Pagina 1 van 1

Inhouden 2.4

Geplaatst: 28.08.2011 - 14:51
door Autoshampoo
Beste allemaal,

Sinds kort heb ik m'n rijbewijs en stuur ik af en toe rond in de S60 van m'n ouders. Nu ik er zelf in rijd, valt mij op dat de motor af en toe licht inhoudt, vooral wanneer ik vanuit zijn 3 wil versnellen/accelereren en ik rond de 1900 à 2000 toeren rijd. Het lijkt er dan op dat de auto zijn vermogen niet kwijt kan, net zo wanneer de traction control ingrijpt op glad wegdek. Zou dit te maken kunnen hebben met het gasklephuis? Of zou het wat anders kunnen zijn? Ik weet dat in het verleden het gasklephuis is schoongemaakt; hoever ik uit onderhoudshistorie kan opmaken is 'tie nooit vervangen.

Verder rijdt de Volvo echt prima, vooral op de buitenwegen en snelweg vind ik hem super rijden. Dat was wel anders met mijn Auris 1.4d lesauto...

Edit: ter verduidelijking, het gaat om een s60 2.4 140pk met nu 187000 kilometer op de klok. Bouwjaar: 2001

Geplaatst: 30.08.2011 - 07:36
door asta
72 keer gelezen maar nog geen idee van wat het kan zijn, ik doe een gooi wat er in mij opkomt maar of het de oorzaak is?
Ik weet niet wat voor rijstijl je ouders hebben natuurlijk maar wellicht dat daar de oorzaak ligt dat de auto wat lui reageert op het gas?

Geplaatst: 30.08.2011 - 12:57
door Autoshampoo
Tsja, m'n vader rijdt de auto erg lui inderdaad, m'n moeder niet.
Ik ben ook een aardig luie rijder...
M'n vader heeft er wel altijd snelweg mee gereden, dus ik denk niet dat er van lui gereden sprake is....

Maar zo wel, hoe kan ik dit dan oplossen? Rondje snelweg?

Geplaatst: 30.08.2011 - 13:07
door 945i
Geef maar even aan Koen mee.

Geplaatst: 30.08.2011 - 14:42
door DBVD
Hi,

Heb zelf ook last gehad van het inhouden, maar dan heel erg.
Bij mij was inderdaad het gasklephuis, misschien is die van jou aan de beginnende kant van het eind van zijn leven?

Misschien kan je hem ( laten ) schoonmaken, en dan kijken of er verbetering is, dit is waarschijnlijk een stuk goedkoper dan direct een nieuw gasklephuis ( laten ) monteren.

Succes!

Geplaatst: 30.08.2011 - 19:59
door Autoshampoo
Vandaag nog een stukje mee gereden en het valt me op dat het nu al veel minder is dan de andere keren. Wel blijft het verschijnsel zich vertonen, rond de 2000 toeren.

Zijn er nog andere dingen waaraan ik een slechte etm kan herkennen? Stationair toerental bijvoorbeeld?

Geplaatst: 31.08.2011 - 07:34
door EVV
Hoeft niet, mijn stationair toerental was altijd heel stabiel, waar ik aan merkte dat mijn ETM slechter werd was kleine variaties in trekkracht bij constante snelheid, net of het hard waaide en je continu wind van voor of achter kreeg. Toch kwam het einde redelijk onverwacht, geen foutmeldingen voor die tijd maar ineens niet meer reageren op gas, enorm toerental variaties (tussen 1000 en 3000 rpm heen en weer) en daarna noodloop, binnen 500 meter.

Geplaatst: 31.08.2011 - 20:50
door elzenmaa
Autosmapoo,

Jouw beschrijving van het probleem lijkt sterk op wat ik met mijn vorige S60 ook gehad heb. Daar was toen een van de bobines defect.
Effect was ook inhouden bij het versnellen vanaf laag toerental. Door in 2e of 3e versnelling bij 1500 rpm het gaspedaal diep in te trappen kon ik ook een storingsmelding (oranje motorblokje) veroorzaken. Bij uitlezen zag de dealer dan wel dat een van de cylinders slecht loopt maar niet wat nu het probleem exact was.

Geplaatst: 31.08.2011 - 20:53
door elzenmaa
Te snel getypt, ik bedoel natuurlijk Autoshampoo

Geplaatst: 01.09.2011 - 12:45
door Rippie V70
Ik heb laatst een soortegelijk verhaal gehoord, ook over een 2.4 140PK, maar dan in een '98 S70

Van deze zijn de bougiekabels vervangen. Er kwam een heel andere auto tevoorschijn.

Geplaatst: 02.09.2011 - 22:31
door Ab S
..ik heb dat al sinds dag 1 (in 2001); ooit s/w upgrade gekregen, dat gaf wel verbetering, maar nooit helemaal weggeweest. Is in 10 jaar niet erger of minder erg geworden. Maar inderdaad, even inhouden tijdens licht acceleren in 2e of 3e versnelling, vooral bij heuveltje op.

Wil niet direct zeggen dat bij jouw S60 er ook "niets" aan de hand is; je kan auto sowieso laten uitlezen op foutmeldingen.

Succes,

AB S

Geplaatst: 04.09.2011 - 15:31
door Autoshampoo
Inderdaad maar eens uitlezen, ben benieuwd of daar wat uit gaat komen.
Ik hoor wel heel verschillende dingen, van misschien etm tot bougiekabels. Ik vrees dat het dus lastig te tracereren is...

Vanneweek op de cruise control gereden en als je dan rond de 1900/2000 toeren rijdt, voel je ook af en toe een schokje...?

Geplaatst: 04.09.2011 - 17:51
door koen.s
Luchtmassameter, gasklephuis, onsteking of een nokkenassensor, ik zou ook beginnen met uitlezen.

Geplaatst: 09.09.2011 - 08:07
door V70 T5 assen
Ook mijn auto houdt een beetje in rond de 2000 toeren alles uitgelezen , geen foutmeldingen.
Als alles op temperatuur is , is het verschijnsel ook over .
Auto rijd veel korte stukjes , volgende week op vakantie 1200 km in 1 ruk kijken of het daar beter van wordt.

Geplaatst: 10.09.2011 - 15:07
door Ab S
V70 T5 assen schreef:Ook mijn auto houdt een beetje in rond de 2000 toeren alles uitgelezen , geen foutmeldingen.
Als alles op temperatuur is , is het verschijnsel ook over .
Auto rijd veel korte stukjes , volgende week op vakantie 1200 km in 1 ruk kijken of het daar beter van wordt.
Bij koude motor is het sowieso weer ander verhaal (ik zou me daar geen zorgen om maken). Mijn S60 2.4 (2001) loopt - met warm weer - eerste meters ook ook wat "inhouderig". Ik denk dat het wellicht komt omdat auto in de zon geparkeerd staat en sensors "denken" dat motor warmer is.

Het inhouden waar ik ervaar is bij volledig warme motor. Altijd gehad bij berg/heuvel op accelereen, geen foutmeldingen, nooit erger of minder erg geworden. Als ik er nog 10 jaar mee rijdt.....