Panne: vermogen weg
Geplaatst: 18.08.2011 - 10:53
Zoals duidelijk was in een eerder topic, ben ik met de Volvo op vakantie geweest (vouwwagen, 4 personen, 650km enkele reis).
De heenweg heeft ie met verve doorstaan. Temperatuurmeter rond de helft (op LPG!), hellingen beklommen alsof ze er niet waren en een verbruik van 1:9-10..
Maarrrr.. De terugweg ben ik niet verder gekomen dan een half uurtje van de camping vandaan. Bij de eerste lichte stijging kwam ik met geen mogelijkheid omhoog en bleef maar terugvallen in snelheid. Ik meende dit meteen bij vertrek al te merken, sterker nog, mijn vermoedens waren er al eerder in de week bij korte uitstapjes naar de winkel en bezienswaardigheden. Maar omdat dat zonder zware belasting was, was het niet zo duidelijk te merken en dacht ik dat het tussen mn oren zat.
Om er zo niet viel te rijden en ik hem niet tot het uiterste wou duwen en mogelijk grote schade krijgen, zijn we omgekeerd en hebben we een dag aan de vakantie geplakt, is de auto op transport gegaan en hebben we een vervangende auto gekregen van de anwb.
De auto staat inmiddels thuis bij mn ouders, maar nu wil ik natuurlijk wel weten wat het mogelijk kan zijn. Ik dacht eerst aan een lekke koppakking, maar mn koelvloeistof is schoon, en ik zie geen belletjes als ie loopt. Ook is er geen overmatige witte rook zichtbaar.
Hij start prima, en het probleem is er zowel op LPG als op benzine.
Ik heb overigens het vermoeden (maar dit kan ook heel goed toeval zijn) dat het begonnen is nadat ik stevig in de rem ben moeten gaan bij een afrit op de snelweg. Ik reed ongeveer 120-130 en wilde net een uitvoegstrook oprijden (een flink lange, waarvan 1 baan doorgaat naar een verdere afslag, en er nog een strook rechts uitkomt voor de 1e afslag), toen de auto voor me waanzinnig in de rem moest voor de auto voor hèm. Gelukkig zag ik de 1e auto eerder gek doen dan diegene erachter waardoor ik nog ruim op tijd kon afremmen tot 30kmu (want dat reed die 1e auto. Op de eerste 10 meter van de afslag.. je moet maar durven). Desalniettemin waren m'n remmen gloeiend en rookten zelfs een beetje van deze remactie. Of ik dit heb gedaan met de koppeling ingetrapt en of dit relevant is weet ik niet.
Ik ben pas in het weekend weer bij de auto, dus het liefst heb ik een lijstje met punten waar ik naar kan kijken wat het mogelijk is.
Alvast bedankt!
De heenweg heeft ie met verve doorstaan. Temperatuurmeter rond de helft (op LPG!), hellingen beklommen alsof ze er niet waren en een verbruik van 1:9-10..
Maarrrr.. De terugweg ben ik niet verder gekomen dan een half uurtje van de camping vandaan. Bij de eerste lichte stijging kwam ik met geen mogelijkheid omhoog en bleef maar terugvallen in snelheid. Ik meende dit meteen bij vertrek al te merken, sterker nog, mijn vermoedens waren er al eerder in de week bij korte uitstapjes naar de winkel en bezienswaardigheden. Maar omdat dat zonder zware belasting was, was het niet zo duidelijk te merken en dacht ik dat het tussen mn oren zat.
Om er zo niet viel te rijden en ik hem niet tot het uiterste wou duwen en mogelijk grote schade krijgen, zijn we omgekeerd en hebben we een dag aan de vakantie geplakt, is de auto op transport gegaan en hebben we een vervangende auto gekregen van de anwb.
De auto staat inmiddels thuis bij mn ouders, maar nu wil ik natuurlijk wel weten wat het mogelijk kan zijn. Ik dacht eerst aan een lekke koppakking, maar mn koelvloeistof is schoon, en ik zie geen belletjes als ie loopt. Ook is er geen overmatige witte rook zichtbaar.
Hij start prima, en het probleem is er zowel op LPG als op benzine.
Ik heb overigens het vermoeden (maar dit kan ook heel goed toeval zijn) dat het begonnen is nadat ik stevig in de rem ben moeten gaan bij een afrit op de snelweg. Ik reed ongeveer 120-130 en wilde net een uitvoegstrook oprijden (een flink lange, waarvan 1 baan doorgaat naar een verdere afslag, en er nog een strook rechts uitkomt voor de 1e afslag), toen de auto voor me waanzinnig in de rem moest voor de auto voor hèm. Gelukkig zag ik de 1e auto eerder gek doen dan diegene erachter waardoor ik nog ruim op tijd kon afremmen tot 30kmu (want dat reed die 1e auto. Op de eerste 10 meter van de afslag.. je moet maar durven). Desalniettemin waren m'n remmen gloeiend en rookten zelfs een beetje van deze remactie. Of ik dit heb gedaan met de koppeling ingetrapt en of dit relevant is weet ik niet.
Ik ben pas in het weekend weer bij de auto, dus het liefst heb ik een lijstje met punten waar ik naar kan kijken wat het mogelijk is.
Alvast bedankt!