1 Long term fuel mixture too lean or rich in part load stage
klinkt als een verkeerd lambda signal of te wel hij regelt niet goed af kan ook een storing zijn wan een ander mankement. Waren er niet meer storingen???
Je kan het net zo lang blijven doen tot de eerste code weer herhaald.
Geplaatst: 03.03.2006 - 09:28
door volvomarc
Nee ik heb een aantal keer geprobeerd en dit was de enige foutcode die hij gaf.
Verkeerd brandstofmengsel... Lambda sonde defect zou kunnen ja. Heb ook wel eens iets gelezen over problemen met koelvloeistof die daarvoor kunnen zorgen?
Overigens is het wel zo dat het lampje van de laadstroom op het dashboard recentelijk stuk is gegaan (licht niet meer op wanneer je 't contact aanzet). Wilde het maken maar toen bleek dat daarvoor zo'n beetje het hele dashboard gedemonterd moest worden dus heb dat toen maar laten zitten. Volgens mij moet dat niet zoveel uit maken lijkt me.
Groeten!
Marc
Geplaatst: 03.03.2006 - 13:26
door Michel740Turbo
Als de dynamo nog laad is het niet echt een probleem... maar soms zit he lampje op de draad die er voor moet zorgen dat de dynamo voorbekrachtigt wordt. Nog nooit zonder stroom komen te staan dan?
Geplaatst: 03.03.2006 - 13:36
door volvomarc
Michel440sports schreef:Nog nooit zonder stroom komen te staan dan?
Nee nooit stroomproblemen gehad, de dynamo moet het volgens mij ook wel gewoon doen want anders had ik al lang stil gestaan met een lege accu. Het lampje is denk ik gewoon stuk (zoals ik al zei gaat niet aan bij de lampjes-controle met het contact). De reden van mijn opmerking over een dynamo probleem is deze discussie op
problemcar.nl. Ik heb de multimeter erop gezet en stil staat er 12.4V op de accu, stationair 14.2V dus dat lijkt me in orde.
Geplaatst: 03.03.2006 - 13:45
door Michel740Turbo
Dat is gewoon goed idd.
Maar over het probleem kijk even of je geen vacuum lekken heb en kijk of je op de sloop nog een mooi lambda kan vinden want nieuwe zijn vrij prijzig...
Geplaatst: 08.03.2006 - 21:38
door volvomarc
Pff, werkt eindelijk de internetverbinding weer, probleempje met de telefoonlijn.
Na een tip van een vriend van me de electonica in de auto "ge-reset" door de accu een minuutje of 10 los te koppelen. Vervolgens geeft de boordcomputer foutcode 1-1-1 (dus geen fout) bij warme en koude motor, vreemd genoeg schijnt het iets opgelost te hebben...
Verder lijkt het stilval probleem minder frequent voor te komen, hoewel hij af en toe nog wel een sputter geeft en af en toe. Stond vandaag lang stil in een file en bij stationair draaien leek het alsof de motor stil gaat vallen (toeren vallen terug naar 500 en sputtert) maar gas geven voorkwam dit.
Ben er nog niet aan tegekomen om de vacuumslangen te controleren, zal ik dit weekend eens doen. Ik hou jullie op de hoogte.
Geplaatst: 08.03.2006 - 23:16
door wpee
Kijk eens of koelvloeistof voldoende is, bij te weining koelvloeistof bevriest de verdamper, te arm mengsel of geen mengsel en stilvallen.
Laat het even weten
Wim
Geplaatst: 10.03.2006 - 11:45
door volvomarc
Wim je hebt helemaal gelijk. Stom natuurlijk altijd eerst vloeistoffen controleren! (Wel al eerder olie gechecked maar koelvloeistof helemaal genegeerd.)
Kwam zelf ook op het idee omdat de kachel bij warme motor ineens koude lucht ging blazen, dus koelvloeistof nakijken: niks meer in het reservoir. Vanmorgen reservior gevuld (litertje erin) en na een half uurtje rijden naar mijn werk wederom leeg. Daarnet dus even met de auto van een collega (mooie 940 :thumbright:) een wat grotere kan gehaald. Zal komende tijd regelmatig controleren en kijken of er een lekkage ontdekt kan worden.
Bedankt allemaal!