Pagina 1 van 1
Fluittoon na starten koude motor
Geplaatst: 01.08.2011 - 19:11
door C70-T5-Rik
Hallo C-70 ers!
Onlangs viel mij een fluittoon op die hoorbaar is vlak na het starten (koude motor) van mijn T5. De toon is alleen buiten de auto hoorbaar. Als ik even wat gereden heb verdwijnt de toon.
Omdat mijn garantie medio augustus afloopt wil ik even dit forum raadplegen of jullie dit (her)kennen?
Geplaatst: 01.08.2011 - 21:55
door C70Geert
Rik,
hoor je in de auto absoluut niets? En hoor je die toon alleen als je (nog) stilstaat? Varieert de hoogte ervan ook met de rijsnelheid?
Ik heb mijn auto in de garage staan en kan mij niet heugen een dergelijke fluittoon ooit gehoord te hebben maar ga er eens op letten.
Geplaatst: 02.08.2011 - 12:19
door gold
Hi Rik,
Nog niet op gelet bij mijn c70, echter mijn c30 had direct na het starten een hoger toerental... Dat was om de katalisator versneld te laten opwarmen.
Lag rond de 1800-2000 toeren?
Ik kan me voorstellen dat je turbo dan net mee gaat doen? (al zou dat wel snel zijn m.i.)
Kijk eens naar je toerenteller net na het starten...
Geplaatst: 02.08.2011 - 19:46
door C70-T5-Rik
Geert en Gold,
bedankt voor jullie reacties. Heb vanmorgen nog eens geluisterd. Vlak na het starten is het goed te horen. Fluittoon lijkt van rechts voorin het motorcompartiment te komen. Na een kilometer rijden nog steeds aanwezig. Na ong. 15 km op de werkplek nogmaals geluisterd (motor "warm" volgens temp mtr). Geluid is nog wel te horen maar niet zo sterk meer als bij koude motor. Verder geen afwijkingen in het motor gedrag qua acceleratie etc. Ga a.s. vrijdag even bij mijn garagist langs. Keep you posted als ik nadere info heb.
@Gold: mijn T5 heeft na het starten ook korte tijd een versnelde loop en gaat dan netjes weer naar norm. stationair.
Geplaatst: 03.08.2011 - 17:20
door gold
Ja... ik bedacht me later dat dat haast niet zo lang kan duren als jij aangaf dat je fluittoon duurde...
maar goed...
Geplaatst: 05.08.2011 - 13:12
door C70-T5-Rik
Net terug van mijn garagist. Motor was natuurlijk goed heet en de fluittoon dus niet te horen. Monteur vermoedde dat het de secundaire luchtpomp is (zie voor uitleg hieronder). Nadat de motor enigszins afgekoeld was nogmaals gestart en de fluittoon was toen een aantal seconden te horen. Overleg gehad met Volvo dealer en het is vrijwel zeker dat het de secundaire luchtpomp is die, afhankelijk van de motortemperatuur extra zuurstof aanzuigt en dus langer (koud) of korter (warm) zijn partijtje mee blaast. In ieder geval niets om mij zorgen over te maken.
Bron:
http://rb-kwin.bosch.com/nl/nl/powercon ... _pump.html
"De secundaire luchtpomp voert extra zuurstof aan bij een koudstart. Op die manier wordt ervoor gezorgd dat onverbrande componenten van de uitlaatgassen toch nog in een naverbranding worden verbrand. Zo'n naverbranding leidt onmiddellijk tot een verlaging van de uitstoot. De warmte die hierbij vrijkomt, zorgt bovendien voor een snellere opwarming van de katalysator tot de hoge bedrijfstemperaturen die nodig zijn om de schadelijke stoffen in de uitlaatgassen om te zetten. De secundaire luchtpomp speelt dan ook een belangrijke rol in de ontwikkeling van de toekomstige schone motoren."
Geplaatst: 05.08.2011 - 13:26
door C70Geert
Rik,
Mooi te horen dat het "opgelost" is en niet is is om ongerust over te worden.
Ik denk ook dat het exemplarisch is. Heb de afgelopen dagen meerdere keren per dag gestart maar geen fluittoon gehoord, ook niet bij een koude motor (auto staat bij mij trouwens binnen, dus is niet een echt "koude" start.
Geplaatst: 05.08.2011 - 15:00
door gold
interesting.....
soort nabrander...