Caravanrijden met een geartronic.
Geplaatst: 13.08.2011 - 10:48
Gents,
In diverse topics kom je allerlei opmerkingen kreten tegen over het warmlopen van een motor die een GT bak heeft. De één doet dit de ander doet weer dat, of lopen tegen dit of dat aan. Wel of niet CC erop enz. enz. Je zou haast zeggen dat een auto met een GT een kl.te auto is om een caravan achter te hangen. Nou het tegendeel is waar. Het is alleen maar hoe ga je er mee om? Nu ben ik geen techneut, maar heb redelijk wat ervaring met caravans het beladen ervan en hoe rij ik met een caravan?
Bij deze wil ik een paar tips neerzetten zodat iedereen kan lezen wat in mij optiek wel en wat niet goed is. Echter het blijft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid om daar mee om te gaan zoals hij of zij dat wil. Het zijn maar tips....
Een caravan trekken met een Geartronic kan prima. Afhankelijk van het beladen gewicht van de caravan + auto, omgevingsfactoren, en de bestuurder van de auto bepalen hoe de motor zich gedraagt. Veel spannender kan ik het niet maken. Daarom zal hetgeen ik hier neerzet door iedereen anders geïnterpreteerd worden. Immers geen enkele combinatie is gelijk.
Een GT rij je altijd net als een gewone schakelbak. Opschakelen en terugschakelen naar een lagere of hogere versnelling wanneer JIJ dat wilt. CC met caravan erachter is eigenlijk uit den boze. Immers je hebt geen idee hoe hard de motor moet werken om de combinatie op snelheid te houden. Met een GT genereert dat in sommige gevallen heel veel slip in de bak dus heel veel warmte. Temperatuur loopt op en dan zijn de rapen gaar. Met je voet op het gaspedaal heb je direct in de gaten hoeveel gas je geeft, en dus hoe zwaar de motor moet werken.
Concreet;
Schakelen zoals je dat ook met een handbak zou doen. Zorgen dat de motor mooie toeren kan blijven maken. Liever wat hoger in toeren dan te laag. Temperatuur zal constant blijven. Op tijd terugschakelen en opschakelen. Bijvoorbeeld op de wat langer klimmen in Duitsland en Frankrijk hogere toeren aanhouden zodat er voldoende koeling ontstaat. Temp kan wel ietsjes oplopen maar dat moet zich gelijk herstellen. CC uitzetten niet gebruiken. Terugschakelen op de afdalingen en hier de motor het werk laten doen. Een bergpas naar beneden rijden doe je ook met beleid. Liever één keer hard remmen dan continue de voet op de rem. Uit een hairpin komend naar beneden vlug opschakelen en de oplooprem uit trekken. Probeer te voorkomen dat de caravan de auto gaat opdrukken. Jij denkt dat je niet remt maar de caravan remt wel degelijk door de oplooprem met als gevolg over verhitte remvoeringen op je caravan. Een heleboel mensen begrijpen dan niet hoe dat kan. Bergop voor de hairpin terug in de versnelling en in de hairpin gedoseerd gas geven en de juiste versnelling en snelheid aanhouden.
Opschakelen kun je ook wat vloeiender doen. Bij het veranderen van een versnelling gas ietsje loslaten, lagere versnelling kiezen, weer een beetje gas bij en de combinatie gaat vloeiend door zonder grote klappen op de aandrijflijn en bak
In diverse topics kom je allerlei opmerkingen kreten tegen over het warmlopen van een motor die een GT bak heeft. De één doet dit de ander doet weer dat, of lopen tegen dit of dat aan. Wel of niet CC erop enz. enz. Je zou haast zeggen dat een auto met een GT een kl.te auto is om een caravan achter te hangen. Nou het tegendeel is waar. Het is alleen maar hoe ga je er mee om? Nu ben ik geen techneut, maar heb redelijk wat ervaring met caravans het beladen ervan en hoe rij ik met een caravan?
Bij deze wil ik een paar tips neerzetten zodat iedereen kan lezen wat in mij optiek wel en wat niet goed is. Echter het blijft ieder zijn eigen verantwoordelijkheid om daar mee om te gaan zoals hij of zij dat wil. Het zijn maar tips....
Een caravan trekken met een Geartronic kan prima. Afhankelijk van het beladen gewicht van de caravan + auto, omgevingsfactoren, en de bestuurder van de auto bepalen hoe de motor zich gedraagt. Veel spannender kan ik het niet maken. Daarom zal hetgeen ik hier neerzet door iedereen anders geïnterpreteerd worden. Immers geen enkele combinatie is gelijk.
Een GT rij je altijd net als een gewone schakelbak. Opschakelen en terugschakelen naar een lagere of hogere versnelling wanneer JIJ dat wilt. CC met caravan erachter is eigenlijk uit den boze. Immers je hebt geen idee hoe hard de motor moet werken om de combinatie op snelheid te houden. Met een GT genereert dat in sommige gevallen heel veel slip in de bak dus heel veel warmte. Temperatuur loopt op en dan zijn de rapen gaar. Met je voet op het gaspedaal heb je direct in de gaten hoeveel gas je geeft, en dus hoe zwaar de motor moet werken.
Concreet;
Schakelen zoals je dat ook met een handbak zou doen. Zorgen dat de motor mooie toeren kan blijven maken. Liever wat hoger in toeren dan te laag. Temperatuur zal constant blijven. Op tijd terugschakelen en opschakelen. Bijvoorbeeld op de wat langer klimmen in Duitsland en Frankrijk hogere toeren aanhouden zodat er voldoende koeling ontstaat. Temp kan wel ietsjes oplopen maar dat moet zich gelijk herstellen. CC uitzetten niet gebruiken. Terugschakelen op de afdalingen en hier de motor het werk laten doen. Een bergpas naar beneden rijden doe je ook met beleid. Liever één keer hard remmen dan continue de voet op de rem. Uit een hairpin komend naar beneden vlug opschakelen en de oplooprem uit trekken. Probeer te voorkomen dat de caravan de auto gaat opdrukken. Jij denkt dat je niet remt maar de caravan remt wel degelijk door de oplooprem met als gevolg over verhitte remvoeringen op je caravan. Een heleboel mensen begrijpen dan niet hoe dat kan. Bergop voor de hairpin terug in de versnelling en in de hairpin gedoseerd gas geven en de juiste versnelling en snelheid aanhouden.
Opschakelen kun je ook wat vloeiender doen. Bij het veranderen van een versnelling gas ietsje loslaten, lagere versnelling kiezen, weer een beetje gas bij en de combinatie gaat vloeiend door zonder grote klappen op de aandrijflijn en bak