Pagina 1 van 1
Schokkende D2 (drivE)
Geplaatst: 17.08.2011 - 12:17
door djvdgalien
Sinds 1,5 week heb ik mijn nieuwe leasebak: V60, drivE, zwart metallic, kinetic, business pack pro, verduisterde ruiten achter.
Op zich een prima auto met net voldoende vermogen. Qua degelijkheid en rijgedrag doet 'ie niet onder voor mijn vorige; A4 2008, 2.0Tdi, 120PK. Qua betrouwbaarheid helaas wel, met de A4 ben ik nog nooit voor een defect bij de garage geweest.
Helaas schokt de auto/motor tijdens het rijden zo nu en dan (max: Schiphol - afsluitdijk; 30x), het voelt alsof de remmen licht worden bekrachtigd gedurende 1-1,5 sec. Het is vooral merkbaar bij een constante snelheid, zowel met cruise-control aan als uit. Omdat ik veel lange afstanden rijd is het voornamelijk voorgekomen in de 6e versnelling. Wat mij opviel is dat het bij 124 km/u veel vaker gebeurt dan bij 128 km/u.
Ik ben al een keer bij de dealer geweest, die toen een software update voor het motormanagement heeft geinstalleerd, wat helaas niet heeft geholpen.
Ik heb nu weer een afspraak gemaakt bij de dealer, maar is er iemand binnen dit forum die hier ook last van heeft (gehad)?
Is deze 1.6 diesel van Volvo zelf of komt die van Ford o.i.d? Dan zou ik ook in die richting eens kunnen zoeken.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
GRTZ
Geplaatst: 17.08.2011 - 12:25
door frankmmac
Volgens mij is het een PSA blok.
Geplaatst: 17.08.2011 - 13:01
door dewae
Beste,
is een gekend probleem bij de "vernieuwde" 1.6, die een PSA motor is.
Kijk eens op het forum onder "stotterennde D2, 1.6DrievE".
Jammer maar helaas, je bent niet de enige die dit overkomt.
Groeten en succes met de oplossing.
Geplaatst: 17.08.2011 - 15:55
door Rutger
Ik dacht dat die software update het stotteren had verholpen? Niet???
Geplaatst: 17.08.2011 - 16:18
door rsnhakan
Ik herken dit. Niemand die er een antwoord op heeft. Mijn quote uit mijn topic:
Net weer die schok van eerder. Dit keer wat minder heftig.
Verbruik daalde na die schok drastisch op de snelweg. Rond de 4,5L-5L/100km. Ik moest helaas van de snelweg af. Maar ik ging er toch weer op. Weer de cruise op 125. Verbruik was nu een tijd lang rond de 6,5-6,8L/100km. Dus ik vermoed dat de roetfilter aan het reinigen was. Na een tijdje zakte het verbruik naar het verbruik wat die normaal verbruikt namelijk 5,5-6L/100km. Weer naar het zelfde stuk gereden waar het verbruik na die schok daalde, maar nee hoor, verbruik bleef gewoon zoals altijd rond de 5,5L/100km.
Ik ben dus benieuwd wat die schok doet om het verbruik te laten dalen. De auto kan dus wel weinig verbruiken, op de snelweg, alleen lijkt het alsof iets dit blokkeert. (roetfilter??)
ps: de weg is daar vlak. Dus loopt niet naar beneden.
Geplaatst: 17.08.2011 - 20:54
door Volvorijden
Ook ik heb er last van. Bij mij viel het op dat ik dan last had van snel wisselende weersomstandigheden...van regen naar plotseling felle zon of andersom...
Geplaatst: 18.08.2011 - 19:56
door djvdgalien
Bedankt voor de reacties.
Heb het draadje van de "stotterende D2" eens doorgelezen, en kan wel concluderen dat ik niet de enige ben en dat er geen pasklare oplossing voorhanden is.
Ik denk dat ik een constant toerental van 2000-2400 maar moet proberen te vermijden.
Maar ik wacht de bevindingen van de dealer a.s. maandag wel even af.
Het resultaat post ik hier wel weer even.
GRTZ
Dennis
Geplaatst: 18.08.2011 - 22:12
door kamikaze
Met de Ford 1.8 tdci motor heb ik net dezelfde ervaringen gehad, zo net onder de 120 in 6e, dan deed die ongeveer ook 2000 toeren stotterde die ook regelmatig.
Bij het accelereren echter gaf dit nooit problemen en ik rij meestal toch sneller
Met de D2 nog niet gevoeld tot nu toe.
Geplaatst: 18.08.2011 - 22:16
door rsnhakan
Maar die van ons schokt niet altijd. Het schokken wat ik bedoel, wat hier boven geschreven staat, heb ik misschien 4 keer gevoeld in de 18k km die tot nu toe gemaakt is. Het lijkt idd net of iemand op de rem trapt. Na deze schok daalt het verbruik ook enorm bij ons. Over een kleine 2 weken weet ik meer.
Ik rij altijd 125 op de cruise en dan draait die zo'n 2400 rpm.
Geplaatst: 19.08.2011 - 07:25
door JW71
Met onze tweede V50 (1.6D) hadden we iets soortgelijks, vooral bij toerentallen onder de 2000 TPM. Was altijd tijdens het regenereren van het roetfilter. Volgens de dealer niks aan te doen. Bij bijna elka beurt vanaf 60.000 km is het filter handmatig geregenereerd waarna het ca. 5000km lang wel meeviel. Daarna begon het weer. De auto hiled flink in, snelheid daalde soms met bijna 10km/u tijdens rijden op CC om er vervolgens weer vandoor te gaan. Het verbruik daalde inderdaad enorm tijdens het inhouden om vervolgens weer te stijgen.
Geplaatst: 19.08.2011 - 09:01
door djvdgalien
Het stotteren wat rnshakan beschrijft heb ik niet. Dat lijkt me idd iets van regenereren ofzo. (Hoewel mijn A4 dat pas bij 100k voor het eerst deed.) Tijdens het regenereren (wat bij de A4 ca. 10 min. duurde) miste de A4 wat motorvermogen en reed niet sneller dan ca. 120 km/u, maar zoals ik al aangaf is dat niet wat ik bedoel.
Mijn verbruik daalt ook niet, en de schokjes cq het ongemak duurt ook echt maar ca. 2 sec., maar is daarom niet minder irritant.
Geplaatst: 19.08.2011 - 20:26
door Volvorijden
Zou tunen het oplossen?
Geplaatst: 19.08.2011 - 20:56
door rsnhakan
Geplaatst: 20.08.2011 - 10:43
door SanderV50
Heb nu toch zo'n 15k km op de S60 drive staan en ik heb nog geen enkele schok gevoeld. Wel het cleanen van het roetfilter, maar dat is normaal bij een moderne diesel. Bij mijn Audi ging er echter een lampje branden, was wel prettig.
Lijkt me een hele vreemde gewaarwording en succes met het oplossen!
Geplaatst: 20.08.2011 - 20:32
door frankmmac
Ook hier nog een schokken ervaren (6 k op de teller). Wel heeft afgelopen week na het stilzetten van de auto de ventilator nog zeker een kwartier doorgedraaid. De gereden afstand was ongeveer een 7 km. Heeft dit misschien ook iets met het regenereren te maken?
Geplaatst: 20.08.2011 - 20:40
door rsnhakan
Dat lange nablazen heb ik ook 1 keer gehad. Na 5 minuten vond ik het wel genoeg geweest en heb ik de auto maar weer gestart.
Geplaatst: 28.08.2011 - 14:51
door djvdgalien
Helaas,
De dealer heeft de software update nog een keer uitgevoerd (vorige was mislukt bleek achteraf) en een adaptatierit o.i.d. uitgevoerd.
Dit alles heeft helaas niets geholpen.
De dealer neemt nu contact op met Volvo Zweden.
Ben benieuwd, maar heb geen hoge verwachtingen gezien de ervaringen van andere D2 eigenaren.
GTRZ
Dennis
Geplaatst: 28.08.2011 - 16:00
door rsnhakan
Ik zeg: bestel de volgende keer een D3!
Of... Volvo moet de problemen die de D2 motor heeft oplossen. Als die dan ook wat zuiniger wordt, is het een prima motor!
Geplaatst: 31.08.2011 - 21:40
door rsnhakan
Die van ons heeft vandaag een motormanagment update gehad. De motor lijkt soepeler te lopen. Bevalt nu beter

In de lage toeren bokt die ook niet meer zo.
Dat schokken wat jij beschrijft herken ik niet.
Geplaatst: 19.09.2011 - 20:44
door Volvorijden
Na circa 3500km zijn de schokken bij mij opgehouden en heb sinds dien geen last gehad dat is nu ruim 5000km...