Pagina 1 van 1

Regenereren Roetfilter

Geplaatst: 19.08.2011 - 07:38
door JW71
Volgens het instructie boekje duurt een regeneratie cyclus van het roetfilter 10 tot 20 minuten. Bij ons is dat nog nooit gelukt. Het filter reinigt zich ongeveer elke 800 à 1000km maar duurt erg lang. record is het hele stuk van Holendrecht tot Boxtel noord, ongeveer vijf kwartier. Meestal duurt het minimaal 30-45 minuten. Ik rij bijna geen korte stukken met de auto en 90% snelweg. Woon-werk is 85 km en dat duurt tussen de 45 en 60 minuten afhankelijk van het verkeer. Daarnaast ook regelmatig stukken van 130 tot 150 km.
Als de cyclus afgebroken wordt omdat ik de bestemming bereikt heb ruik ik een brandlucht zodra ik de deur open. Ik heb nog niet kunnen ontdekken of die onder de motorkap vandaan komt of achter uit de uitlaat. De cyclus wordt ook niet hervat de eerst volgende keer dat ik weer vertrek, ook niet na weer een tijdje rijden (op de snelweg)
Aan het rijden van de auto merk je nauwelijks iets, alleen het verbruik op de BC is ineens 0.5 tot 1.0 ltr/100km hoger en valt niet terug naar 0 maar blijft stetken bij ongeveer 2 ltr/100km bij gas loslaten en de auto uit te laten rollen bijbvoorbeeld bij het achteroplopen van voorliggers.

Geplaatst: 20.08.2011 - 21:54
door zagato
gewoon blijven rijden, zolang je niet veel korte stukken rijdt, is er niks aan de hand.
als de boordcomputer merkt dat de motor goed warm is en bijna aan de reiniging toe is gooit ie de roetfilter leeg, meestal op de snelweg.
dit heb ik bij mezelf ook nog niet direct meegekregen,
maar dit is wat ze me zelf in de garage verteld hebben.

Geplaatst: 20.08.2011 - 22:02
door rsnhakan
Nadat ik de motor goed doorgetrokken heb, wil die ook wel eens beginnen met reinigen. Als je hem een tijdje niet hebt doorgetrokken en dan opeens veel gas gaat geven, lijkt het net of er veel witte rook uit de uitlaat komt.

Als die aan het reinigen is houdt de auto in, stottert die een beetje en is het verbruik wat hoger. Denk dat het zo'n 15 tot 20 min. duurt. (zonder onderbrekingen)

Geplaatst: 21.08.2011 - 10:50
door least
Ik heb hier 13000 km nog nooit iets van gemerkt?

Geplaatst: 25.08.2011 - 16:02
door frankmmac
Na zo'n 6.600 km met de DRIVe gereden te hebben heb ik ook nog steeds niets gemerkt van het regenereren van het roetfilter of het moet het nablazen van de ventilator zijn nadat de motor is stilgezet. Wat ik wel heb zijn twee behoorlijk natte en zwarte eindstukken van de uitlaten. Het onderste gedeelte van beide deze chromen eindstukken is pikzwart en met gewoon wassen niet meer schoon te krijgen. Ik rijd wisselend korte en lange afstanden en tank diesel van een vooraanstaand merk. Kan dit een gevolg zijn van het economisch rijden? Misschien toch later opschakelen en stevig doorrijden?

Geplaatst: 25.08.2011 - 19:37
door BlackcurrantV70
Bij onze C70 D3 (7500km) ook nog nooit wat van gemerkt en uitlaten zijn vrij schoon en makkelijk perfect op te blinken.

Mijn V70 24D hetzelfde, al 108.000km en nog nooit wat van gemerkt.

Geplaatst: 25.08.2011 - 19:54
door rsnhakan
De uitlaat van onze DRIVe is ook schoon. Maar ik kom dan ook vaak boven de 4000 toeren :)

Geplaatst: 27.08.2011 - 23:29
door arnoud
4000 toeren? Goh, zelfs met 200km/u op de autobahn kwam ik niet boven de 3300 toeren uit :P

Geplaatst: 27.08.2011 - 23:37
door rsnhakan
Met 195 in z'n 6 zit ik rond de 3600-3700 toeren :) Duurt wel lang voordat je op die snelheid zit.