Pagina 1 van 2
Cruise control houdt de snelheid niet constant
Geplaatst: 24.07.2011 - 11:50
door Richard
Nog een klein probleempje. Wanneer ik op de cruise control rijdt dan houdt deze de snelheid niet constant. Bij 80 km/h bijvoorbeeld draait de motor 1900 tpm dan geeft hij wat gas bij tot 2200tpm en zakt weer af naar 1900 en dit de hele tijd door. Dit doet hij bij elke snelheid. Wannee rik zelf gas geef (dus zonder cruise aan) dan kan ik beter de snelheid vast houden dan met cruise, dit lijkt me niet de bedoeling.
De keuze hendel is al vervangen door een ander exemplaar, het relais is vervangen maar dit haalt niks uit. Iemand nog een idee?
Geplaatst: 24.07.2011 - 12:00
door den toerist
Dat het toerental wat schommelt is normaal. De motor moet op bepaalde momenten afhankelijk van de wegsituatie harder werken om een bepaalde snelheid aan te houden. Blijft de snelheid constant, éénmaal deze ingesteld is op een bepaalde snelheid of schommelt deze ook? Als deze nagenoeg constant blijft zou ik mij geen zorgen maken.
Geplaatst: 24.07.2011 - 13:06
door Morgenstond
Je zegt dat dit probleem zich voordoet bij elke snelheid, dus ook boven de 100 en niet specifiek tussen 50 en 90?
Heb je met handmatig gasgeven geen last van toerentalwisselingen?
Geplaatst: 24.07.2011 - 13:07
door EVV
Dat ligt eraan, als de automaat in lockup zit hooft het toerental gewoon vast te staan, er zit dan niets variabels meer in de aandrijf lijn. Als je rond die snelheid gas los laat, blijft hij dan op 1900 rpm of valt hij terug naar stationair?
De 5 bak van een S60 schakeld rond die snelheid de lockup in, ik weet wanneer een V70 dat doet.
Geplaatst: 24.07.2011 - 20:54
door Richard
Ik heb het probleem bij elke snelheid en op een vlak wegdek en het doet zich dus ook bij elk toerental voor, ik heb de 900 aangehouden voor de uitleg maar hij doet het ook bij 2500 bijvoorbeeld..Als ik handmatig gas geef kan ik de snelheid wel super strak houden. Dan staat hij op 1900tpm en verschilt niet. Ik heb dit mijn vorige auto's nooit gehad dus vind het vreemd dat deze het wel doet. Zelfs de cruise in de 440 werkte beter.
Geplaatst: 25.07.2011 - 09:35
door w00d
Denk dat je dit topic even moet lezen:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... 178.0.html
Zit met hetzelfde probleem en heb het helaas nog niet opgelost.
Geplaatst: 25.07.2011 - 09:56
door 945i
Volgens mij heeft dit probleem (bij Richard tenminste) te maken met de automaat. Alleen, hij denkt zelf van niet..

Geplaatst: 25.07.2011 - 11:03
door Richard
945i schreef:Volgens mij heeft dit probleem (bij Richard tenminste) te maken met de automaat. Alleen, hij denkt zelf van niet..

Tsja, ik ben van mening dat het niet aan de automaat kan liggen omdat ik met rijden de snelheid wel mooi constant kan houden zonder gebruik van de CC.
Geplaatst: 05.08.2011 - 23:34
door Richard
Auto is terug geweest, alles doorgemeten maar er is niks te vinden. Hij is zelfs nog bij de volvo dealer geweest maar die gaf aan dat het bij de eerste serie v70's hoort. Vreemd, want mijn 440 had het niet en die was toch een stukkie ouder
Geplaatst: 05.08.2011 - 23:40
door 945i
Lijkt mij ook een broodje aap verhaal, mijn 855 heeft er ook geen last van. (en die is ook heeel oud)

Geplaatst: 05.08.2011 - 23:52
door Richard
Ja, ik zal eens kijken hoe alles aangesloten zit en dan de slangen eens nalopen. Of er niet toch een knikje oid in zit.
Geplaatst: 12.08.2011 - 22:09
door bernhard2
mijn R had er idd ook last van, heb ik toendertijd ook hier gepost, maar ook geen passend antwoord gekregen...
vanaf 90 ging hij in de lock-up, dan voelde je er minder van, maar prettig was anders
Geplaatst: 14.08.2011 - 20:40
door Richard
Inderdaad als je sneller rijdt wordt het minder. maar het is niet prettig.
Geplaatst: 24.08.2011 - 22:24
door Richard
Vandaag is de auto bij de dealer geweest. Alles is doorgemeten maar werkt naar behoren, Vacuum is goed. Enige optie is 1 voor 1 onderdelen vervangen om dingen uit te sluiten. Eerst maar even laten zitten dus.
Geplaatst: 11.09.2011 - 13:00
door meidoorn92
Mijn 855 automaat heeft er ook last van
Ik bedoel van schommeligen in toerental, en het rijd erg zenuwachtig
Als je op de bordcomputer kijkt zie je duidelijk verschillen op treden
Hier voor had ik een 855 10v handbak en nergens last van
Mijn rechtervoet is nu de cruisecontrol
Groetjes Peter
Geplaatst: 11.09.2011 - 18:37
door sbv
Vacuüm lekkage. Sensor bij de pendalen die afgesteld moet worden ?
Stuur schakelaar die wat brak is.
In onze S70 heb ik er geen last van, vanmiddag nog getest
Geplaatst: 10.11.2011 - 19:26
door Richard
Nou, even weer een update. Auto is nog een keer bij een andere dealer geweest en die konden zo ook niks geks vinden. Gaven dezelfde optie aan. Een voor een vervangen. Ga ik dus lekker zelf proberen. Via mp een cc set aangeschaft en vandaag het relais vervangen. Dat heeft het probleem niet opgelost, nu dus het volgende onderdeel aanpakken.
Geplaatst: 19.11.2011 - 21:54
door bernhard2
haha goed bezig;) ik gebruikte de cc niet zo vaak, ik had die turbo er toch niet voor niets op zitten?;)
Geplaatst: 16.12.2011 - 21:42
door Richard
hahaha. tsja. Kan ook he. Maar als ik een hele tijd moet rijden vind ik de cruise toch wel fijn. Nadeel van de 2,5t is ook dat je ongemerkt veel te hard rijdt. Dus bij 100km stukken zet ik hem dan op de cruise om bonnetjes te voorkomen

Geplaatst: 17.12.2011 - 17:07
door cees klumper
Beide Volvo's van ons hebben cruise en ik gebruik het heel erg veel. Geen enkele schommeling in toerental, behalve als we huchtje op of neer gaan.