Startproblemen bij koude motor.
Geplaatst: 15.08.2011 - 13:44
Geschiedenis:
Auto is ingevoerd geweest door vorige eigenaar in 2006. Ik heb deze auto van hem gekocht in 2009 met 46.000 mile op de teller. Auto heeft in die 3 jaren maar 1000 mile gelopen.
Zomer 2010:
Af en toe reageert motor nauwelijks op het gaspedaal, wel als er eenmaal is teruggeschakeld. Monteur in garage adviseert om de turbodrukschakelaar eens te vervangen omdat deze nog wel eens vervuild wil raken door oliedampen vanuit het carter. Avies opgevolgd en leek in eerste instantie te helpen.
November 2010:
Van de ene op de andere dag slaat de motor 's morgens niet meer aan. Moet plankgas ongeveer 1 minuut lang starten.
Als de motor een beetje warm is is starten geen probleem meer. Uit laten lezen bij Volvo garage levert niets op. Omdat het eerste probleem ook nog niet is verholpen denkt monteur aan de luchtmassameter. Deze heb ik daarna ook vervangen maar bracht ook geen verschil.
Februari 2011:
Auto opnieuw in andere Volvo garage gebracht. Deze hebben de auto uitgelezen, bezinetank helemaal gevuld, het brandstoffilter vervangen maar konden ook geen oorzaak vinden. Als je dan vraagt waarom ze dan het brandstoffilter hebben vervangen (was pas 20.000 km later nodig) krijg je als antwoord dat ze dingen moeten gaan uitsluiten.
Juni 2011:
Het starten gaat steed langer duren en 2 minuten lang starten is geen uitzondering. Dan toch maar weer naar een derde Volvo garage. Zij lezen 's middags eerst de auto uit maar kunnen uiteraard ook geen storingsmelding vinden. Volgende ochtend krijgen zij natuurlijk de auto ook niet aan de gang. Dan besluiten zij de compressie te meten (lage druk meeting) en daaruit blijkt dat er tot 80 % lekkage is bij nagenoeg alle 6 cilinders. Ze denken aan plakkende zuigerveren en besluiten de motor te reinigen door het toedienen van een oplosmiddel. Daarna wordt de olie weer vervangen en met spanning uitgekeken naar de volgende ochtend. ook de volgende ochtend is er geen verbetering te constateren en weten ze ook bij deze garage er eigenlijk geen raad meer mee. Ik heb toen aangedrongen om bij een revisiebedrijf langs te gaan en daar eens te praten over de mogelijke oorzaken, omdat ik zeld aan de kleppen zat te denken. Deze XC90 schijnt namelijk ook een variabele nokkenas te bevatten. De man van het revisiebedrijf denkt niet dat het aan de zuigerveren ligt, omdat de motor veel te mooi loopt. Hij denkt meer aan de klepspeling die er niet meer is, waardoor de kleppen open staan als de motor koud is en wordt gestart. De klepspeling is te meten door zogenaamde testopeningen in de klepdeksel, echter zijn deze bij mijn XC90 dicht en niet te openenen.
Augustus 2011:
Voordat ik de kleppen ga stellen (dat is iets meer werk dan bij de meeste auto's) zou ik graag jullie gedachte eens willen horen bij dit probleem. Ik zit zelf nog te denken aan die variabele nokkenas die misschien 's morgens niet goed functioneert (en misschien soms ook tijdens het rijden). Wat de klepspeling betreft zou ik het raar vinden als deze nu al helemaal weg zou zijn, omdat de motor nog maar 40.000 mile op gas heeft gelopen. Ik moet zeggen dat de auto de laatste dagen wel iets feller geworden is, wat waarschijnlijk dan wel met de reiniging van de motor te maken heeft.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit eindeloos lang slepende probleem.
Groetjes,
Ewald
Auto is ingevoerd geweest door vorige eigenaar in 2006. Ik heb deze auto van hem gekocht in 2009 met 46.000 mile op de teller. Auto heeft in die 3 jaren maar 1000 mile gelopen.
Zomer 2010:
Af en toe reageert motor nauwelijks op het gaspedaal, wel als er eenmaal is teruggeschakeld. Monteur in garage adviseert om de turbodrukschakelaar eens te vervangen omdat deze nog wel eens vervuild wil raken door oliedampen vanuit het carter. Avies opgevolgd en leek in eerste instantie te helpen.
November 2010:
Van de ene op de andere dag slaat de motor 's morgens niet meer aan. Moet plankgas ongeveer 1 minuut lang starten.
Als de motor een beetje warm is is starten geen probleem meer. Uit laten lezen bij Volvo garage levert niets op. Omdat het eerste probleem ook nog niet is verholpen denkt monteur aan de luchtmassameter. Deze heb ik daarna ook vervangen maar bracht ook geen verschil.
Februari 2011:
Auto opnieuw in andere Volvo garage gebracht. Deze hebben de auto uitgelezen, bezinetank helemaal gevuld, het brandstoffilter vervangen maar konden ook geen oorzaak vinden. Als je dan vraagt waarom ze dan het brandstoffilter hebben vervangen (was pas 20.000 km later nodig) krijg je als antwoord dat ze dingen moeten gaan uitsluiten.
Juni 2011:
Het starten gaat steed langer duren en 2 minuten lang starten is geen uitzondering. Dan toch maar weer naar een derde Volvo garage. Zij lezen 's middags eerst de auto uit maar kunnen uiteraard ook geen storingsmelding vinden. Volgende ochtend krijgen zij natuurlijk de auto ook niet aan de gang. Dan besluiten zij de compressie te meten (lage druk meeting) en daaruit blijkt dat er tot 80 % lekkage is bij nagenoeg alle 6 cilinders. Ze denken aan plakkende zuigerveren en besluiten de motor te reinigen door het toedienen van een oplosmiddel. Daarna wordt de olie weer vervangen en met spanning uitgekeken naar de volgende ochtend. ook de volgende ochtend is er geen verbetering te constateren en weten ze ook bij deze garage er eigenlijk geen raad meer mee. Ik heb toen aangedrongen om bij een revisiebedrijf langs te gaan en daar eens te praten over de mogelijke oorzaken, omdat ik zeld aan de kleppen zat te denken. Deze XC90 schijnt namelijk ook een variabele nokkenas te bevatten. De man van het revisiebedrijf denkt niet dat het aan de zuigerveren ligt, omdat de motor veel te mooi loopt. Hij denkt meer aan de klepspeling die er niet meer is, waardoor de kleppen open staan als de motor koud is en wordt gestart. De klepspeling is te meten door zogenaamde testopeningen in de klepdeksel, echter zijn deze bij mijn XC90 dicht en niet te openenen.
Augustus 2011:
Voordat ik de kleppen ga stellen (dat is iets meer werk dan bij de meeste auto's) zou ik graag jullie gedachte eens willen horen bij dit probleem. Ik zit zelf nog te denken aan die variabele nokkenas die misschien 's morgens niet goed functioneert (en misschien soms ook tijdens het rijden). Wat de klepspeling betreft zou ik het raar vinden als deze nu al helemaal weg zou zijn, omdat de motor nog maar 40.000 mile op gas heeft gelopen. Ik moet zeggen dat de auto de laatste dagen wel iets feller geworden is, wat waarschijnlijk dan wel met de reiniging van de motor te maken heeft.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit eindeloos lang slepende probleem.
Groetjes,
Ewald