Pagina 1 van 2

Panne: vermogen weg

Geplaatst: 18.08.2011 - 10:53
door Transformer
Zoals duidelijk was in een eerder topic, ben ik met de Volvo op vakantie geweest (vouwwagen, 4 personen, 650km enkele reis).

De heenweg heeft ie met verve doorstaan. Temperatuurmeter rond de helft (op LPG!), hellingen beklommen alsof ze er niet waren en een verbruik van 1:9-10..

Maarrrr.. De terugweg ben ik niet verder gekomen dan een half uurtje van de camping vandaan. Bij de eerste lichte stijging kwam ik met geen mogelijkheid omhoog en bleef maar terugvallen in snelheid. Ik meende dit meteen bij vertrek al te merken, sterker nog, mijn vermoedens waren er al eerder in de week bij korte uitstapjes naar de winkel en bezienswaardigheden. Maar omdat dat zonder zware belasting was, was het niet zo duidelijk te merken en dacht ik dat het tussen mn oren zat.

Om er zo niet viel te rijden en ik hem niet tot het uiterste wou duwen en mogelijk grote schade krijgen, zijn we omgekeerd en hebben we een dag aan de vakantie geplakt, is de auto op transport gegaan en hebben we een vervangende auto gekregen van de anwb.

De auto staat inmiddels thuis bij mn ouders, maar nu wil ik natuurlijk wel weten wat het mogelijk kan zijn. Ik dacht eerst aan een lekke koppakking, maar mn koelvloeistof is schoon, en ik zie geen belletjes als ie loopt. Ook is er geen overmatige witte rook zichtbaar.

Hij start prima, en het probleem is er zowel op LPG als op benzine.

Ik heb overigens het vermoeden (maar dit kan ook heel goed toeval zijn) dat het begonnen is nadat ik stevig in de rem ben moeten gaan bij een afrit op de snelweg. Ik reed ongeveer 120-130 en wilde net een uitvoegstrook oprijden (een flink lange, waarvan 1 baan doorgaat naar een verdere afslag, en er nog een strook rechts uitkomt voor de 1e afslag), toen de auto voor me waanzinnig in de rem moest voor de auto voor hèm. Gelukkig zag ik de 1e auto eerder gek doen dan diegene erachter waardoor ik nog ruim op tijd kon afremmen tot 30kmu (want dat reed die 1e auto. Op de eerste 10 meter van de afslag.. je moet maar durven). Desalniettemin waren m'n remmen gloeiend en rookten zelfs een beetje van deze remactie. Of ik dit heb gedaan met de koppeling ingetrapt en of dit relevant is weet ik niet.


Ik ben pas in het weekend weer bij de auto, dus het liefst heb ik een lijstje met punten waar ik naar kan kijken wat het mogelijk is.


Alvast bedankt!

Geplaatst: 18.08.2011 - 11:26
door Broabander
Niet de remmen? Dat die aanlopen omdat ze zo heet dat ze tegen je schijven aan gesmolten zijn? Of schijven die krom getrokken zijn en constant aanlopen?

Of anders een compressietest doen?

Geplaatst: 18.08.2011 - 12:18
door Iroll
Paar mogelijkheden zijn verstopt benzine filter, verstopte katalysator. Als hij wel start en stationair loopt maar inhoud/stottert bij gasgeven zou ik dat eerst nakijken. Het verhaal dat de problemen ws ontstonden na een hele stevige remactie doet me het eerst denken aan de katalysator. Dat daardoor het inwendige losgeschoten is en de doorgang van de uitlaatgassen blokkeerd door ouderdom.
Welke motor is het eigenlijk? Indien B20F of B18U eerst even de diagnosebox uitlezen.

Geplaatst: 18.08.2011 - 14:12
door Transformer
B18U,

verstopt benzinefilter, heb ik er dan ook last van met lpg?

stotteren en duidelijk inhouden doet ie niet, het is inderdaad net alsof de handrem er nog op staat. Maar ik kan me niet herinneren dat de wielen verder overmatig warm worden na korte stukjes..

Geplaatst: 18.08.2011 - 16:07
door wpee
remmen controleren, gewoon wiel voor wiel even testen. AUto opkrikken en even aan wiel draaien, simpel dus.
KAtalisator of uitlaat inwedig testen is veel moeilijker, loshalen is al een probleem. Hoe oud is de uitlaat en hoeft er geen nieuwe onder?

Geplaatst: 18.08.2011 - 16:12
door Transformer
Nou.. Funny story.. Het toeval wil dat mn pa (ik heb zelf de auto niet opgehaald) en mn vriendin een duidelijke rammel in de uitlaat hoorden..

Pap vermoedde dat met transport de uitlaat beschadigd is, maar als ik het zo hoor zou het dus ook meteen het probleem kunnen zijn.

Leeftijd en staat van de uitlaat zou ik echt niet weten..

Geplaatst: 18.08.2011 - 16:12
door Richard
Gezien je verhaal zou ik ook eerst de remmen even nakijken. Lijkt het meest voor de hand liggende op dit moment.

Geplaatst: 18.08.2011 - 16:14
door Transformer
Ga ik doen! wederom vriendelijk bedankt heren!

Geplaatst: 18.08.2011 - 16:16
door Richard
Succes en laat even weten wat het was.

Geplaatst: 18.08.2011 - 17:00
door Iroll
Remmen lijkt me echt niet. Dat had je onmiddelijk gemerkt. Als je geen vermogen hebt moet de rem echt goed vastzitten en dat had je echt wel geroken en gezien, de rook zou er dan af moeten slaan na een paar km. De auto trekt ook niet een kant op, dat zegt ook al veel zo niet alles.
Bovendien had je dat gelijk gemerkt als je de auto laat uitbollen want dat zou die niet doen. Als je het gas loslaat zou de auto gelijk moeten stilstaan als het de remmen zijn.

Geplaatst: 22.08.2011 - 08:47
door Transformer
zo, vandaag voor het eerst bij de auto geweest. Opvallend was de rammel in de uitlaat. Ik denk dat ze met transport ergens tegenaan hebben gezeten, want hij rammelt nu gewoon tegen de bodem aan. Het is geen rammel ìn de uitlaat wat ik zo kan horen.

Remmen controleer ik vanmiddag nog.

Wel viel het me op dat mn koelvloeistofreservoir zo goed als leeg was..

Geplaatst: 23.08.2011 - 12:45
door Transformer
remmen was niks mis mee.. Echter, constant wit pluimpje uit de uitlaat, veel vocht uit de uitlaat en troebele KVS..

Morgen krijgt hij een compressie en lektest, dus dat word een onrustig nachtje voor me!

Koppaking vervangen schijnt goed zelf te doen te zijn (pap is oud-automonteur en ikzelf ben er ook niet vies van). Afhankelijk van de schade die ik tegenkom (gescheurde kop, gare kleppen etc) wil ik de kop zo goed als mogelijk terugzetten. Is vlakken aan te raden?

Welke handleiding kan ik het beste ernaast houden als ik deze klus ga klaren?

Geplaatst: 23.08.2011 - 12:50
door EVV
Hoeveel kilometers heeft de auto erop zitten? Bij de 1.7s was het op LPG standaard dat je tussen de 2 en 3 ton een cilinderkop revisie kon doen.

Geplaatst: 23.08.2011 - 12:52
door Transformer
270.000 ongeveer.. Ik heb nu de boekjes niet bij de hand om te kijken of dat al een keer gedaan is, ik neem aan van niet..

Geplaatst: 23.08.2011 - 14:40
door Iroll
Hier kan je alle info vinden die je nodig hebt. Je hebt ook een set nwe kopbouten nodig. Die zijn rekbaar en kan je maar eenmaal gebruiken.

Geplaatst: 24.08.2011 - 18:43
door Transformer
Nu denk ik toch dat ik gek word..

Lektest en compressietest: compressie mooi in orde, geen lek.

Maarrrrr, de radiator is lek.

Nu snap ik nog geen drol van het vermogensverlies..

Geplaatst: 24.08.2011 - 19:32
door Iroll
Wanneer heeft ie voor het laatst een grote beurt gehad? Luchtfilter, bougies, verdelerkap, rotor, b.kabels?

Geplaatst: 24.08.2011 - 20:54
door Transformer
7000km geleden: olie + filter, bougies, luchtfilter

verdelerkap heb ik enige tijd (2000km ofzo) geleden wel nagekeken en wat schoongemaakt.. Ik moet zeggen dat ik het idee had dat de auto nu ook wel een tikje onregelmatig liep (ondanks dat ie wel meteen startte) dus ontsteking is een mogelijkheid natuurlijk.

Geplaatst: 24.08.2011 - 21:19
door Iroll
Als je denkt dat hij wat onregelmatiger loopt check dan ook even de inlaatspruitstuk pakking door er met bijv.remmenreiniger rondom langs te spuiten met lopende motor. Als het toerntal dan stijgt istie lek.

Geplaatst: 24.08.2011 - 22:29
door wpee
Is de distributie riem nog op tijd of is deze een tandje versprongen?