Pagina 1 van 1

stroomverlies S80

Geplaatst: 20.07.2011 - 20:09
door
niet zo lang geleden heb ik de S80d (1999) van mijn ouders kado gekregen
ik weet dat ze vroeger een paar problemen hebben gehad met de batterij maar ik dacht dat dat kwam omdta de wagen geregeld lang stilstond

nu ben ik net een 10tal dagen uit het land geweest en de 80 was morsdood
niet meer te openen met afstandsbediening
niet met de sleutel
dan de speciale sleutel via de koffer gebruikt en batterij bijgeladen
batterij is nieuw trouwens

iemand een idee over mogelijke oorzaak of dit ook voorgehad?

Geplaatst: 20.07.2011 - 20:11
door Morgenstond
Kofferbaklampje dat blijft branden? Defecte accu van het alarm die de gewone accu leegtrekt?

Meten is weten...

Geplaatst: 20.07.2011 - 21:56
door edraket
Inderdaad lampje wat blijft branden of een defecte dynamo. Je kunt zekeringen trekken en dan kijken wanneer de lekstroom wegvalt (als die er is) met afgesloten auto. Dynamo meten is wat lastiger omdat hier geen zekering is. Je kunt wel de spanning meten met draaiende motor, zowel stationair en iets verhoogd toerental (1500 rpm). In het laatste geval moet de spanning op de accu ongeveer naar 14,5 volt gaan. Is dat niet het geval dan nog even op de dynamo zelf meten. Is de spanning lager dan 14,5 volt dan is de dynamo defect.

Accu snel vol laden anders is hij na een dag stuk!

Geplaatst: 20.07.2011 - 23:31
door Ramon&Ramon
Volgens jou beredenering is de dynamo stuk als de accuspanning onder de 14.5 volt ligt.
Dat is afhankelijk van gebruikers die aanstaan en de toestand van de accu,laadspanning tussen 13.2 en 14.8 is voldoende bij een goeie accu.

de laadspanning heeft ook niets te maken met het leeglopen bij stilstand,de accu kan leeglopen via de dynamo als er een diode stuk is.
dat kun je simpel testen door de dikke plusdraad(rood) van de dynamo los te koppelen,de accu goed opladen en hem een paar dagen laten staan de auto.
Wel de rode draad even afisoleren om sluiting te voorkomen.
Blijft de accu dan vol,dan is de boosdoener de dynamo,je zou ook een lektest kunnen doen met een amperemeter,maar die heeft niet iedereen bij de hand.

Geplaatst: 21.07.2011 - 08:28
door Maus-met-Volvo
En een iets goedkopere variant, een defecte spanningsregelaar?

Geplaatst: 21.07.2011 - 09:28
door edraket
Ramon&Ramon schreef:Volgens jou beredenering is de dynamo stuk als de accuspanning onder de 14.5 volt ligt.
Dat is afhankelijk van gebruikers die aanstaan en de toestand van de accu,laadspanning tussen 13.2 en 14.8 is voldoende bij een goeie accu.
Was inderdaad een beetje knullig geformuleerd, maar leg iemand maar eens kort en bondig uit hoe je zo''n storing kunt zoeken zonder een pagina vol te tikken.
Als een dynamo een kapotte diode heeft is de laadspanning geen 14,5 volt meer. Dus even gebruikers uit en beetje gas dan kom je altijd tot die spanning met een goede dynamo.
Jouw methode werkt ook natuurlijk.

Geplaatst: 21.07.2011 - 12:55
door
dynamo is ok
even bijgeladen via stopcontact
rijdt en start nu weer als vanouds en spanning blijft ook na 5 x starten boven de 12v
zal is naar alarm kijken en kofferbaklampje eruit vijzen
wie weet is het idd zo simpel

bedankt

Geplaatst: 21.07.2011 - 20:45
door Ramon&Ramon
edraket schreef:
Ramon&Ramon schreef:Volgens jou beredenering is de dynamo stuk als de accuspanning onder de 14.5 volt ligt.
Dat is afhankelijk van gebruikers die aanstaan en de toestand van de accu,laadspanning tussen 13.2 en 14.8 is voldoende bij een goeie accu.
Was inderdaad een beetje knullig geformuleerd, maar leg iemand maar eens kort en bondig uit hoe je zo''n storing kunt zoeken zonder een pagina vol te tikken.
Als een dynamo een kapotte diode heeft is de laadspanning geen 14,5 volt meer. Dus even gebruikers uit en beetje gas dan kom je altijd tot die spanning met een goede dynamo.
Jouw methode werkt ook natuurlijk.
Het is inderdaad vaak moeilijk om iets kort en toch begrijpelijk uit te leggen.
Ik snap soms zelf ook niet meer wat ik getypt heb. :)

stroomverlies S80

Geplaatst: 27.07.2011 - 11:32
door variopuk7
Herhaaldelijk geconfronteerd met lege accu.
Na alle zekeringen doorgemeten te hebben! blijkt dat de radio 0,5 A stroom afneemt, ook als het contact afstaat.
Over zekering 16 passagierscompartiment een aan/uit schakelaar geplaatst. Nadeel: bij gebruik radio eerst code opgeven.

Geplaatst: 27.07.2011 - 11:46
door Iroll
Je kan ook de niet geschakelde stroomdraad van de radio loskoppelen. Dan ben je van het gezeur met de schakelaar af. Nadeel van beide methodes is de code elke keer invoeren en je bent het geheugen van de presets kwijt.

Geplaatst: 31.07.2011 - 17:07
door
inderdaad redleijk "ambetant"
toch is testen