Pagina 1 van 1
Verbruik in Nederland hoger dan in het buitenland?
Geplaatst: 22.07.2011 - 11:29
door chris_zweden
Zo na alweer een jaar in het hoge noorden te hebben vertoeft nu weer een paar maandjes bij familie op bezoek en het valt me op dat mijn verbruik hier aanzienlijk hoger is.
Zweden: 6.6/100
Nederland: 7.1/100
Rijstijl is hetzelfde. En daar rij ik ook gemengd, en eigenlijk meer in de stad dan hier. Heeft iemand hier een verklaring voor? Komt het door de wind, luchtvochtigheid? Of door het ZOAB dat hier een hogere rolweerstand heeft?
Of zit er iets in de brandstof hier zodat de staat meer centjes ontvangt?
Hebben anderen dit ook als ze utomlands in het buitenland zijn?
Ik kom er niet uit maar zo'n verschil moet wetenschappelijk te verklaren zijn....
Geplaatst: 22.07.2011 - 13:11
door V70/2.4D/2003
Nee hoor, er zit alleen maar een verschil in de geleverde hoeveelheid brandstof die de pomp aangeeft en wat er werkelijk in de tank is gegaan.
En als dat het niet is........... dan zijn het aardstralen :sonarsmile:
Geplaatst: 22.07.2011 - 13:31
door Iroll
Je tankt niet toevallig RON98 in Zweden en hier RON95? 98 rijdt zuiniger over het algemeen.
Als je in beide landen RON 95 tankt zou het aan de toevoeging van ethanol kunnen liggen
Hier zit er 5% ethanol in de RON95, ik weet niet hoe dat in Zweden zit. Ethanol doet het verbruik toenemen, maar of dat zoveel zal schelen durf ik niet te zeggen.
Geplaatst: 22.07.2011 - 13:34
door 945i
Ik denk (hoop voor hem) dat hij diesel tankt..

Geplaatst: 22.07.2011 - 13:46
door snrbcb
Ik denk dat de ZOAB zeker een rol speelt, is een grovere structuur dan dicht asfalt, en ook de brandstof samenstelling aldaar of hier.
Geplaatst: 22.07.2011 - 13:46
door trompetje
De samenstelling van diesel kan per land verschillen. (dit heeft vooral klimatologische redenen: uitvlokken, verdamping etc.)
Brandstofpompen zijn geijkt, dus dat zal het niet zijn.
Hier werkt je airco meer? (warm voorjaar)
Mijn D5 was met warme motor veel zuiniger als met koude: rijd je gemiddeld langere ritten (niet perse qua afstand, maar qua tijd gezien?)
Geplaatst: 22.07.2011 - 16:36
door Iroll
945i schreef:Ik denk (hoop voor hem) dat hij diesel tankt..

Oops, foutje van me!
Geplaatst: 22.07.2011 - 18:43
door mad
Herken het wel, in NL sta je om de haverklap stil, moet je afremmen voor drempels en heuvels midden op de weg, gewoon doorrijden is er niet bij. Dat zuipt meer peut volgens mij....ik had ook al zo'n vaag idee dat er meer gedronken werd in NL...
Geplaatst: 22.07.2011 - 20:47
door Msuidgeest
In de Scandinavische landen is er minder verkeer en zijn de wegen langer. Door minder start-stop-bewegingen van de auto rijdt deze gewoon zuiniger.
Geplaatst: 22.07.2011 - 23:17
door chris_zweden
Kan het niet aan de luchtvochtigheid liggen? De lucht is daar droger en dus meer co2 in de lucht wat zorgt voor een betere verbranding? Boardcomputer liegt natuurlijk maar daar haal ik 1000km en hier 900 op de tank. En dan zit er nog zo'n 5/6 liter in.
En ja hier heb je veel meer stoplichten dat klopt maar daar rij ik ook 10km door de stad en sta je ook veel stil. En de lange wegen kun je afschrijven door de vele heuvels op de route...
Airco heb ik trouwens altijd op de laagste stand (1 streepje) of uit omdat ik anders misselijk wordt ik doe veel liever het dakraam stukje open.
Geplaatst: 23.07.2011 - 09:29
door Iroll
Meer met ramen open en/of dak open gereden hier? Ramen/dak open levert veel meer lucht weerstand op als gesloten, dat merk je echt in het verbruik.