Pagina 1 van 3

2.4D rijden met caravan.

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:39
door JosW
Geachte forumleden,

Wat is de juiste manier van rijden met mijn 2.4D en caravan (gechipped naar 160 PK).

Bij 100 km per uur en in de 4 haal ik 3000 toeren. Schakel ik door naar de 5 dan daalt dit tot 2000 toeren. Wat is het beste voor de motor?

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:43
door 945i
110 gaan rijden..
Hou hem boven de 2000 rpm. In de bergen boven de 2500 rpm.
de auto moet het "makkelijk" hebben, laat hem niet zwoegen, dat voel je wel...
Cruise control vergeten.

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:53
door Hans oet Twent
Kom maar een keer langs dan leg ik oe een heleboel uut. Beetje hoger in de touren vindt ie wel lekker, te laag niet.

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:53
door V70/2.4D/2003
Dat komt er van met dat getune.

De mijne is standaard en draait bij 100 km/h op de CC 1:10. En dat doen we dus gewoon in zijn 5e versnelling bij 2100 rpm. En als ik gas geef, dan zit ik in no-time op snelheden, met 1500 kg Hobby aan de haak, die de invordering van het rijbewijs zouden kunnen rechtvaardigen.

Waarvan akte.

Geplaatst: 25.07.2011 - 16:54
door toppertje
CC kan wel,dan zet ik altijd de BC op "huidig verbruik" je kan zo evt zien dat de auto gaat zwoegen adhv. het verbruik.
maar idd. is 100km/u,zoals @945i al zei,een rot snelheid vwb je toerental.
ik zelf rijd dan ook liever net iets boven de 2000tpm.
het heeft natuurlijk ook van alles te maken met de omstandigheden,wind,heuvel
of af ed.
daarom zeg ik:let goed op je verbruiksmeter,en voel of de auto nog versnelt bij gasgeven.
zoniet.tandje terug.

Geplaatst: 25.07.2011 - 17:15
door t5power
V70/2.4D/2003 schreef:Dat komt er van met dat getune.

De mijne is standaard en draait bij 100 km/h op de CC 1:10. En dat doen we dus gewoon in zijn 5e versnelling bij 2100 rpm. En als ik gas geef, dan zit ik in no-time op snelheden, met 1500 kg Hobby aan de haak, die de invordering van het rijbewijs zouden kunnen rechtvaardigen.

Waarvan akte.
Wat komt waarvan? Ik zie niet zo snel iets m.b.t. het tunen wat in dit geval als negatief kan worden beoordeeld?

Geplaatst: 25.07.2011 - 17:30
door JosW
t5power schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Dat komt er van met dat getune.

De mijne is standaard en draait bij 100 km/h op de CC 1:10. En dat doen we dus gewoon in zijn 5e versnelling bij 2100 rpm. En als ik gas geef, dan zit ik in no-time op snelheden, met 1500 kg Hobby aan de haak, die de invordering van het rijbewijs zouden kunnen rechtvaardigen.

Waarvan akte.
Wat komt waarvan? Ik zie niet zo snel iets m.b.t. het tunen wat in dit geval als negatief kan worden beoordeeld?
Klopt. Het tunen heeft niets met mijn vraag als topic starter te maken. Eigenlijk is het een kwestie van hoog of laag in de toeren met het trekken van een caravan. Mijn monteur zegt hoog in de toeren. Dit vanwege het vliegwiel. Het waarom weet ik niet.

Geplaatst: 25.07.2011 - 17:34
door JosW
t5power schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Dat komt er van met dat getune.

De mijne is standaard en draait bij 100 km/h op de CC 1:10. En dat doen we dus gewoon in zijn 5e versnelling bij 2100 rpm. En als ik gas geef, dan zit ik in no-time op snelheden, met 1500 kg Hobby aan de haak, die de invordering van het rijbewijs zouden kunnen rechtvaardigen.

Waarvan akte.
Wat komt waarvan? Ik zie niet zo snel iets m.b.t. het tunen wat in dit geval als negatief kan worden beoordeeld?
Klopt. Het tunen heeft niets met mijn vraag als topic starter te maken. Eigenlijk is het een kwestie van hoog of laag in de toeren met het trekken van een caravan. Mijn monteur zegt hoog in de toeren. Dit vanwege het vliegwiel. Het waarom weet ik niet.

Geplaatst: 25.07.2011 - 17:43
door t5power
JosW schreef: Klopt. Het tunen heeft niets met mijn vraag als topic starter te maken. Eigenlijk is het een kwestie van hoog of laag in de toeren met het trekken van een caravan. Mijn monteur zegt hoog in de toeren. Dit vanwege het vliegwiel. Het waarom weet ik niet.
Je kunt bij www.caravantrekker.nl je combi opgeven (en zelfs laten corrigeren voor tuning). Iha is het zo dat je niet te laag moet zitten qua toeren, omdat er dan te grote krachten ontstaan op verschillende onderdelen. Er staat op dezelfde site ook een stukje over hoe je moet rijden. Volgens mij heb ik wel eens gelezen dat de combinatie moet versnellen als je het gas indrukt. Als er niks gebeurt, zit je te hoog qua versnelling.

Geplaatst: 25.07.2011 - 18:43
door V70/2.4D/2003
Geachte JosW, de cijfers die je geeft laten blijken dat er kennelijk iets is gedaan bij dat getune waardoor de motor bij snelheden kennelijk een ander toerental draait dan bij de originele software.
Volgens je eigen opgave draait je motor in 5 lager in toeren want, bij originele instellingen van het gebeuren draai je met je 2.4D-tje tussen de 2100 en 2200 toeren. Daan loopt hij lekker en heeft voldoende power om, zonder terug te schakelen, een stapje harder te gaan.

Dat terzijde. Wil je het zaakje niet kapot draaien, blijf dan lekker in zijn 4 rijden of zet hem op de CC op een hogere snelheid om in 5 te kunnen rijden.
Prettige vakantie en hou hem heel.

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:13
door t5power
Bij tuning wordt er echt niks gedaan m.b.t. versnellingsbak. Die ratio is immers nog steeds hetzelfde. Toerental bij bepaalde snelheid vergeleken met niet-getuned is precies dezelfde.

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:30
door Thijs
V70/2.4D/2003 schreef:Geachte JosW, de cijfers die je geeft laten blijken dat er kennelijk iets is gedaan bij dat getune waardoor de motor bij snelheden kennelijk een ander toerental draait dan bij de originele software.
Volgens je eigen opgave draait je motor in 5 lager in toeren want, bij originele instellingen van het gebeuren draai je met je 2.4D-tje tussen de 2100 en 2200 toeren. Daan loopt hij lekker en heeft voldoende power om, zonder terug te schakelen, een stapje harder te gaan.
Tuning heeft werkelijk niets te maken met toerentallen bij een bepaalde snelheid.. Wellicht iets overtrokken reactie daar de TS idd alleen een vraag heeft mbt het rijden met caravan in welk verzet en bij welke snelheid..

Om op TS te reageren, ik reed bijna nooit in 5, en nu nooit in 6 (beide handbak) om de motor idd wat meer toeren te laten maken. Maar met windje mee wil ik echt de 6 wel inleggen, zoals Toppertje al aangeeft zegt daar de verbruiksmeter heel veel over. Experimenteer er een beetje mee, dan weet je waar men het over heeft!

Succes!

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:37
door JosW
Thijs bedankt. Daar heb ik wat aan, ik weet genoeg.

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:41
door Thijs
U welcome :)

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:43
door 945i
Ja, geen dank graag gedaan.

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:51
door JosW
945i schreef:Ja, geen dank graag gedaan.
Ik bespeur enige teleurstelling?

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:53
door Thijs
Je bedoelde hetzelfde maar dan met andere woorden gezegd 945i?? :)

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:54
door JosW
OK, IEDEREEN bedankt!

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:54
door 945i
Bedoelde jij hetzelfde als de voorgangers Thijs? :razz:

Geplaatst: 25.07.2011 - 19:56
door Thijs
945i, Jah, maar dam met andere woorden, haha :)