Pagina 1 van 3

D2 vs 1.6

Geplaatst: 29.07.2011 - 18:34
door Martinvh
Ik weet dat er (door mijzelf) af en toe gezeurd wordt over de performance van de D2 (1.6d) diesel.

Vandaag bracht ik echter mijn zwarte C30 D2 voor de 40/k km beurt naar de dealer. Daar stond een witte C30 1.6 benzine te wachten als leenauto.

Diesel-rijders: haal het geluid naar boven dat ontstaat wanneer je de motor in 1 of 2 doortrekt tot vlakbij het rode gebied (ca. 4.200 toeren).
Wat een herrie he?

Dat is dus het geluid dat je constant hoort wanneer je heerlijk 140 km/u op de cruisecontrol rijdt in de 1.6 benzine. 4.200 toeren bij 140 km/u, man wat maakt die auto dan een pestherrie. Echt zo erg, dat je het geen 4u op 150km/u (wintersport?) zou uithouden.

Maar goed, een aantal dingen worden het verwende jongetje in mijzelf duidelijk:

- Een 1.6 benzine rijder klaagt niet over windgeruis in een C30, dat wordt ruimschoots overstemd door de motor.
- Een 1.6 benzine rijder klaagt niet over afrolgeluid/cuppen van de banden, dat wordt overstemd door de motor.
- Een 1.6 benzine rijder klaagt WEL over de geluidsinstallatie. Die is nooit luid genoeg om het motorgeluid te overstemmen.
- Een 1.6 benzine rijder belt nooit in de auto, de andere kant kan dat toch niet verstaan.
- Een 1.6 benzine rijder kan nooit op de snelweg iemand even inhalen. Wat is dat ding traag zeg.

Al met al ben ik dus weer even met beide voeten op de grond gezet (herijking, in de managementliteratuur). Wat kon ik die (gewassen) C30 D2 bij het ophalen weer waarderen zeg.

Geplaatst: 29.07.2011 - 18:48
door Volvorijden
Graag een kleine aanvulling

- Een 1.6 benzine rijder is een active autorijden, moet schakelen om de snelheid er in te krijgen
- Een 1.6 benzine rijder weet wat doortrekken in de versnellingen is en moet erg wennen aan een diesel. iedere keer als je door wil trekken is het vermogen weg...
- Een 1.6 benzine rijder kan ten minste 212km/h op de tomtom halen...berg af wind mee in de eifel....
:) :) :)

Geplaatst: 29.07.2011 - 19:41
door Fredhead
Tja, dan ga ik zeggen dat ik beide motoren tegen vind vallen :razz:
En ja, heb met beiden gereden

Geplaatst: 29.07.2011 - 19:45
door Volvorijden
Ik ben het helemaal met de starter van dit topic eens een 1.6 benzine is geen volvo waardige motor.....
@fredhead
dat zijn keuzes wel een volvo maar een iets mindere motor of een ander merk rijden....

Geplaatst: 29.07.2011 - 19:47
door bart simpson
de 1.6 is exit dus dat probleem is structureel opgelost

Geplaatst: 29.07.2011 - 19:49
door Fredhead
Volvorijden schreef:@fredhead
dat zijn keuzes wel een volvo maar een iets mindere motor of een ander merk rijden....
Als je mijn onderschrift verder leest (moet toegeven dat de kleine lettertjes en het doorstrepen de leesbaarheid niet helemaal goed doen) zie je dat ik een V50 2.0D heb gehad en een S60 D5.

Dat ik nu een ander merk rijd is een bewuste keuze

Geplaatst: 29.07.2011 - 19:51
door bart simpson
dat knetterharde plastic van zo'n ibiza dashboard trekt mij ook zo ontzettend....

(ikzelf zie in een verandering van een 2004 Volvo naar een 2004 Seat zeker geen step up)

Geplaatst: 29.07.2011 - 19:53
door Fredhead
Ach, liever een plastic dashboard dan iedere maand een flink deel van mijn salaris richting de auto mogen doneren omdat er ALWEER problemen mee zijn.

Vorig jaar 8000 euro onderhoudskosten aan de V50 gehad en als het dan nog steeds stuk blijft gaan wordt de keuze ineens wel erg makkelijk om die dan weg te doen.

Nu een vlottere auto, zelfs luxer, goedkoper in vaste lasten en techniek waar ik al slechts ruim 250.000 km mee heb gereden, dus ook aardig goed ken.
Dat dashboard neem ik op de koop toe, zit er niet dagelijks op te kloppen en kraken doet het niet.

Stap omhoog of niet, ik heb hier bewust voor gekozen en heb zeker geen spijt



Dat het merk Volvo mij nog altijd trekt moge duidelijk zijn, anders zou ik ook niet meer op het forum komen

Geplaatst: 29.07.2011 - 19:57
door bart simpson
is er geen seat forum?

Geplaatst: 29.07.2011 - 19:59
door Fredhead
Jawel, maar zie mijn "bewerking"
Dat het merk Volvo mij nog altijd trekt moge duidelijk zijn, anders zou ik ook niet meer op het forum komen
+ er staat hier nog altijd een S60 voor de deur, lijkt mij dus nog genoeg reden om me op dit forum te mogen blijven begeven

Geplaatst: 29.07.2011 - 20:00
door bart simpson
fredhead schreef:Nu een vlottere auto, zelfs luxer, goedkoper in vaste lasten en techniek waar ik al slechts ruim 250.000 km mee heb gereden, dus ook aardig goed ken.
je rijdt dus vanaf je 18e iets van 50.000km per jaar in die seat? wat heb je dan gereden in die Volvo?

Hoeveel ervaring heb je eigenlijk precies in de 1.6 en de D2?

Geplaatst: 29.07.2011 - 20:04
door Fredhead
Eeehmm... de 1.9 TDi wordt ook in meerdere auto's geleverd dan alleen mijn Ibiza.
Heb voor mijn werk erg veel met deze blokken gereden in verschillende auto's.

Met de V50 heb ik uiteindelijk 88.000 km gereden.
De S60 helaas minder, die werd na 20.000 km total loss gereden door een buschauffeur die snel naar huis wilde en mij over het hoofd zag.

En mijn ervaring met beide motoren is voor beiden een aantal duizend kilometer.
Genoeg om dus een oordeel te kunnen hebben over iets

Geplaatst: 29.07.2011 - 20:05
door 945i
Kan mij je keuze goed voorstellen Ferdi, ik had dat kreng (die bewuste V50) al veel eerder een schop gegeven.

Geplaatst: 29.07.2011 - 20:07
door Fredhead
Dat had ik achteraf gezien inderdaad veel eerder moeten doen, bleef steeds de hoop houden dat de ellende een keertje op hield

Geplaatst: 29.07.2011 - 20:10
door bart simpson
Die 1.9TDI was er van 90pk tot 170pk, daar zaten goeie tussen maar ook bar slechte.
Als ik zie hoe oud je bent en dan die repectable standen lees, respect hoor!
Ben je koerier ofzo?
fredhead schreef:er staat hier nog altijd een S60 voor de deur, lijkt mij dus nog genoeg reden om me op dit forum te mogen blijven begeven
Die staat dus nog steeds voor "de deur"
fredhead schreef:De S60 helaas minder, die werd na 20.000 km total loss gereden door een buschauffeur die snel naar huis wilde en mij over het hoofd zag.
:? heb je die bus ook nog steeds voor de deur staan?

Geplaatst: 29.07.2011 - 20:13
door Fredhead
Bart, mijn ouders hebben een 2.4 140 pk benzine uit 2001 voor de deur staan.
Nadat ik hier flink wat kilometers mee heb gereden was de keuze voor mij duidelijk dat ik ook een Volvo wilde hebben, alleen dan wel een diesel.
Een V50 was toen buiten bereik, dus toen voor een leuke S60 gekeken.

Uiteindelijk na die aanrijding dus voor de V50 gegaan, had ik achteraf maar weer voor een S60 gekozen...

Wat ik voor werk doe, kan ik "helaas" niet vermelden, maar houd er maar op dat ik veel achter het stuur zit/zat.
De TDi-tjes waren allemaal werkauto's en met beide Volvo's was het zowel woon/werk verkeer als privé

Geplaatst: 29.07.2011 - 20:24
door matthijS40
Eur 8000 aan onderhoud? Wat is er met die V50 gebeurt als je er slechts 88000 mee hebt gereden? Ik heb bij mijn s40 alleen een kapotte dynamo gehad buiten regulier banden slijtage. Maar al met al blij dat ik 3 weken op mijn 2.0 heb gewacht en niet gretig de 1.6 heb gekocht die klaar stond bij de dealer!

Geplaatst: 29.07.2011 - 20:39
door Volvorijden
De enige maar kan zijn dan de 2.0 toch wel iets dorstiger is dan de 1.6....maar het weegt inderdaad niet op tegen de nadelen....

@ Bart...wat is bar slecht....VAG is wel iets beter in het volgen of trend zetten in de markt...Voorlopig heeft Volvo nog steeds moeite met modellen in de markt te zetten die ook in de praktijk zuinig zijn. Daar kan je hogere onderhoudskosten mee terug verdienen....

Geplaatst: 29.07.2011 - 20:44
door 945i
Voorlopig heeft Volvo nog helemaal geen antwoord, de instapmotor is een 2.0 voor de C30/S40 en V50.... Slechte zaak....

Zal wel met contracten met Ford en de Chinezen te maken hebben, maar snugger is het niet...

Geplaatst: 29.07.2011 - 20:49
door Volvorijden
945i schreef:Voorlopig heeft Volvo nog helemaal geen antwoord, de instapmotor is een 2.0 voor de C30/S40 en V50.... Slechte zaak....

Zal wel met contracten met Ford en de Chinezen te maken hebben, maar snugger is het niet...
er is toch binnen het concern een T3/T4 voor handen?