Pagina 1 van 1
Toerental V50 2.0D
Geplaatst: 16.08.2011 - 23:07
door Locotes
Als ik op de snelweg >100 km p/u rijd in de 5e of 6e versnelling en dan gas geef, dan schiet het toerental eerst naar 2800 a 3000 rpm en zakt dan direct weer terug naar +/- 2200 toeren. De auto versnelt wel direct.
Is dit normaal gedrag of duidt dit op een gebrek?
Geplaatst: 16.08.2011 - 23:16
door 945i
Een gebrek.
Geplaatst: 16.08.2011 - 23:54
door PeterAal
Inderdaad niet normaal, heb net mijn 2.0D ingeruild maar had dit zeker weten niet.
Geplaatst: 17.08.2011 - 07:33
door Iroll
Koppeling slipt en is dus aan vervanging toe.
Geplaatst: 17.08.2011 - 20:08
door Frederik Welvaert
Wat Iroll zegt.
Geplaatst: 17.08.2011 - 23:39
door Locotes
In de lagere versnellingen doet hij het niet. Hoe kan dat?
Geplaatst: 18.08.2011 - 07:41
door EVV
Dan kan de koppeling door de lagere snelheid het koppel beter kwijt. Vergelijk maar met een fiets, als je een hoge versnelling trap je heel zwaar en komt er veel kracht op de ketting te staan, bij lagere veel lichter, je kunt dan veel makkelijker je kracht kwijt aan het achterwiel. Het slippen gaat vanzelf ook in de lagere gebeuren.
Geplaatst: 18.08.2011 - 07:50
door ewing
Dat klinkt als de koppeling die aan het einde van zijn leven is gekomen....kwestie van tijd voordat je het ook in de lagere versnellingen gaat merken.
Geplaatst: 18.08.2011 - 10:31
door Iroll
EVV schreef:Dan kan de koppeling door de lagere snelheid het koppel beter kwijt. Vergelijk maar met een fiets, als je een hoge versnelling trap je heel zwaar en komt er veel kracht op de ketting te staan, bij lagere veel lichter, je kunt dan veel makkelijker je kracht kwijt aan het achterwiel. Het slippen gaat vanzelf ook in de lagere gebeuren.
Goeie Jip&Janneke uitleg!
Probeer maar eens als je ong. 40km/u rijdt in zijn 5 volgas te geven. Dan zal de koppeling nog meer gaan slippen als de kop.plaat versleten is.
Hoeveel staat er eigenlijk op de teller?
Geplaatst: 18.08.2011 - 10:54
door Schorpioen
Of de koppeling slipt is gemakkelijk te controleren door vanuit stilstand, wagen op de handrem, te proberen om in een hoge versnelling weg te rijden.
Slaat de motor vrij snel af is de koppeling goed. Kun je de motor echter een behoorlijk toerental laten maken is er iets met de koppeling.
Een slippende koppeling wil nog niet zeggen dat de koppelingsplaat versleten is.
Koppeling kan ook slippen als hij vet is geworden door een lekkende oliekeerring. ( Motor of versnellingsbak )
Geplaatst: 18.08.2011 - 12:58
door Iroll
Een slippende koppeling wil nog niet zeggen dat de koppelingsplaat versleten is.
Koppeling kan ook slippen als hij vet is geworden door een lekkende oliekeerring. ( Motor of versnellingsbak )
_________________
Kan idd ook nog. Maar beide oorzaken hebben 1 gemeenschappelijke factor, de koppeling moet vervangen worden!
Misschien sowieso handig om de krukas keerring ook te vervangen als de koppeling er toch onderuit moet.
Geplaatst: 18.08.2011 - 19:44
door Locotes
Iroll schreef:EVV schreef:Dan kan de koppeling door de lagere snelheid het koppel beter kwijt. Vergelijk maar met een fiets, als je een hoge versnelling trap je heel zwaar en komt er veel kracht op de ketting te staan, bij lagere veel lichter, je kunt dan veel makkelijker je kracht kwijt aan het achterwiel. Het slippen gaat vanzelf ook in de lagere gebeuren.
Goeie Jip&Janneke uitleg!
Probeer maar eens als je ong. 40km/u rijdt in zijn 5 volgas te geven. Dan zal de koppeling nog meer gaan slippen als de kop.plaat versleten is.
Hoeveel staat er eigenlijk op de teller?
167.000
Geplaatst: 18.08.2011 - 21:36
door Locotes
Klopt het dat de koppelingsplaten en de drukgroep vervangen moeten worden?
Wat kost het ongeveer om dit te laten repareren?