Pagina 1 van 3

Auto accelereert niet bij warme buitentemperatuur

Geplaatst: 22.08.2011 - 20:01
door hlemmens
Mijn XC70 D5 uit 2005 (260K kilometers) vertoonde een hele raar kuur tijden onze vakantie in Italië onlangs. Het was ong. 32gr en we reden in Umbrië door de bergen, langzaaam. Plotseling na een haarspeldbocht reageerde de auto niet op het gas en het kroop verder. Na een minuut of twee pakte het weer langzaam op (tot de volgende bocht). De rest van de vakantie bleef dit euvel. Het uitzetten van de airco hielp iets maar de mededeling "Motor vereist service" bleef. Dit was vooral gevaarlijk als je van een tankstop weer probeerde de snelweg op te gaan. Snelheid kon je bijna niet maken. Eenmaal weer in Nederland zakte de temperatuur onder 25gr en de auto reed weer inmiddels als vanouds, heerlijk. Bij de Volvo garage konden ze geen afwijkingen ontdekken. Gisteren was het weer eens warm in Nederland en ik reed van Zuidlimburg naar Utrecht en weer deed zich het verschijnsel voor en weer het bericht "Motor verreist service". Inmiddels weer een afspraak voor morgen bij de garage maar ik vermoed dat het weer niet veel oplevert. Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt? Ik vermoed dat het een combi is van motor management en een turbo manco... Ik hoor graag jullie ideeën.

Geplaatst: 22.08.2011 - 20:30
door lkort
Heel erg herkenbaar, vooral dat de Volvo garage niets kon ontdekken.....
Het is vermoedelijk de turbodrukregelaar voor op het motorblok. Zie topic over warmlopen wanneer het bergop gaat. Heb hetzelfde gehad.

Geplaatst: 22.08.2011 - 21:38
door hlemmens
Thanks!

Geplaatst: 26.08.2011 - 13:55
door lkort
Nog nieuws?

Geplaatst: 26.08.2011 - 14:06
door hlemmens
Gisteren middag opgehaald bij de garage, ze hebben een lek (vacuum) gevonden die te maken heeft met een van de onderste motorsteunen (?!?). Deze hebben ze gerepareerd. Voor mij is dit abracadabra. Het lastige is dat het euvel alleen voorkomt boven de zeg, 27gr. Ik zie die temperaturen vooralsnog in NL niet voorkomen. Mijn andere optie is dat het kwaal erger wordt en dus makkelijker traceerbaar. Intussen sta ik nog steeds open voor suggesties.

Geplaatst: 26.08.2011 - 14:08
door Ramon&Ramon
keer goed uitlezen brengt de oplossing,geen defecte temperatuur sensor?

Geplaatst: 26.08.2011 - 14:24
door hlemmens
Ik hoop dat ze deze getest hebben. Het verbaasd me hoeveel onderdelen daadwerkelijk verbonden zijn met het motormanagement-systeem. Als je het hebt over de onderste motorsteunen die invloed hebben op het acceleratiegedrag omdat die een oneigenlijke input leveren aan het motormgmnt, dan gaat dat mijn verstand te boven. Oh well.... #-o

Geplaatst: 26.08.2011 - 14:25
door Ramon&Ramon
Daarom is zo,n forum wel makkelijk. :)

Geplaatst: 26.08.2011 - 14:27
door hlemmens
Inderdaad... many hands make light work :idea:

Geplaatst: 05.09.2011 - 07:55
door mjeuring
Onderste motorsteun wordt "opgeblazen" door de turbodruk om ervoor te zorgen dat hij stationair lekker soepel is en bij hoge toerentallen stijver. Als de steun lekt, verlies je turbodruk.

Druk in onderste motorsteun ook geen oplossing...

Geplaatst: 05.09.2011 - 08:40
door hlemmens
Dank voor je toelichting heer Jeuring, wat een technologie.
Helaas was dit niet de oplossing voor het euvel. Afgelopen zaterdag reikte de thermometer tot boven de 30gr en ja hoor daar was 'ie weer. Op het moment dat mijn thermometer in de auto 27gr aangaf ging de auto weer in Fred Flinstone modus. Het leek alsof de turbo niet werd ingeschakeld en het reageren op de gaspedaal was heel sloom, zodanig dat het een uitdaging was om de snelweg op te gaan. Intussen blijf ik nieuwsgierig naar ideeën en oplossingen, mijn garage weet het helaas ook niet.

Geplaatst: 05.09.2011 - 09:46
door 945i
Thermometer eruit halen, dan weet hij niet meer hoe warm het is.... ;)

Dit probleem vraagt echt een grondig onderzoek, kan je niet zo zeggen dat is dit of dat. (tenzij iemand het al weleens bij de hand heeft gehad).

Geplaatst: 05.09.2011 - 10:27
door hlemmens
Hmmmmm... goed plan... ach hij start niet meer maar het probleem is opgelost :wink:

Ik had al gehoopt dat iemand dit eerder heeft meegemaakt en met het verlossend woord komt. Het verschijnsel is wel vreemd en de pest is het is afhankelijk van variabelen buiten de auto, dat maakt het lastig.. Een grondig onderzoek zal anders in het voorjaar weer plaats moeten vinden, tjonge, daar heb ik echt zin in (€€€€'s).

Geplaatst: 05.09.2011 - 18:59
door lkort
is de turbodruk regelaar onderzocht?

Geplaatst: 05.09.2011 - 19:12
door hlemmens
Zou ik moeten navragen, maar ik mag hopen van wel.

Geplaatst: 05.09.2011 - 21:23
door lkort
Met mijn auto heb ik de dealer op het spoor moeten zetten anders waren ze nu nog aan het zoeken geweest......

Zeker indien er geen melding mbt de storing in de computer staat is het voor veel "monteurs"niet oplosbaar. Lijkt erop dat er steeds minder echte monteurs rondlopen, zou je gezien de hoge werkplaats tarieven overigens niet verwachten.

ik had het "geluk"dat bij mij de storing steeds vaker voorkwam en toen ik de turbo "met de hand" bediende (met de turbo druk regelaar in de bypass) was het probleem over en trok de auto perfect op zonder de melding: motorservice vereist.

Geplaatst: 06.09.2011 - 06:32
door hlemmens
Klinkt goed. Alleen ik kan het niet testen want de auto trekt en rijdt prima nu. Ik moet wachten tot de temp. boven 28gr weer raakt om goed te testen. Tja... maar ik zal het wel aanstippen bij de garage en vragen of daar een oorzaak kan liggen.

Geplaatst: 05.10.2011 - 05:25
door lkort
Nog nieuws? het is afgelopen week in Brabant 28 graden geweest.

Geplaatst: 05.10.2011 - 06:20
door hlemmens
Het nieuws is dat 'ie nog steeds die kuren vertoond. Het valt me wel op dat ze nu voorkomen bij 23 -25 graden. Op zich vind ik dat prima, in dit geval hoe erger hoe beter, het geeft meer gelegenheid om te ontdekken wat het is.
Ik blijf het vreemd vinden, de garage ook ;-).

Geplaatst: 05.10.2011 - 06:50
door lkort
Ja die garages vinden wel meer vreemd. De rekeningen die ze opmaken zijn in mijn ogen weer vreemd maar daar denken zij dan weer anders over.