Pagina 1 van 1

DrivE s/s in "noodloop"

Geplaatst: 28.08.2011 - 10:38
door storm480
Ik weet niet of dit probleem bekend is, maar ik zal even een situatie schets doen:

Mijn vader zat in zuid Frankrijk afgelopen week, en belde mij op dat alle trekkracht van zijn V50 DrivE s/s MY11 weggevallen was met de exacte symptomen van een losgeschoten turbo slang.
De omgeving temperaturen waren 35gr+ en er hing een 1300 kg zware caravan achter (wat volgens kenteken toegestaan is)
De vorige V50 1.6D MY07 (net voordat de aanduiding DrivE gebruikt werd) heeft dit werk met 5pk minder altijd voortreffelijk verricht. Daarom was zijn keuze voor de huidige V50 makkelijk met een paar pks/nms extra.
De hulpdiensten en Volvo dealers in Frankrijk blijven eigenaardige lui (met nadruk op Lui...) Maar na uitlezing de volgende dag, waren er volgens zeggen geen storingen bekend. De auto liep en reed de volgende dag ook weer normaal (wat de losgeschoten Turbo slang uitsloot)
Dus onverrichte zaken werdt hij weer op pad gestuurd. Geen software werd aangepast en geen sleutel heeft de auto aangeraakt.
Met een iets koelere dag was er geen probleem.
De auto heeft mijn vader later afgelopen week nog 1 keer laten staan... Maar na een afkoel periode weer gestart en "gewoon" door kunnen rijden.

Erg vervelend, want het vertrouwen is nu volledig weg bij mijn ouwe heer, en de vakantie werd van richting veranderd om niet in de bergen te stranden met dit probleem.

Dus...mijn vraag(vragen...):
-Is bij meerdere van soortgelijke auto's dit al eens voorgevallen?
-Is dit een soort "noodloop", en waarom kwam er geen melding van te voren?
-Hangt dit samen met het s/s verhaal van een vorig topic?
-Ikzelf denk dat er meerdere software versies zijn voor verschillende landen...zit ik goed?

Alvast bedankt, en als ik incompleet ben laat het dan weten...dan vul ik het aan met alle info die mij bekend is.

Grtzz Erwin

Geplaatst: 28.08.2011 - 10:44
door rsnhakan
Lees dit topic maar eens door: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=40366

Dat inhouden heb ik met onze S60 DRIVe (D2) ook 2 keer meegemaakt. En wij kregen ook geen melding. Woensdag gaat de dealer er naar kijken. De motor maakte een raar geluid, leek net idd of er een turbo slang los geschoten was. Maar bij vol gas tot ongeveer 3000 toeren ging het echt langzaam, en daarboven was die weer het oude.

Een software update zou misschien kunnen helpen.

Geplaatst: 28.08.2011 - 11:07
door storm480
Ik zal dat topic later eens doorlezen. Bedankt :)

En idd, dat was ik vergeten te melden, de motor maakte een "rauw geluid"...zoals mijn vader het omschreef. De V50 kwam niet boven de 2000 toeren, maar dan ook niets daarboven. En de verbruiks meter gaf 25l/100km aan. Niet bepaald DrivE waardig...
Volgende week als (en ik bedoel áls... ;) ) mijn ouders terugkomen. gaat ie ook naar de dealer. Maar alle info die hij mee kan nemen is natuurlijk mooi megenomen

Geplaatst: 28.08.2011 - 11:21
door rsnhakan
Ik had een video gemaakt.. verbruik was idd rond de 25L.



In de eerste versnelling vol gas. Zoals je ziet gaat het tot 3000 toeren erg langzaam en daarboven is de noodloop er weer uit en trekt die weer als vanouds. En als je het geluid wat harder aanzet, hoor je op het moment van accelereren ook het "vreemde" geluid.

Geplaatst: 28.08.2011 - 13:49
door xc-men
Volgens mij een EGR klep probleem, wij hebben dit ook een paar keer gehad. Geen fout code niks.
Als het meer voor gaat komen de EGR klep laten wisselen in de Garantie tijd. VAG wagens hebben er ook veel last van maar daar word de Klep gelijk uitgewisseld bij de eerste fout die optreed. Volvo dealers blijven vaak maar de zaak resetten tot dat je uit de garantie ben.

Geplaatst: 28.08.2011 - 14:07
door rsnhakan
De auto is maar 3.5 maand oud. En de EGR klep vervangen door een identieke exemplaar heeft geen nut, denk ik?

Geplaatst: 28.08.2011 - 14:52
door xc-men
Als je een beetje op de web surf vind je dat alle automerken vaak last hebben van een foute EGR klep die problemen geeft. Ik denk zelf dat van de 1000 EGR kleps die geproduceerd worden er misschien 3 met een probleem zitten. Ik gok maar wat hier maar zeker is dat dit probleem toch wel vaak voorkomt ook bij nieuw wagens.
Het grootste probleem is dat Volvo de auto in noodloop zet en geen fout code achterlaat, na de auto te stoppen en weer te starten zijn all fouten verdwenen.

een beetje info:http://delphi.com/manufacturers/auto/po ... trols/egr/

Geplaatst: 29.08.2011 - 00:37
door storm480
Is die klep "omgeving temperatuur"-gevoelig? Het probleem heeft zich pas 2x voorgedaan...alleen bij hoge buitentemperatuur.

@Hakan: dat andere topic is iets anders denk ik...bij mijn vader is het niet constant.

Geplaatst: 29.08.2011 - 01:47
door xc-men
Als de motor aan is wordt de klep ook erg warm zonder een hoge buiten temperatuur. Slecht starten is ook vaak een gevolg van een foute stand van de EGR klep. Een nieuwe wagen moet gewoon altijd direct starten.

Geplaatst: 29.08.2011 - 10:09
door storm480
Dan kunnen we die klep ook uitsluiten.
De auto start altijd perfect, en het probleem heeft uitsluitend bij hoge omgeving temperaturen plaats gevonden...

Ik denk zelf dat het een software probleem is, maar ben geen descundige...

Geplaatst: 29.08.2011 - 13:19
door xc-men
Ik zou de Klep zeker niet uitsluiten, erg kostbaar als je die later zelf moet uitwisselen na de garantie periode.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=42926