Pagina 1 van 3
Regensensor wisselvallig
Geplaatst: 10.08.2011 - 16:42
door ejvm
Door de nogal natte zomer heb ik al regelmatig gebruik moeten maken van de regensensor. Daarbij valt het mij op dat deze niet altijd door heeft dat het regent of droog is, zelfs niet als deze op de hoogste stand staat. Vaak blijf ik op het laatste moment hopen dat de wisser aangaat, maar moet ik door nul zicht toch zelf handelen.
Volgens de dealer heeft dit te maken met het lichtinval (vuil of lage zon), maar dat geloof ik niet helemaal. Vooral omdat ik dit probleem nooit heb gehad met mijn vorige auto (Renault).
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Geplaatst: 10.08.2011 - 16:45
door ZX10r
Heb het wel eens dat deze blijft wissen, het kan zijn dat er dan nog wat voor de sensor zit maar dat kan ik niet zien want ik zit er zelf achter.
Geplaatst: 10.08.2011 - 19:20
door least
over het algemeen, erg goed en accuraat, na een forse bui blijft ie wel eens te lang actief, maar dat heb ik bij andere merken ook ervaren, zelf de gevoeligheid terugzetten helpt dan meestal
Geplaatst: 10.08.2011 - 20:32
door zagato
geen klagen, werkt heel goed eigenlijk.
Kom uit een VW golf en deze had ook een regensensor, en ...
daar heb je het dan wel mee gezegd.
Een heel groot verschil dus.
Geplaatst: 10.08.2011 - 21:43
door rsnhakan
Ik vond hem in de V50 veel beter. De verschillende standen waren ook duidelijk merkbaar daar. Bij de S60 vind ik dit bijna niet merkbaar. Moet vaak zelf ook even de hendel omhoog duwen.
Geplaatst: 10.08.2011 - 21:50
door V70Hans
Werkt over het algemeen goed, je moet alleen de gevoeligheid vaak wat bijstellen als het ineens harder of zachter gaat regenen.
Geplaatst: 10.08.2011 - 22:40
door ejvm
Ik heb nu al een paar keer gehad dat het met bakken uit de hemel kwam en de wisser niks deed. Blijkbaar is mijn sensor niet helemaal ok, toch maar langs de dealer.
Een tip voor mensen die dit ook wel eens hebben, gevoeligheid omlaag en WEER omhoog zorgt er voor dat de wisser één keer gaat zonder de automatische stand uit te zetten.
In ieder geval dank voor alle reactie's.
Geplaatst: 10.08.2011 - 23:05
door dutch-v
Waarom moet je de regensensor eerst aanzetten? Daarmee is het voor mij een redelijk mallotige optie geworden.
Toegegeven, als het aanstaat werkt het goed.
Groet, dutch-v
Geplaatst: 10.08.2011 - 23:07
door rsnhakan
Omdat je in de winter niet wilt dat je ruitenwissers gaan "wissen"

Geplaatst: 11.08.2011 - 05:36
door santu001
En ook erg handig voor als je niet steeds je wissers wilt terug zoeken in de wasstraat... :mrgreen:
Geplaatst: 11.08.2011 - 07:31
door Paul
Ook bij andere merken moet je hem gelukkig handmatig aan zetten.
Geplaatst: 11.08.2011 - 10:13
door Fulaks
ejvm schreef:Een tip voor mensen die dit ook wel eens hebben, gevoeligheid omlaag en omhoog zorgt er voor dat de wisser één keer gaat zonder de automatische stand uit te zetten.
Als je de gevoeligheid omlaag zet wist ie niet één keer, enkel als je de gevoeligheid een tandje omhoog zet.
Als je dus eerst omlaag zet en direct terug omhoog zal ie inderdaad één keer wissen, maar dat bereik je dus eenvoudiger door enkel één tandje omhoog te zetten.
Werkt verder vrij goed, maar ik ik zit ook vaak aan de gevoeligheid te prutsen. En vroeger zat je aan de snelheid van de interval te prutsen. Bepaalde lichtomstandigheden hebben een invloed, en bij sneeuw is ie soms ook de kluts kwijt.
Geplaatst: 11.08.2011 - 12:46
door dutch-v
Ook bij andere merken moet je hem gelukkig handmatig aan zetten.
Bij de MB 220 C, m'n vorige auto, was het zodanig ingeregeld dat de regensensor altijd aan stond, maar pas in werking kon treden als de auto meer dan 10 km/u reed. Dan voorkom je het wasstraat probleem en het wissen van een nog dichtgevroren voorruit.
Werkte perfect....zou IMHO ook in de V60 zo moet werken.
Groet, dutch-v
Geplaatst: 11.08.2011 - 13:02
door gsx750r
Als ik dit alles zo lees dan denk ik dat de beste regensensor nog altijd de bestuurder is en .................... neig ik naar de conclusie dat een regensensor een gadget is die (volkomen) overbodig is !
Want als ik dit lees van de TS "Vaak blijf ik op het laatste moment hopen dat de wisser aangaat, maar moet ik door nul zicht toch zelf handelen" Dat is in mijn ogen gewoon te laat dus !!!
Ook dit is zo'n voorbeeld ".... Dan voorkom je het wasstraat probleem en het wissen van een nog dichtgevroren voorruit.
Wat voor 'wasstraat probleem' ? Indien je als bestuurder gewoon bewust bezig bent dan komt zoiets niet voor ! En met bewust bedoel ik dat je je gewoon realiseert dat je in een wasstraat bent en voor jezelf snel alle routine handelingen uitvoert die daar bij horen.
En iedereen weet toch dat je bij bevroren ruiten de ruitenwissers niet moet gebruiken maar je zou dan wel moeten gaan controleren of bedenken wat de auto allemaal automatisch voor jou gaat uitvoeren om vervolgens al die systemen uit te schakelen ?
Hier doemt de discussie weer op in hoeverre al die zgn. veiligheids- of comfortverhogende systemen aan hun doel beantwoorden. Mijn visie is dat ze dat vaak juist niet doen omdat bestuurders er, wellicht onbewust, blindelings op gaan vertrouwen en minder alert zijn en daardoor te laat of in het geheel niet reageren.
Rob
Geplaatst: 11.08.2011 - 15:01
door 360Degreez
Herkenbaar allemaal!
Als ik bij een regenbui de Benelux tunnel inrij houdt 'ie doorgaans pas op met wissen precies wanneer ik de tunnel weer uit kom. Door het slepen over het droge raam zet ik in de tunnel de regensensor uit, maar moet ik hem weer aanzetten als ik de tunnel uitkom.
Leuke detail vind ik wel dat wanneer het regent de achterwisser aangaat wanneer je de auto in de achteruitversnelling zet

Geplaatst: 11.08.2011 - 21:14
door den toerist
gsx750r schreef:Als ik dit alles zo lees dan denk ik dat de beste regensensor nog altijd de bestuurder is en .................... neig ik naar de conclusie dat een regensensor een gadget is die (volkomen) overbodig is !
Ik vind het juist wel een heel handig iets, bevoorbeeld tijdens onze prachtige natte zomer van dit jaar. Ik bedoel hiermee dat je het ene moment een fikse regenbui hebt, iets verder is het bijna over, nog wat erna weer wat meer regen enz.... De regensensor neemt juist het werk over van jou, zodat jij je niet ergerd aan de weersomstandigheden. Dit met betrekking tot het steeds moeten wisselen tussen de interval en de gewone stand van de ruitenwissers en nog eens de interval.
Ik zou deze optie niet meer kunnen missen (hoewel ik deze optie eerst ook onnodig vond)

Geplaatst: 11.08.2011 - 23:21
door ejvm
Fulaks schreef:
Als je de gevoeligheid omlaag zet wist ie niet één keer, enkel als je de gevoeligheid een tandje omhoog zet.
Je hebt helemaal gelijk, heb het aangepast.
Geplaatst: 12.08.2011 - 17:54
door volvo
Het meest idiote onderdeel op mijn auto. Alles wat hierboven beschreven is als commentaar, geldt ook voor mijn auto. Nieuw gekocht, nooit goed gewerkt, maar ik heb nog niet eens de moeite genomen om daar melding van te maken bij de dealer. Idioterie valt toch niet op te lossen. Dus gewoon handbediening en de frequentie van de wisser instellen met de draaiknop.
Geplaatst: 12.08.2011 - 18:36
door den toerist
Waarom heb je daar nooit geen melding van gemaakt bij jouw dealer?
Zo weten die mensen ook niet dat er een probleem is. Natuurlijk als de dealer zelf ook niet vraagd of alles naar wens is met de wagen, dan zijn er ook nauwelijks problemen natuurlijk.
Om dit het meest idiote onderdeel te noemen, is er toch wel een beetje over. Bij mij werkt het uitstekend, zou het zelf niet meer kunnen missen. :lookslikerain:
Geplaatst: 12.08.2011 - 20:04
door Soepkop
Idioot onderdeel? Wat mij betreft niet, want ik zweer er bij. Natuurlijk, perfect werkt het niet altijd, maar dat geldt voor handbediening niet anders: regenval kan zo wisselend zijn, dat je ook dan vaak moet wisselen tussen eenmalig wissen, standje 1 en standje 2. Dan is de regensensor toch een stuk relaxter. En ik moet zeggen: hij maakt bij mij zelden een misslag.