Door een fout in het regeneren is er diesel in het carter gekomen waardoor het peil te hoog kwam en is op het mengel hiervan op hol geslagen.
De motor is dan ook niet meer te stoppen!!
Alleen door tegelijkertijd de rem en de motor te laten smoren door de koppeling. Had ik echter ook gedaan alleen iets te laat!
Dit is een nuttige tip voor iedereen. Misschien kun je dan wel beter geen olie hebben in het carter dan teveel.
Geplaatst: 19.08.2011 - 16:58
door Laguna-S60
Hmm doet me denken aan de problemen bij de 1.9DCI van Renault, die slaan ook op hol, ben je te laat? tja, dan de krukas de turbo en intercooler in stront.... :?
ik hoop dat u er beter vanaf bent gekomen?
Geplaatst: 19.08.2011 - 17:17
door blastaway
Vw 2.0L TDI motoren uit de eerste serie hadden iets vergelijkbaars. Het zal je gebeuren!
Geplaatst: 19.08.2011 - 18:38
door volvoovlov
In het begin was ik bezig met het invoegen op de snelweg toen ik bij ongeveer 3000 toeren kwam was het net of eht vermogen werd opgeschroefd werd met twee turboos.
In de eerste instantie probeer je controle te krijgen over de wagen maar toen ik rook zag een een olielucht rook wist ik dat het goed mis was.
Zo snel als mogelijk naar de vluichtstrook gereden en eht contact uitgedraaid waarna hij nog loeide direct daarna de koppeling op laten komen.
Dit traject heeft te lang geduurd voor het geheel en is dus niet meer te herstellen.
Verder alles oke. :happy2:
Geplaatst: 19.08.2011 - 19:08
door rsnhakan
Twee turbo's?
Roetfilters moeten ze afschaffen! Dingen zorgen alleen maar voor problemen en gezeik. En dan heb ik het nog niet over het vervangen van dat ding.
Geplaatst: 19.08.2011 - 19:12
door Henielma
Wat voor een motor heb je Volvoovlov?
Voor bepaalde varianten D5 motoren is er vorig jaar een software update geweest om deze problemen te voorkomen.
Geplaatst: 19.08.2011 - 19:16
door volvoovlov
Het was een 2.0d.
Software update was gedaan. Auto van de hand gedaan. Nu trotse bezitter van een v50 maar dan grijs ipv zwart.
Geplaatst: 19.08.2011 - 20:51
door Msuidgeest
blastaway schreef:Vw 2.0L TDI motoren uit de eerste serie hadden iets vergelijkbaars. Het zal je gebeuren!
Ik had een 1,5 liter diesel in mijn eerste VW Golf: ging je bij Amsterdam Zuid-Oost van de A2 naar de A9 sloeg hij op hol in die lekkere bocht. Er is blijkbaar weinig veranderd.
Geplaatst: 19.08.2011 - 21:50
door Schorpioen
rsnhakan schreef:Roetfilters moeten ze afschaffen! Dingen zorgen alleen maar voor problemen en gezeik.
Msuidgeest schreef:ik had een 1,5 liter diesel in mijn eerste VW Golf: ..... Er is blijkbaar weinig veranderd.
De eerste VW Golf dieseltjes hadden hier ook al last van en van een roetfilter had toen nog niemand gehoord.
Geplaatst: 15.02.2012 - 09:26
door Peterke
Ik heb het ooit gehad met een Sierra 1.8 TD. Ik geloof nooit dat die toen al een roetfilter had.
Greetz, Peter
Geplaatst: 15.02.2012 - 15:31
door RampantBunny
rsnhakan schreef:.... En dan heb ik het nog niet over het vervangen van dat ding.
Die van mij is 4 weken geleden vervangen ...da's gewoon niet leuk meer!
Re: Oliepeil controleren voor iedereen!!
Geplaatst: 15.02.2012 - 16:43
door MarioC70
volvoovlov schreef:Door een fout in het regeneren is er diesel in het carter gekomen waardoor het peil te hoog kwam en is op het mengel hiervan op hol geslagen.
De motor is dan ook niet meer te stoppen!!
Alleen door tegelijkertijd de rem en de motor te laten smoren door de koppeling. Had ik echter ook gedaan alleen iets te laat!
Dit is een nuttige tip voor iedereen. Misschien kun je dan wel beter geen olie hebben in het carter dan teveel.
Dat is vervelend.Door zo iets onbenulligs!
Komt helaas vaker voor die ellende.
Geplaatst: 15.02.2012 - 18:21
door Frederik Welvaert
dan krijg je zoiets dus
Geplaatst: 24.02.2012 - 10:01
door Delanghe
Dit kan je bijna niet voorkomen, wanneer de cilinderringen niet goed zijn dan zuigt de piston ook olie aan en dan is't van dat....
de kans is wel verkleind omdat te techniek verbeterd is, maar softwarematig kan je daar niets aan doen.... zelfs een roetfilter wat buiten de motor zit helpt hier ook niet bij :p
Geplaatst: 24.02.2012 - 11:26
door Frederik Welvaert
En ALS het voorkomt: rem en koppeling induwen, auto in hoogste versnelling leggen en koppeling laten opspringen, dan kan de motor z'n kracht niet kwijt en blokkeert gewoon.
Geen idee wat je moet doen met een automaat...
Geplaatst: 24.02.2012 - 12:05
door Iroll
Of de luchtinlaat afdichten van het luchtfilter met een doek of je jas. Als je daar tenminste de tijd en tegenwoordigheid van geest voor hebt....
Geplaatst: 24.02.2012 - 22:07
door edraket
ppFreddy schreef:En ALS het voorkomt: rem en koppeling induwen, auto in hoogste versnelling leggen en koppeling laten opspringen, dan kan de motor z'n kracht niet kwijt en blokkeert gewoon.
Geen idee wat je moet doen met een automaat...
Ben bang dat een koppeling daar niet tegen bestand is. Wat je denk ik beter kunt doen is de auto laten rijden in zijn 1 met koppeling los en dan remmen tot de auto uit is. Is wel een gevaarlijke aktie, dus de kans dat dit kan en lukt is niet zo groot.
Geplaatst: 28.02.2012 - 20:51
door V50-Mart
Iroll schreef:Of de luchtinlaat afdichten van het luchtfilter met een doek of je jas. Als je daar tenminste de tijd en tegenwoordigheid van geest voor hebt....
best lastig volgens mij als je 120km per uur doet.....??
Geplaatst: 28.02.2012 - 22:18
door driessie
ik had dit grapje bijna... stond thuis wat te praten en gas te geven armpje uit t raam.... die zaterdag met -22 c komen de blauwe wolken voor bij drijven achter de auto...... is niet goed... carter onluchting bevroren door de condens in de carterdamp..... de motor de carterdruk door de turbo af te voeren ip v de ontluchting met het gevolg dat de intercooler vol olie stond en de rest....... nieuwe turbo..... zoo wagentje trekt weer lekker. geluk gehad.
Geplaatst: 29.02.2012 - 14:08
door Frederik Welvaert
edraket schreef:
ppFreddy schreef:En ALS het voorkomt: rem en koppeling induwen, auto in hoogste versnelling leggen en koppeling laten opspringen, dan kan de motor z'n kracht niet kwijt en blokkeert gewoon.
Geen idee wat je moet doen met een automaat...
Ben bang dat een koppeling daar niet tegen bestand is. Wat je denk ik beter kunt doen is de auto laten rijden in zijn 1 met koppeling los en dan remmen tot de auto uit is. Is wel een gevaarlijke aktie, dus de kans dat dit kan en lukt is niet zo groot.
Weet niet wat duurder is, nieuwe koppeling, of nieuwe motor + turbo omdat alles in gort gedraaid is.
Als het voorkomt terwijl je stilstaat is het ook niet gemakkelijk om met 5000+ rpm even in 1e gecontroleerd te vertrekken.
Als het voorkomt tijdens het rijden: inderdaad gewoon in versnelling laten liggen en uit volle kracht remmen (remmen zijn er normaalgezien op berekend om de alles stil te krijgen, zelfs als de motor vol vermogen levert)
Maar alweer gaat dat niet op als je een automaat hebt. Dus die moet je sowieso tot stilstand brengen. Dus die kan je dan misschien wel stil krijgen door iets in de luchtinlaat te duwen. Als je die weet zitten tenminste (ik weet het dus al niet langs waar de verse lucht wordt aangezogen, en ik betwijfel het dat je de slang van het luchtfilter zomaar los krijgt als je weet hoe hard die zuigt...
Even een snelle berekening: een 2.4 liter motor zal dus bij elke omwenteling ook 2.4 liter lucht aanzuigen (vast nog wel wat meer dankzij overdruk van de turbo, maar we gaan het simpel houden) als de motor op hol slaat, ga ik er van uit dat die door het rood gaat, dus minstens 5000rpm. Dat komt neer op 12000 liter lucht per minuut, of 200 liter per seconde. *slik*
Gewoon af en toe je oliepeil controleren dus :p (voor de mensen met de startknop in de auto: sleutel invoeren en 1x op start duwen zonder pedalen in te duwen, dan zie je het oliepeil in de boordcomputer staan)