Pagina 1 van 1
niveauregeling, hoe (snel) werkt het?
Geplaatst: 31.07.2011 - 22:11
door curtiss
Ola,
Wij rijden een 2006 V70D5 met automatische nivoregeling, dit jaar voor het eerst dik 4000KM mee gereden de afgelopen twee weken tijdens de vakantie, een zware Fendt mee getrokken, HULDE!! wat een genot, die 185PK geartronic 6-bak.
Maar goed, het viel me op dat s'morgens bij het opstarten, met aangekoppelde caravan, de achterwielen opvallend diep in de wielkasten zaten, een wetenschap die mij wel zorgen baarde de eerste 10 minuten. Ik na een tijdje toch nog eens kijken en intussen het besluit genomen de kogeldruk nog maar eens te meten, en wat denk je? Hij stond gewoon keurig netjes horizontaal... watapartjaa...
Mijn vraag: Hoe lang duurt het voordat dit systeem de wagen horizontaal zet en hoe werkt dat? Ik startte de motor en ging er (kennelijk heel naïef) bij staan kijken maar geen direct zichtbare verandering...
Graag uw expertise!
Groet,
GERT, een bijzonder tevreden V70 rijder

Geplaatst: 31.07.2011 - 22:14
door bart simpson
een paar honderd meter en hij is horizontaal
Geplaatst: 31.07.2011 - 22:51
door Jers3n
Boven staande klopt natuurlijk, ter verduidelijking;
Door het inveren/dempen van oneffenheden, dus het gebruik van de dempers/schokbrekers, 'pompen' de nivomats zich op tot de normale horizontale stand.
Het is dus geen luchtvering of hydrolisch systeem dat zich dmv. lucht-/oliedruk oppomt zodra de motor loopt. Maar daar was de TS al achter gekomen.....
Geplaatst: 31.07.2011 - 23:22
door ...
...
Geplaatst: 01.08.2011 - 07:30
door Oceanracer
Whahaha, jongens toch! Het is geen Citroën!

Geplaatst: 01.08.2011 - 09:27
door V70 T5 assen
Nee een citroën rijdt comfortabeler , ik vind mijn wagen met nivomats wel erg stug als ik zonder zware belading rij.
Geplaatst: 01.08.2011 - 09:38
door Richard
hahaha, een v70 stug noemen is ook een goede. Stap maar eens in mijn ibiza, die is stug. Als ik in de Ibiza heb gereden en daarna overstap in de v70 vind ik die de eerste km's gewoon slap. Voor de rest is het gewoon een heerlijke cruise wagen. Ook de v70 die ik eerder had met nivomats is niet stug te noemen. Een gemiddelde 5 of 3 serie of A4 is toch echt stugger dan een v70 met nivomats
Geplaatst: 01.08.2011 - 09:57
door V70 T5 assen
@Richard ik klaag ook niet , ik ben zeker verwent ha ha .
Maar korte oneffenheden in het wegdek komen wel hard door.
Geplaatst: 01.08.2011 - 10:00
door Richard
Hahaha, verwend raak je al gauw door een v70

Korte oneffenheden klopt inderdaad. En met nivomats en een lege kofferbak een lange doordraaier afrit nemen op de snelweg met een dwarsriggel geeft ook een stapje op zij gevoel.
Geplaatst: 01.08.2011 - 11:39
door Iroll
V70 T5 assen schreef:@Richard ik klaag ook niet , ik ben zeker verwent ha ha .
Maar korte oneffenheden in het wegdek komen wel hard door.
Op hoeveel bar heb je de banden staan? Een beetje minder kan erg veel schelen qua comfort.
Geplaatst: 01.08.2011 - 14:57
door V70 T5 assen
De banden staan voor en achter op 2,5 bar
Geplaatst: 01.08.2011 - 16:51
door chris_zweden
Nivomat werkt pas als je gaat rijden he... krijgt niet vanzelf energie om omhoog te gaan.
Geplaatst: 01.08.2011 - 17:19
door Paul
Mods-edit, titel even aangepast = Het is niveau en geen nivo.
Geplaatst: 01.08.2011 - 20:32
door 1993SAAB900
Paul schreef:Mods-edit, titel even aangepast = Het is niveau en geen nivo.
Nee hoor het is wel nivomat, volg de volgende link maar:
www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
Geplaatst: 01.08.2011 - 20:43
door Paul
OK, zal het weer terug zetten.
Uit V50 prijslijst:
Automatische niveauregeling
– Niet i.c.m. verlaagd sportchassis, optie 068
– Niet voor DRIVe Start/Stop en D2
460,14 87,43 87,43 635,-
Geplaatst: 02.08.2011 - 10:19
door jpwg001
Paul schreef:OK, zal het weer terug zetten.
Uit V50 prijslijst:
Automatische niveauregeling
– Niet i.c.m. verlaagd sportchassis, optie 068
– Niet voor DRIVe Start/Stop en D2
460,14 87,43 87,43 635,-
Het is inderdaad NIVEAUREGELING, maar NIVOMAT is een naam voor een product. En waarschijnlijk schrijf je niveau in Zwedean als; nivo.
Geplaatst: 02.08.2011 - 10:34
door Iroll
V70 T5 assen schreef:De banden staan voor en achter op 2,5 bar
Probeer achter eens 2,3bar om te kijken hoe dat bevalt. Ik vind 2,5 behoorlijk veel voor achter.
Geplaatst: 02.08.2011 - 12:25
door diesel01
Iroll schreef:V70 T5 assen schreef:De banden staan voor en achter op 2,5 bar
Probeer achter eens 2,3bar om te kijken hoe dat bevalt. Ik vind 2,5 behoorlijk veel voor achter.
Hier ook rondom op 2.5, een V70 stug??
