Pagina 1 van 3

2.5T Polestar / Rica

Geplaatst: 09.08.2011 - 19:32
door BartS
Ik ben benieuwd of er al iemand is die zijn 2.5T van een Polestar-kuur heeft voorzien?

Re: 2.5T Polestar

Geplaatst: 11.08.2011 - 12:00
door BartS
Zo te zien ben ik de eerste die ervaringsdeskundige gaat worden. :D

Geplaatst: 11.08.2011 - 12:03
door t5power
Heb je nog fabrieksgarantie op je auto? Zo nee, waarom dan niet Rica of andere tuner? Hoor daar betere verhalen over dan over die van polestar (die soms wat tam overkomt).

Geplaatst: 11.08.2011 - 12:12
door BartS
De auto zit nog in de Select Used Car garantie. Verklaar me voor gek, maar voor mij is het wat waard dat er door Volvo erkende software in de auto zit waardoor elke discussie met de fabrikant kan worden uitgesloten. Bovendien gaat het om software die bij elke volgende update blijft staan.

Geplaatst: 11.08.2011 - 18:57
door ZX10r
zo is dat ik zzit ook te wachten op Polestar

Geplaatst: 11.08.2011 - 19:10
door snrbcb
Bij Rica zetten ze gewoon weer opnieuw de software erin ( althans was belooft) als deze door een dealer zou zijn overschreven.

En en dealer laadt echt niet zomaar nieuwe software, alleen bij problemen, en ook dan kunnen ze denk ik vast wel zien dat er wat anders inzit.

Geplaatst: 11.08.2011 - 20:05
door BartS
Ik heb ook helemaal geen enkele twijfel over Rica. Als Volvo geen Polestartuning aanbood, had ik vermoedelijk na afloop van de garantie ook voor Rica of Fasttech gekozen om de auto op MY 2010 specificaties te brengen.

Een bijkomend voordeel van Polestar is overigens dat ik 95 Ron kan blijven tanken.

Geplaatst: 11.08.2011 - 21:45
door snrbcb
Een bijkomend voordeel van Polestar is overigens dat ik 95 Ron kan blijven tanken.
RICA 2.5T upgrade: This ECM upgrade requires 98 RON super-unleaded in order to achieve the maximum performance and maximum fuel economy. 95 RON can be used but performance and economy will be adversely affected.

Dat zal bij Polestar niet veel anders zijn.

Geplaatst: 11.08.2011 - 21:52
door t5power
BartS schreef:Ik heb ook helemaal geen enkele twijfel over Rica. Als Volvo geen Polestartuning aanbood, had ik vermoedelijk na afloop van de garantie ook voor Rica of Fasttech gekozen om de auto op MY 2010 specificaties te brengen.

Een bijkomend voordeel van Polestar is overigens dat ik 95 Ron kan blijven tanken.
Het feit dat je 95 kunt blijven tanken wil ws ook wel e.e.a. zeggen over de upgrade die Polestar installeert.
Maar goed, als je het erg waardeert dat de auto niet elke keer na een dealerbeurt naar Rica moet brengen, kan ik me voorstellen dat je Polestar neemt (wel wat duurder toch?).

Geplaatst: 11.08.2011 - 22:03
door BartS
Het gaat mij er niet om dat het onderste uit de kan wordt gehaald. Ik zou de specificaties met name graag in de buurt van de MY2010-versie (de 231 pk-versie) van het blok hebben, that's all. En met de huidige brandstofprijzen vind ik het een voordeel dat ik dan 95 RON kan blijven tanken (wat ook met het MY2010-blok kan). Niet dat 97 of 98 RON onoverkomelijk zou zijn, maar het is toch wel prettig dat een vervoermiddel dat dagelijks wordt gebruikt op 95 RON kan draaien.

Ik heb ook een Alfa met Squadra-chip. Daarvoor wordt tenminste 97 RON aanbevolen, maar die draait als hobby-auto ook weinig kilometers.

@snrbcb: Rica zal aan de specificaties te zien wat verder zijn gegaan met tuning en daarom expliciet 98 RON aanbevelen. Die aanbeveling kom ik bij Polestar niet tegen en daar heb ik de dealer expliciet naar gevraagd, alhoewel je natuurlijk niet kan uitsluiten dat de grafiekjes van Polestar met 98 RON zijn gedraaid.

Geplaatst: 12.08.2011 - 08:52
door t5power
BartS schreef:Het gaat mij er niet om dat het onderste uit de kan wordt gehaald. Ik zou de specificaties met name graag in de buurt van de MY2010-versie (de 231 pk-versie) van het blok hebben, that's all. En met de huidige brandstofprijzen vind ik het een voordeel dat ik dan 95 RON kan blijven tanken (wat ook met het MY2010-blok kan). Niet dat 97 of 98 RON onoverkomelijk zou zijn, maar het is toch wel prettig dat een vervoermiddel dat dagelijks wordt gebruikt op 95 RON kan draaien.
Met een Rica tuning kun je ook moeiteloos Euro95 halen. Ik tank ook altijd Euro98 voor mijn T5 maar op Euro95 draait het motortje ook prima :)

Geplaatst: 17.08.2011 - 09:54
door BartS
Het valt vooralsnog niet mee. De Polestar-software kan niet gekoppeld worden aan de motor (de 200pk-variant) die in onze V70 hangt, wat men ook probeert. Er wordt nu een rapport gemaakt en er wordt contact opgenomen met de Helpdesk van Volvo. Wordt dus vervolgd.

Overigens, de website van Polestar spreekt consequent over de 2.5T 210pk, terwijl die versie (bij mijn weten) niet in ons model is geleverd.

Geplaatst: 19.08.2011 - 14:19
door Alchemist
BartS schreef:Het valt vooralsnog niet mee. De Polestar-software kan niet gekoppeld worden aan de motor (de 200pk-variant) die in onze V70 hangt, wat men ook probeert. Er wordt nu een rapport gemaakt en er wordt contact opgenomen met de Helpdesk van Volvo. Wordt dus vervolgd.

Overigens, de website van Polestar spreekt consequent over de 2.5T 210pk, terwijl die versie (bij mijn weten) niet in ons model is geleverd.
Ik heb al bij de introductie van Polestar tuning geprobeerd om hen zo gek te krijgen dat ze voor MY2008 (is ook het mijne) tuning ontwikkelen/beschikbaar stellen. Helaas is er tot op heden waarschijnlijk onvoldoende vraag naar geweest, is er dus niet voor NL.

Op de NL site staat de oude V70 (t/m MY2009 !)
http://polestar.se/nl-NL/Performance/Pe ... artno=1329
Op de Zweedse site staat al een hele tijd de correcte tuning (2.5T M6 2008), met 't goede plaatje van de nieuwe V70.
http://polestar.se/sv-SE/Performance/Pe ... artno=1223
Op de engelse site krijg je na ingave van 2.5T M6 2008 keuze uit 2 plaatjes: oud model/nieuw model!
Hier kun je goed zien dat art.no. 1329 = oude model, 1223 = nieuwe model.
Art. 1223 lijkt in NL niet te leveren (heeft Volvo NL hier geen zin in?)

Rica/BSR tuning is ook niet alles: in beide gevallen moeten ze voor MY2008 het hele motormanagement uit de auto slopen en opsturen naar Rica (waar?) resp. BSR Zweden (!) om tuning "vrij te schakelen". Ben je de auto dus 'n week kwijt (als de post 't pakje kwijt raakt wellicht permanent....)

Tot nu toe rijd ik dus ook ongetuned rond. :evil:

Geplaatst: 19.08.2011 - 16:05
door BartS
@Alchemist, dank voor je antwoord.

Het was me opgevallen dat de Nederlandse site van Polestar niet uitblinkt in duidelijkheid voor de eerste bouwjaren van dit model. De 2.5T is pas onlangs (althans voor zover ik kan nagaan) op de Nederlandse site te vinden. Vervolgens heb ik contact opgenomen met de dealer en een afspraak gemaakt.

Hoe dan ook, de dealer heeft een rapport gemaakt en naar Volvo gezonden. Ik begrijp uit jouw bericht dat de software voor de 200pk-versie wel bestaat, maar niet voor NL is vrijgegeven. Als het nog niet kan, is het misschien een trigger om deze software ook voor Nederland vrij te geven? Ik kan me haast niet voorstellen dat het rapport voor onze auto de enige is (al kun je het nooit uitsluiten). Misschien heeft Bart Simpson al ervaring?

Geplaatst: 19.08.2011 - 20:48
door V70 classic
Ff vloeken in de kerk.
Heb je ET al eens gebeld.
Krijg je een ook net stukje software.
De auto is niet nieuw meer dus daar hoef je het niet voor te laten.

Grts Ronald

Geplaatst: 24.08.2011 - 07:53
door Alchemist
@BartS: Ik heb Polestar maar eens gemaild met de vraag: waarom MY 2008 niet in NL?
Wellicht helpt 't als ik niet de enige ben die mailt.......

Geplaatst: 24.08.2011 - 09:44
door crackedtooth
Alchemist schreef:
BartS schreef:Het valt vooralsnog niet mee. De Polestar-software kan niet gekoppeld worden aan de motor (de 200pk-variant) die in onze V70 hangt, wat men ook probeert. Er wordt nu een rapport gemaakt en er wordt contact opgenomen met de Helpdesk van Volvo. Wordt dus vervolgd.

Overigens, de website van Polestar spreekt consequent over de 2.5T 210pk, terwijl die versie (bij mijn weten) niet in ons model is geleverd.
Ik heb al bij de introductie van Polestar tuning geprobeerd om hen zo gek te krijgen dat ze voor MY2008 (is ook het mijne) tuning ontwikkelen/beschikbaar stellen. Helaas is er tot op heden waarschijnlijk onvoldoende vraag naar geweest, is er dus niet voor NL.

Op de NL site staat de oude V70 (t/m MY2009 !)
http://polestar.se/nl-NL/Performance/Pe ... artno=1329
Op de Zweedse site staat al een hele tijd de correcte tuning (2.5T M6 2008), met 't goede plaatje van de nieuwe V70.
http://polestar.se/sv-SE/Performance/Pe ... artno=1223
Op de engelse site krijg je na ingave van 2.5T M6 2008 keuze uit 2 plaatjes: oud model/nieuw model!
Hier kun je goed zien dat art.no. 1329 = oude model, 1223 = nieuwe model.
Art. 1223 lijkt in NL niet te leveren (heeft Volvo NL hier geen zin in?)

Rica/BSR tuning is ook niet alles: in beide gevallen moeten ze voor MY2008 het hele motormanagement uit de auto slopen en opsturen naar Rica (waar?) resp. BSR Zweden (!) om tuning "vrij te schakelen". Ben je de auto dus 'n week kwijt (als de post 't pakje kwijt raakt wellicht permanent....)

Tot nu toe rijd ik dus ook ongetuned rond. :evil:
RICA (rica zelf dus, geen dealer van hun)
RICA ENGINEERING BV
KLOPPERMAN 35 - 37
JE 2292
WATERINGEN
NETHERLANDS

+31 174 226 806
info@rica.nl
www.rica.nl

http://www.rica.nl/dealers.aspx

Zit ook plek van hun in waalwijk en enkhuizen.
Dus waarom eruit slopen? gewoon langsgaan als de softloader geen optie is.


Gewoon even bellen/mailen wat handig is.

of bel hartog tuning, die doen geen V70R meer, geen idee of ze wel jouw model doen

Geplaatst: 26.08.2011 - 07:22
door Alchemist
Polestar heeft 't doorgezet naar Volvo NL. Zelfde dag keurig antwoord van Volvo NL:
"In Nederland bestaat er een wetgeving die tuning alleen toestaat als het vermogen minder dan 20% toeneemt t.o.v. de oorspronkelijke homologatie.
In het geval van uw V70 met 2.5T motor en modeljaar 2008, zal het vermogen toenemen van 200 pk naar 250 pk en dus met 25%.
Dit is de reden dat deze tuning wel in andere landen beschikbaar is maar niet in Nederland.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb ingelicht.

Met vriendelijke groet,
Product Manager Accessoires
Volvo Cars Nederland B.V.
After Sales Marketing
Stationsweg 2 / Postbus 16
4153 RD / 4153 ZG Beesd
Netherlands"

Zij wensen dus binnen RDW typegoedkeuring te blijven, vind ik wel begrijpelijk als importeur. Ik heb nog wat creatieve oplossingen aangedragen.
Iemand enig idee hoe Pon dat doet met ABT tuning? Die gaan ook regelmatig over de +20% met hun tuning.

Geplaatst: 26.08.2011 - 07:45
door crackedtooth
Alchemist schreef:Polestar heeft 't doorgezet naar Volvo NL. Zelfde dag keurig antwoord van Volvo NL:
"In Nederland bestaat er een wetgeving die tuning alleen toestaat als het vermogen minder dan 20% toeneemt t.o.v. de oorspronkelijke homologatie.
In het geval van uw V70 met 2.5T motor en modeljaar 2008, zal het vermogen toenemen van 200 pk naar 250 pk en dus met 25%.
Dit is de reden dat deze tuning wel in andere landen beschikbaar is maar niet in Nederland.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb ingelicht.

Met vriendelijke groet,
Product Manager Accessoires
Volvo Cars Nederland B.V.
After Sales Marketing
Stationsweg 2 / Postbus 16
4153 RD / 4153 ZG Beesd
Netherlands"

Zij wensen dus binnen RDW typegoedkeuring te blijven, vind ik wel begrijpelijk als importeur. Ik heb nog wat creatieve oplossingen aangedragen.
Iemand enig idee hoe Pon dat doet met ABT tuning? Die gaan ook regelmatig over de +20% met hun tuning.
die doen dus minder netjes,
maar meot voor polestar kleine moeite zijn om hun eigen tuning af te knijpen en dus op +20% uit te komen

moeten we wel voor programmeren maar daar zijn tuners voor toch

Geplaatst: 26.08.2011 - 07:52
door V480-S60
Vreemd antwoord. Echt een heeel vreemd antwoord.
Het is dus geen 20% maar 40%, zonder dat de RDW moeilijk gaat doen.