Pagina 1 van 1
C30 1.6D of 1.8 benzine?
Geplaatst: 25.08.2011 - 14:15
door Nalini
Goedendag allemaal,
Na jaren een C30 te hebben gereden (Lease - Diesel) sta ik nu weer op het punt een "2e hands" C30 aan te schaffen. Ik verwacht tussen de 10.000 en 15.000 km per jaar te gaan rijden. Nu heb ik het omslagpunt uitgerekend en zal meer dan 15.000km moeten rijden het verschil eruit te halen.
Hebben jullie tips / adviezen m.b.t. de aanschaf van een 1.6D en 1.8?
Alvast bedankt!
Geplaatst: 25.08.2011 - 14:39
door bart simpson
ga lekker dieselen, als de aankoopwaardes gelijk zijn (zou wel moeten) heb je de diesel er met 10K p/jr al uit
Geplaatst: 25.08.2011 - 14:49
door t5power
Volgens mij is dieseltje stiller, zal (al dan niet na upgraden m.b.v. chip) ook wel iets sneller aanvoelen?
Geplaatst: 25.08.2011 - 15:05
door EVV
Ga met beiden rijden en kijk wat hij het prettigst vind, veel verschil in kosten zal er niet zijn.
Geplaatst: 25.08.2011 - 21:18
door tricky
1.6d. Ik had hem gisteren nog mee van de garage en is een heerlijk blok. Met name het verschil in koppel bij lage toeren maakt het rijden lekker...
Geplaatst: 25.08.2011 - 21:32
door 945i
1.6D zeker weten.
Geplaatst: 25.08.2011 - 22:05
door rsnhakan
1.6D zou ik ook voor kiezen. Of, als benzine je voorkeur heeft, een 2.4.
Geplaatst: 26.08.2011 - 19:47
door Jacko Bond
1.6D +1
Geplaatst: 26.08.2011 - 23:41
door Nik0la
1.8. Ik vind de 1.6d verschrikkelijk rijden. Net een traktor.
kwestie van smaak dus
zelf proefrijden
Geplaatst: 26.08.2011 - 23:46
door 945i
heb je weleens op een trekker gereden? :razz:
Geplaatst: 27.08.2011 - 09:41
door Nalini
Dank voor jullie reacties!
Zijn er nog speciale zaken mbt onderhoud (1.6D) waar ik aan moet denken? Auto's die ik op het oog heb hebben allemaal rond de 100.000km gelopen.
@bart Aankoop waardes zijn min of meer gelijk. Hoe ziet jou berekening eruit dat het omslagpunt al bij 10k per jaar bereikt is? Ik kom toch echt op 15k uit.
Geplaatst: 27.08.2011 - 10:30
door bart simpson
Mrb even als aanname, door verschllen per provincie kan dat wel wat schelen.
Mrb B = € 50,-- p/mnd, x 12 = € 600,-- p/jr
Mrb D = € 100,-- p/mnd x 12 = € 1.200,-- p/jr
Br.st 1 op 10 voor een B bij 10.000km = 1000 ltr a 1,60 = € 1.600,- (praktijk is 1 op 13 = € 1.230,00)
Br.st 1 op 15 voor een D bij 10.000km = 667 ltr x 1,27 = € 850,-- (praktijk is 1 op 19 = € 670,--)
Uitgaande van een niet optimaal verbruik doet een benzine tl € 2.200,-- p/jr en een diesel € 2.050,--, zit alles wat meer mee gaat dat naar € 1.820,-- voor de benzine en € 1.870,-- voor de diesel, hogere onderhoudskosten zie zomaar niet
Geplaatst: 27.08.2011 - 12:34
door v70bio
Het is gewoon je eigen voorkeur, de een houdt van diesel de ander van benzine. Rationeel gezien is benzine voordeliger. Rijdt zelf in de 1.6 benzine en is een leuke motor voor "niet" snelwegen.