Pagina 1 van 2

Kraken dak & stijfheid carroserie

Geplaatst: 25.07.2011 - 14:57
door gold
Hi guy's,

Dit weekeinde lekker getoured, naar Amsterdam, langs de amstel, omgeving beetje verkend (die kenden we eigenlijk al, maar het ziet er toch anders uit zonder dakkie ;))

Koffersetje besteld, leek me toch wel erg handig (en niet overdreven duur). Vanavond krijg ik mijn banden reparatie setje nageleverd...

Langzaam komt het plaatje samen....
En een fijne auto om mee te rijden, lekker comfortabel! Mijn oude vertroude C30 cockpit, maar dan met een geheel andere auto er omheen...

Een paar dingen vielen me toch op tijdens het rijden van het weekeinde:

1) zoeken voortrein bij open kap

Ik merkte dat bij het rijden over bv een klinkerweg je een "losser soort beweging, beetje zoekend?" op je stuur voelt dan ik bv in mijn c30 gewend was.
Nu is dit een cabrio en mijn c30 was dat overduidelijk niet... En volgens de literatuur is de stijfheid van een cabrio niet hetzelfde als van een dichte auto... Maar ja... dat is theorie, wat voor effect geeft dat in de practijk?

Het was niet heel erg storend, echter ik weet niet of ik dat wat ik voelde moest toeschrijven aan dat verschil in stijfheid van de carrosserie of dat er iets anders aan de hand is wat misschien niets met cabrio's te maken heeft en waar ik wel naar moet laten kijken.

Overigens zijn bv de banden ook net wat breder dan die van mijn c30 en Pirelli ipv Michelin...

Verder : Dinsdag ga ik als het goed eens kijken bij Robert naar onder andere de smarttop en een "veerpootbrug"(?).
Het effect dat ik omschrijf, wordt dat door zo'n brug verminderd?

Het lijkt me ook minder als ik dicht rijd (maar ja... niet in zelfde omstandigheden geprobeerd)...

2) Kraken dak

Bij de koop van de auto hebben we het daar over gehad met de dealer, las bij tests dat dit wel eens voorkwam, dat kraken.
Nu is bij mij de auto stil als ik gewoon rechtuit rijd of bochtjes draai.

Geen probleem.

Echter als ik met gesloten kap een oprit (met hoogteverschil dus) opdraai waarbij een achterwiel eerder omhoog gaat dan het andere, hoor ik de kap toch een beetje.
De verkoper zegt dat dat vrij normaal is.

Als dat zo is, horen jullie dat ook, n'est pas?
Is dat zo?

Han

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:18
door bart simpson
die panelen bewegen iets ten opzichte van elkaar, zit er iets was op de afdichtrubbers hoor je dat kraken

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:30
door 945i
Ik had een klant met een Karmann Ghia cabriolet, Bij die auto leidt de voorkant een ander leven dan de achterkant. :lol: Heerlijk.

Daarentegen, ga eens met een BMW 6 cabrio rijden, merk je niks. 8)

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:49
door liquid_force
mijn C70 werd straffer door het monteren van de veerpootbrug in de motorruimte ...

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:51
door robemer
Denk dat je dinsdag ook maar eens achter het stuur van mijn C70 moet gaan zitten......kan je voelen of dat zoeken anders is dan met jouwe.

Veerpootbrug geeft strakker stuurgedrag, dat heb ik destijds direct gemerkt.

Zie je morgen

Geplaatst: 25.07.2011 - 17:45
door Volvo T56
Als de rubbers droog zijn maken zo ook meer geluid, bij de mustang smeerde ik de rubbers met glycerine, dat scheelde een stuk, met de C70 nog niet uitgeprobeert.

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:31
door C70-T5-Rik
Ook ik hoor wel eens iets als ik een drempel(tje) neem. En daar liggen er hier zat van! Zal eens opletten of dat zich alleen voordoet als het ene achterwiel eerder dan het andere in-uitveert. Ik vind het (nog) niet storend. Een cabrio tordeert nou eenmaal meer als een gewone auto. Heb je al op je binnenspiegel gelet bij open rijden? Zelfde oorzaak.
Het fine-tunen met je oren en ogen wordt vanzelf minder naarmate je meer open rijdt. Dan ga je steeds meer van andere dingen genieten.

Geplaatst: 25.07.2011 - 22:16
door C70Geert
Dat wat zoekerige is voor mij de reden geweest over te stappen van (Mirzam) 18 inch 235/40 (gecupte Pirelli P Zero Rosso) naar Sadira 17 inch 235/45 Michelin Primacy HP. Een verschil van dag en nacht, om eerlijk te zijn zeer waarschijnlijk mede vanwege het gecupt zijn van de Pirelli 's.
Op aanraden van mijn zoon heb ik direct na aanschaf een veerpootbrug laten plaatsen (kosten bij dealer circa € 68, gratis gemonteerd icm montage afneembare trekhaak); rijdt open redelijk torsievrij(binnenspiegel trilt wel een klein beetje).

Geplaatst: 25.07.2011 - 22:31
door gold
robemer schreef:Denk dat je dinsdag ook maar eens achter het stuur van mijn C70 moet gaan zitten......kan je voelen of dat zoeken anders is dan met jouwe.

Veerpootbrug geeft strakker stuurgedrag, dat heb ik destijds direct gemerkt.

Zie je morgen
liquid_force schreef:mijn C70 werd straffer door het monteren van de veerpootbrug in de motorruimte ...
Hmmm... Ben benieuwd! Het klinkt als een goede optie....
Morgen, Robert, misschien moet je ook maar even in die zwarte rijden.

Geplaatst: 25.07.2011 - 22:32
door gold
945i schreef:Ik had een klant met een Karmann Ghia cabriolet, Bij die auto leidt de voorkant een ander leven dan de achterkant. :lol: Heerlijk.

Daarentegen, ga eens met een BMW 6 cabrio rijden, merk je niks. 8)
Hahahaha... Een karmann ghia cabrio?
Maar dan heb je het waarschijnlijk wel over 35+ jaar verschil, n'est pas?

Geplaatst: 25.07.2011 - 22:34
door gold
Chris Gras schreef:Als de rubbers droog zijn maken zo ook meer geluid, bij de mustang smeerde ik de rubbers met glycerine, dat scheelde een stuk, met de C70 nog niet uitgeprobeert.
Ja ... Smeren, dat zei de dealer bij verkoop ook.... Bij aflevering zei men dat men de kap geheel gesmeerd had.. (eerlijk gezegd moet ik me daarvan nog wel even overtuigen... Alleen nog maar getourd ;))

Geplaatst: 25.07.2011 - 22:36
door gold
bart simpson schreef:die panelen bewegen iets ten opzichte van elkaar, zit er iets was op de afdichtrubbers hoor je dat kraken
Hetczou gesmeerd moeten zijn :cry:

Geplaatst: 25.07.2011 - 22:38
door 945i
Auto is van '68 dacht ik, en rijdt nog steeds. 8) (300 km p/j waarvan ik er voorheen 200 maakte, anders kwam hij zijn hok nooit uit!)

Geplaatst: 25.07.2011 - 22:43
door gold
C70-T5-Rik schreef:Ook ik hoor wel eens iets als ik een drempel(tje) neem. En daar liggen er hier zat van! Zal eens opletten of dat zich alleen voordoet als het ene achterwiel eerder dan het andere in-uitveert. Ik vind het (nog) niet storend. Een cabrio torCdeert nou eenmaal meer als een gewone auto. Heb je al op je binnenspiegel gelet bij open rijden? Zelfde oorzaak.
Het fine-tunen met je oren en ogen wordt vanzelf minder naarmate je meer open rijdt. Dan ga je steeds meer van andere dingen genieten.
C70Geert schreef:Dat wat zoekerige is voor mij de reden geweest over te stappen van (Mirzam) 18 inch 235/40 (gecupte Pirelli P Zero Rosso) naar Sadira 17 inch 235/45 Michelin Primacy HP. Een verschil van dag en nacht, om eerlijk te zijn zeer waarschijnlijk mede vanwege het gecupt zijn van de Pirelli 's.
Op aanraden van mijn zoon heb ik direct na aanschaf een veerpootbrug laten plaatsen (kosten bij dealer circa € 68, gratis gemonteerd icm montage afneembare trekhaak); rijdt open redelijk torsievrij(binnenspiegel trilt wel een klein beetje).
Geert/Rik

Okay... Heb zelf 17" ... En 215 breed....
Ook een brug he?

Die spiegel herken ik ook trouwens....
Had daar nog minder bij stilgestaan....

Allen: klinkt wel alsof de dingen die voor mijn gevoel dus afweken bij het cabrio gebeuren horen (gelukkig)

Thanks!
(nogmaals: goede club dit! Nuttig ook)

Geplaatst: 25.07.2011 - 22:45
door gold
945i schreef:Auto is van '68 dacht ik, en rijdt nog steeds. 8) (300 km p/j waarvan ik er voorheen 200 maakte, anders kwam hij zijn hok nooit uit!)
Tja... Zo gaat dat wel met oldies.... Toen ik mijn 1800 verzekerde dacht ik: zou 5000km per jaar wel voldoende zijn.....
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Geplaatst: 26.07.2011 - 07:55
door bart simpson
gold schreef:
bart simpson schreef:die panelen bewegen iets ten opzichte van elkaar, zit er iets was op de afdichtrubbers hoor je dat kraken
Hetczou gesmeerd moeten zijn :cry:
iedere keer dat je je auto wast komt er iets van was op die rubbers

Geplaatst: 26.07.2011 - 11:40
door Volvo T56
C70Geert schreef:Dat wa
Op aanraden van mijn zoon heb ik direct na aanschaf een veerpootbrug laten plaatsen (kosten bij dealer circa € 68, gratis gemonteerd icm montage afneembare trekhaak); rijdt open redelijk torsievrij.
Welk dealer, en weet je artikelnummer?

Geplaatst: 26.07.2011 - 12:55
door robemer
Elke dealer kan het leveren.... plaatsen is kwestie van 3 minuten; piece of cake.

@Chris, indien je gaat bestellen via dealer: de bestelcomputer van Volvo geeft aan dat dit voor MY10.MY11 niet leverbaar is.....mijn dealer heeft eea uitgezocht en uiteindelijk besteld.
Volgens mij waren het onderstaande nummers:

30736345 = stang = € 42,50
30741192 = huis = € 11,35
30741191 = huis = € 2,95
Tezamen incl BTW € 67,60

Geplaatst: 26.07.2011 - 13:12
door Volvo T56
@ Rob
Bedankt voor info, als ik het goed begrijp wordt frame/chasis daardoor stijver,
minder torsie maar je levert geen comfort in?

Geplaatst: 26.07.2011 - 14:57
door gold
robemer schreef:Elke dealer kan het leveren.... plaatsen is kwestie van 3 minuten; piece of cake.

@Chris, indien je gaat bestellen via dealer: de bestelcomputer van Volvo geeft aan dat dit voor MY10.MY11 niet leverbaar is.....mijn dealer heeft eea uitgezocht en uiteindelijk besteld.
Volgens mij waren het onderstaande nummers:

30736345 = stang = € 42,50
30741192 = huis = € 11,35
30741191 = huis = € 2,95
Tezamen incl BTW € 67,60
Ook eens geinformeerd bij dealer.... Geloofde de prijs niet die hij zg... Haha... Is verder aan het kijken en uitzoeken nu... Hahahaha...

Keep you posted