Pagina 1 van 4

Nivomat

Geplaatst: 13.08.2011 - 20:58
door Maxplus
Hallo,

Vandaag met de caravan op vakantie gegaan. Op de dissel twee fietsen en verder een gewone belading. Wat mij vandaag opviel was dat de auto met nivomats niet meer horizontaal kwam te staan. Vorig jaar was dit in dezelfde situatie nog wel het geval. Caravan op de camping afgekoppeld en de auto stond naar een paar honderd meter weer horizontaal. Mijn vragen zijn: Zit er een maximum aan gewicht (Kg) die de nivomats niet meer omhoog kan krijgen, of zijn de nivomats nu versleten?? De nivomats zijn 9 jaar auto en zien er aan de buitenkamt nog puik uit.

Groet Hans :?: :?:

Geplaatst: 14.08.2011 - 08:16
door V70/2.4D/2003
Ook nivomats hebben niet het eeuwige leven. Bij een belading van 60-90 kg op de trekhaak en het een en ander in de kofferruimte moet hij gewoon vlak komen te staan. Doet hij dat niet zijn ze waarschijnlijk aan het einde.

Geplaatst: 14.08.2011 - 11:21
door dieselpower
Nivomat is bliss! Ik heb nu ook voor de eerste keer nivomat onder mn V70. Caravan er achter, mountainbike op de dissel, kogeldruk ong 90kg, kofferruimte vol.
Iedere morgen voor wegrijden (bij vertrek en na overnachtingen) zakt de auto in de vering maar voor je twee km hebt gereden staat de auto weer netjes recht. (gecheckt 8) ). Mooi systeem, als het stuk zou zijn/gaan zou ik het laten vervangen voor weer exact hetzelfde. Kost wat maar het is ook wat.

Geplaatst: 14.08.2011 - 12:05
door toppertje
wat was je kogeldruk?

Geplaatst: 14.08.2011 - 21:21
door Maxplus
Beste Toppertje,

Mijn kogeldruk was 80 kilo.

groet Hans

Geplaatst: 14.08.2011 - 21:22
door Hans oet Twent
Maxplus schreef:Beste Toppertje,

Mijn kogeldruk was 80 kilo.

groet Hans
Das redelijk normaal... Niets bijzonders

Geplaatst: 15.08.2011 - 08:16
door blastaway
Ik heb afgelopen week 1400 kg getrokken aan grindtegels en ook mijn nivomats deden het prima! Te gek systeem.

Geplaatst: 15.08.2011 - 11:51
door wim de jong
Eerlijk gezegd maakt het niet zoveel uit hoeveel kg je trekt.
Als er 2 ton op een dubbelasser ligt, en deze ligt zonder auto eraan ook horizontaal op nagenoeg dezelfde hoogte als je kogel, staat elke auto ook goed die ervoor zit. Er is dan nml amper kogeldruk.
Bij een kogeldruk van max 100 kg (of 2 volwassenen achterin en/of met bagage achterin) zijn nivomats ideaal, dan staat je auto steeds recht na 1-2 km rijden.

't Is wat anders als die 1400 kg in je achterbak ligt, maar daar helpen je nivomats ook niet meer, vrees ik........... :)

Geplaatst: 15.08.2011 - 11:53
door Maus-met-Volvo
wim de jong schreef:Eerlijk gezegd maakt het niet zoveel uit hoeveel kg je trekt.
Als er 2 ton op een dubbelasser ligt, en deze ligt zonder auto eraan ook horizontaal op nagenoeg dezelfde hoogte als je kogel, staat elke auto ook goed die ervoor zit. Er is dan nml amper kogeldruk.
Bij een kogeldruk van max 100 kg (of 2 volwassenen achterin en/of met bagage achterin) zijn nivomats ideaal, dan staat je auto steeds recht na 1-2 km rijden.

't Is wat anders als die 1400 kg in je achterbak ligt, maar daar helpen je nivomats ook niet meer, vrees ik........... :)
Jewel, om te voorkomen dat-ie nóg verder zakt... :D

Geplaatst: 15.08.2011 - 11:59
door 945i
Ik heb ze er ook onder (heb het vermoeden dat het standaard was met een 2 achterbankje..), maar je merkt er niks van, ook met 140 kilo aan honden achterin ligt hij vlak.
En dan is het goed toch. :)

Geplaatst: 15.08.2011 - 12:39
door Laguna-S60
zijn de nivomats ook leverbaar geweest op de S60?

Geplaatst: 15.08.2011 - 12:49
door s60
Ik heb ze op mijn S60's altijd besteld. Heb nu een V70, toen voorraadauto waar ze helaas niet opzaten en deze optie is achteraf niet te monteren. Maar volgens mij is de V70 aan de achterkant iets stugger geveerd dan de s60. Want met caravan, kogeldruk rond de 70kg en nog wat belading blijft de V70 gelukkig redelijk horizontaal. Maar nivomats blijft ideaal.

Geplaatst: 15.08.2011 - 13:04
door Laguna-S60
s60 schreef:Heb nu een V70, toen voorraadauto waar ze helaas niet opzaten en deze optie is achteraf niet te monteren.
hé :?
ik lees hele andere dingen op het forum, ze zijn gewoon te monteren!?

Geplaatst: 15.08.2011 - 13:55
door Oceanracer
Maus-met-Volvo schreef:
wim de jong schreef:Eerlijk gezegd maakt het niet zoveel uit hoeveel kg je trekt.
Als er 2 ton op een dubbelasser ligt, en deze ligt zonder auto eraan ook horizontaal op nagenoeg dezelfde hoogte als je kogel, staat elke auto ook goed die ervoor zit. Er is dan nml amper kogeldruk.
Bij een kogeldruk van max 100 kg (of 2 volwassenen achterin en/of met bagage achterin) zijn nivomats ideaal, dan staat je auto steeds recht na 1-2 km rijden.

't Is wat anders als die 1400 kg in je achterbak ligt, maar daar helpen je nivomats ook niet meer, vrees ik........... :)
Jewel, om te voorkomen dat-ie nóg verder zakt... :D
We noemen hier geen namen, maar een tweetal leden van het forum hebben eigenhandig hun nivomats om zeep geholpen door de achterbak vol te stouwen (waarvan eentje met graszoden). Ze kunnen dus echt kapot.

Geplaatst: 15.08.2011 - 23:28
door Msuidgeest
Natuurlijk kan het kapot. Maar dat komt domweg door een te hoge gewicht op de achteras.

Niet iedereen houdt daar rekening mee.

Geplaatst: 16.08.2011 - 21:19
door elianmars
s60 schreef:Ik heb ze op mijn S60's altijd besteld. Heb nu een V70, toen voorraadauto waar ze helaas niet opzaten en deze optie is achteraf niet te monteren. Maar volgens mij is de V70 aan de achterkant iets stugger geveerd dan de s60. Want met caravan, kogeldruk rond de 70kg en nog wat belading blijft de V70 gelukkig redelijk horizontaal. Maar nivomats blijft ideaal.
Bij mijn weten zijn nivomats altijd achteraf te monteren. Maar dan moeten de veren ook gelijk vervangen worden, want die van de nivomats zijn anders dan van de gewone dempers.

Geplaatst: 16.08.2011 - 22:36
door ivoandriessen
Waarom dat dan???

Veren zijn wel anders, die bij de nivomat horen zijn wat slapper. Ik heb de originele laten zitten en er nivomats bij gezet. De auto staat iets hoger, maar niet storend.

Geplaatst: 17.08.2011 - 07:21
door Oceanracer
Je geeft nu zelf toch het antwoord al op je eigen vraag?

Geplaatst: 17.08.2011 - 09:58
door ivoandriessen
Vraag ging meer over het moeten....

Ik zie niet in waarom de veren vervangen moeten worden. Dit is dus helemaal niet nodig. Ik vind het qua belading zelfs fijner met de standaard veren. Dat ontlast de nivomats enigszins waardoor die hopelijk langer meegaan.

Geplaatst: 17.08.2011 - 11:45
door Quota
Oceanracer schreef:
Maus-met-Volvo schreef:
wim de jong schreef:Eerlijk gezegd maakt het niet zoveel uit hoeveel kg je trekt.
Als er 2 ton op een dubbelasser ligt, en deze ligt zonder auto eraan ook horizontaal op nagenoeg dezelfde hoogte als je kogel, staat elke auto ook goed die ervoor zit. Er is dan nml amper kogeldruk.
Bij een kogeldruk van max 100 kg (of 2 volwassenen achterin en/of met bagage achterin) zijn nivomats ideaal, dan staat je auto steeds recht na 1-2 km rijden.

't Is wat anders als die 1400 kg in je achterbak ligt, maar daar helpen je nivomats ook niet meer, vrees ik........... :)
Jewel, om te voorkomen dat-ie nóg verder zakt... :D
We noemen hier geen namen, maar een tweetal leden van het forum hebben eigenhandig hun nivomats om zeep geholpen door de achterbak vol te stouwen (waarvan eentje met graszoden). Ze kunnen dus echt kapot.
Tsja, bij mij hebben ze het gelukkig gehouden met 450 kg laminaat in de koffer... :oops: :roll: :)