Pagina 1 van 2
In de 2e versnelling optrekken bij een Drive en D5
Geplaatst: 04.08.2011 - 19:16
door Volvorijden
Ik heb van de dealer alvast het instructieboekje mee gekregen.
Daarin staat beschreven dat de 2e versnelling gebruikt kan als wegrij versnelling op een vlakke weg. Dit is voor een Drive en een D5.
Zijn er forummers die dat doen?
Geplaatst: 04.08.2011 - 19:30
door bart simpson
een Drive slaat daarbij zomaar af
Geplaatst: 04.08.2011 - 21:12
door rsnhakan
Als je eerst gas geeft en dan de koppeling rustig laat opkomen kom je wel weg.
Maar nee, ik doe het niet. Waarom zou ik?
Geplaatst: 05.08.2011 - 01:17
door dutch-v
Het werd welliswaar niet gevraagd, maar toch maar even: met een D3 moet je dat niet doen, die wurg je af - tenzij je behoorlijk wat extra slip in de koppeling toelaat.
Da's natuurlijk niet best voor de koppeling, dus wat je ermee opschiet is me een raadsel. Ook kan ik me niet goed voorstellen dat dit op enige wijze brandstofbesparend is, de motor draait feitelijk korter in zijn toerengebied waar het maximum rendement aanwezig is.
Al met al niet erg duidelijk waarom dit in het instructieboekje staat....
Groet, dutch-v
Geplaatst: 05.08.2011 - 19:58
door S60Dennis
Geplaatst: 06.08.2011 - 09:40
door Volvorijden
Inmiddels mijn S60 opgehaald, echter ik heb niet de neiging om in de 2e versnelling op te trekken.
Geplaatst: 07.08.2011 - 02:23
door santu001
Daarom hebben ze ook de eerste versnelling bedacht. :mrgreen:
Geplaatst: 07.08.2011 - 15:03
door Volvoman
ik ga wel eens van de 4 naar de 6. Mag dat?
Geplaatst: 07.08.2011 - 15:11
door rsnhakan
Ja dat mag. Wordt zelfs aangeraden om zuiniger te rijden.
Geplaatst: 07.08.2011 - 15:14
door gsx750r
Volvoman schreef:ik ga wel eens van de 4 naar de 6. Mag dat?
Ik kan geen enkel (technisch) argument bedenken waarom dat niet zou mogen. Bij terugschakelen ga je toch ook niet alle versnellingen langs.
Als je om wat voor reden af moet remmen terwijl je bijv. in de 6de versnelling rijdt en het blijkt dat je terug moet schakelen om daarna zonder de motor over te belasten weer naar de oorspronkelijke snelheid te accelereren dan kies je toch ook in één keer de juiste versnelling.
Tenminste, ik heb dat zo geleerd en breng dat ook nog steeds in de praktijk.
Rob
Geplaatst: 08.08.2011 - 06:18
door santu001
Ik sla de 5 ook meestal over. Zeker nu ik met de Polestar wat meer pit heb.
Geplaatst: 08.08.2011 - 10:06
door Fulaks
gsx750r schreef:Als je om wat voor reden af moet remmen terwijl je bijv. in de 6de versnelling rijdt en het blijkt dat je terug moet schakelen om daarna zonder de motor over te belasten weer naar de oorspronkelijke snelheid te accelereren dan kies je toch ook in één keer de juiste versnelling.
Probeer ik m'n vrouw ook al 20 jaar Diets te maken, maar het wil maar niet lukken.
Geplaatst: 08.08.2011 - 10:29
door wtr_s60
Natuurlijk kan je in 2de wegrijden, maar gezien je de koppeling wat meer zal moeten laten slippen om zonder schokken in vooruitgang te komen zal deze zeker sneller slijten. Je kan in theorie gerust ook in 6de versnelling vertrekken vanaf 0 als je genoeg koppelingslip toelaat. Het is natuurlijk extreem en dan zal je koppeling zeker niet lang meer meegaan

, maar komt op 't zelfde neer.
Geplaatst: 08.08.2011 - 18:17
door Volvorijden
@wtr_S60 Tussen kunnen en het in een instructieboekje oplaten schrijven als fabrikant vind ik een heel verschil.
Volvo geeft bijvoorbeeld aan dat een C30 1.6 1200kg mag trekken. Ik heb in de praktijk een keer met een autotransporter aanhanger er achter gereden die beladen was met een MGB. Was net iets meer dan wat de fabrikant aangeeft dat mag.
Geplaatst: 14.08.2011 - 22:54
door Msuidgeest
Wat een gezeur met die versnellingen:
Auto's zijn tegenwoordig zo krachtig en soepel dat de 1e goed is om op te trekken, de 2e om te rijden in de stad en de 3e voor alle snelheden boven de 70 km/h.
Ik snap niet goed waarom er 7- en 8-traps versnellingsbakken worden bedacht, zeker op auto's met 200 PK of meer.
Geplaatst: 15.08.2011 - 08:25
door EVV
Volvorijden schreef:@wtr_S60 Tussen kunnen en het in een instructieboekje oplaten schrijven als fabrikant vind ik een heel verschil.
Volvo geeft bijvoorbeeld aan dat een C30 1.6 1200kg mag trekken. Ik heb in de praktijk een keer met een autotransporter aanhanger er achter gereden die beladen was met een MGB. Was net iets meer dan wat de fabrikant aangeeft dat mag.
Er zit wel een verschil tussen het optrekken in de 2de wat in het boekje staat of het overschrijden van het maximale trek gewicht wat in hetzelfde boekje staat (en waarschijnlijk ook op je kenteken bewijs staat). Bij het eerste overtreed je geen wet, bij de tweede wel. Er zou vast een reden voor zijn dat die 1200 kg vast gesteld is, bijvoorbeeld dat de remmen veel meer niet aan kunnen.
Geplaatst: 15.08.2011 - 17:39
door Volvorijden
Het blijft dus opmerkelijk dat Volvo het opschrijft in het instructieboekje....
Wel erg off topic...
Er zou vast een reden voor zijn dat die 1200 kg vast gesteld is, bijvoorbeeld dat de remmen veel meer niet aan kunnen.
Dat bepaald een importeur wat er op het kentekenbewijs komt te staan en je kan er behoorlijk over twisten de begrenzing technisch is of marketingtechnisch.
Geplaatst: 15.08.2011 - 21:36
door Paul
Ik las het ook in het MY12 boekje. Heb het trouwens geprobeerd hier, maar voelt toch niet echt lekker aan.
Geplaatst: 15.08.2011 - 22:15
door asta
santu001 schreef:Daarom hebben ze ook de eerste versnelling bedacht. :mrgreen:
Als je geen eerste versnelling hebt dan is er ook geen tweede

Geplaatst: 17.08.2011 - 20:12
door Frederik Welvaert
Behalve op dikke sneeuw/ijs zie ik het nut niet om in 2e te vertrekken.
Mijn vriendin bewees dit weekend trouwens dat je met een 2.0D perfect kan optrekken in 1e en dan rechtstreeks naar 4e schakelen :p