Pagina 1 van 2

vakantie ellende v40 2003. vermoedelijk turbo opgeblazen

Geplaatst: 29.08.2011 - 01:55
door vinc v40
Hallo iedereen,

wat een leuke vakantie had moeten worden is uitgelopen op ellende met onze Volvo V40 1.9D uit 2003. De auto heeft 186 500 km op de teller.

voor de vakantie de auto voll laten nakijken, met als compliment "schitterende auto meneer".

Nu op de Franse snelweg met 70 km p.u ineens een geluid als of er een tak tegen de ondezijde van de auto komt.
Direct geen vermogen meer, heftig schokken van de motor en binnen 4 sec de hele auto en de snelweg vol met rook (wit/grijs voorzover ik kon zien om 03:00 uur 's nachts).

De motor bleef, nadat ik de sleutel uit het contact had gehaald, nog enkele seconden lopen.

De auto wilde niet meer starten dmv startmotor. Aanduwen nog wel.

Volvo weglaten slepen en de volgende dag werd er door een monteur gekeken. Die begon te lachen nadat hij zag dat er een Renault motor inlag.
Hij luisterde naar wat er gebeurt was en riep direct dat de turbo opgeblazen was en dat dit een veel voorkomend probleem was bij dit type motor.

De volvo is altijd prima onderhouden geweest en heeft nooit een teken gegeven dat er iets mis was.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat er aan de hand is met mijn auto ?

Staat nu nog in Frankrijk, maar komt deze week terug naar NL.

Indien het de turbo is, weet iemand dan een betaalbaar adres voor vervanging van deze turbo ??? Revisie heeft de voorkeur.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.....

Gr Vincent.

Geplaatst: 29.08.2011 - 13:31
door V480-S60
Het lijkt inderdaad op een kapotte turbo. Dat gaat je € 2.000,00 kosten.
Dat is dan een revisieexemplaar. Maar je hele motor moet gereinigd worden. Slangen vervangen in verband met mogelijke gevolgschade. Ik zou daar niet te licht over denken.

Maar dat de motor nog doordieselt en daarna niet meer start herken ik niet aan een kapotte turbo.
Eigen ervaring: de motor startte gewoon en wilde wel rijden. alleen geen vermogen. Maar wel enorm veel rook.

Inderdaad wil de turbo het op de meest ongelegen momenten wel eens opgeven bij deze motoren. Komt dus idd vaker voor.

En ja de diesel is gewoon een Renault motor. Maar dat weet de meest luie monteur.

Geplaatst: 29.08.2011 - 20:11
door Bart Giesen
Beetje erg snelle conclusie. Heb eens een geknapte turbo slang gehad, roken als een nieuwe, geen vermogen, ook een duffe knal onder de kap...

Geplaatst: 30.08.2011 - 12:24
door V480-S60
In zo'n geval start de auto gewoon!

Geplaatst: 30.08.2011 - 18:12
door vinc v40
bedankt voor de reactie's.

de auto starte wel echter alleen met aanduwen, dan direct dikke rook en een hoop kabaal.

voor een nieuwe turbo incl monteren vraagt men hier bij een nette diesel garage (vakkundig personeel) ongeveer 1500,- euro.

Ik ben van plan om eerst een diagnose te laten stellen, en dan afhankelijk van de uitkomst een beslissing te nemen.

Volvo is een fijne auto, maar ook daar zit een financiele grens aan....

Gr Vinc

Geplaatst: 31.08.2011 - 12:53
door V480-S60
Met aanduwen is niet "gewoon" starten.
Sterkte met wachten op de diagnose. (En de eventuele kosten)

Maar ik verwacht, gezien het kabaal, idd een kapotte turbo. Een lekke slang geeft geen kabaal.

Geplaatst: 31.08.2011 - 18:44
door game0ver
Denk dat inderdaad de turbo overleden is. Dat de motor blijft draaien na het uitzetten van het contact komt doordat de turbo je olie opslurpt en je motor dus niet op diesel loopt maar op olie. Dit wordt een dure reparatie, zorg voor een goed bedrijf die alles schoonmaakt!

Geplaatst: 01.09.2011 - 18:50
door vinc v40
De volvo is nog steeds niet terug uit Frankrijk (morgen 10dgn).

Ik wil de volvo laten maken bij Terlouw een diesel specialist.
daar doet men eerst een diagnose en dan overleg wat er aan de hand is.

als de turbo idd kapot is dan zal men alles schoonmaken en vervangen..... al met al een dure grap.... zucht......

Kan dat op olie lopen ook motorschade veroorzaakt hebben ?

gr Vincent.

Geplaatst: 01.09.2011 - 19:53
door MarioC70
1500 euro voor een nieuwe turbo is veel geld,naar mijn idee teveel,
de turbo kost ongeveer rond de 650 euro en de rest is arbeidsloon?

Geplaatst: 01.09.2011 - 19:53
door MarioC70
Is het een D1492T3 motor?

Geplaatst: 01.09.2011 - 19:56
door V480-S60
1500 Euro vind ik een heeeeeel erg schappelijk bedrag. (Ik was bijvoorbeeld bij de dealer toentertjid € 2.000,00 kwijt). En dat is inmiddels 6 jaar geleden!

Ja er gaat nogal wat arbeidsloon in zitten. De hele motor moet echt schoongemaakt worden en er moeten preventief wat slangen vervangen worden. Dit om gevolgschade te voorkomen. (En vergeet de BTW ook niet!)
Die € 650 is exc. BTW.

Geplaatst: 01.09.2011 - 20:04
door MarioC70
die 650 ben je kwijt voor een turbo incl btw,niet bij de dealer natuurlijk,
het arbeidsloon wat dan overblijft is vrij hoog te noemen..het spoelen van het inlaat traject is vrij simpel te doen, incl de intercooler.
Het is een Renault motor,die turbo,s worden gebruikt op zeer veel merken auto,s,dus goed shoppen is belangrijk gezien de prijsverschillen.

Geplaatst: 01.09.2011 - 23:44
door vinc v40
1500,- euro is de prijs incl btw enz enz.

turbo en het installeren en de handelingen die er nodig zijn om alles weer ok te krijgen.

natuurlijk zal wel nog iets bijkomen kwa olie en filter en miss nog wa klein spul.

ik wacht de diagnose af en dan beslis ik wel verder.

eerst de volvo maar eens naar NL krijgen pffff

gr vinc

Geplaatst: 02.09.2011 - 12:49
door V480-S60
Ja, die 1500 euro is inclusief BTW. dat betekent dat je exclusief BTW 1260 euro kwijt bent.

Een turbo kost exclusief BTW (voor marioC70) 530 euro.
Aan nieuwe slangen en spoelmiddel ben je alles met elkaar een dikke 200 euro (exclusief BTW kwijt) Ongeacht dealer of niet dealer. (of je moet mindere kwaliteit slangen willen)

Totaal is dat dus exclusief BTW al 730 Euro. Dus blijft er over 530 Euro voor arbeidsloon (exclusief BTW) Dat is met de huidige (niet dealer) tarieven ongeveer 7 uur werk. En dat klopt dus wel degelijk.

(Voor de dealer gelden dan wel andere tarieven. Dus daar is het 2.000 euro inclusief BTW.)

Geplaatst: 08.09.2011 - 12:02
door vinc v40
de volvo is weer in NL

gister helemaal leeggeruimt en dan gelijk maar even gekeken wat er nou aan de hand is.
volvo aan de jumpstarter gezet en hup hij starte in 1 keer....
motor liep erg netjes, maar duidelijk was te zien dat de turbo echt kapot was.

het plan: woensdag de turbo vervangen en dan alles heel goed schoonmaken en direct de olie het oliefilter en de lucht filter vervangen. we kijken ook direct naar de intercooler en zonodig wordt die ook vervangen.

gr Vinc

Geplaatst: 08.09.2011 - 16:59
door Ramon&Ramon
wat zie je aan de turbo?
ben nieuwsgierig.

Geplaatst: 08.09.2011 - 17:21
door Ramon&Ramon
Als je de turbo vervangt,vervang ook de olieterugvoer leiding,als deze verstopt zit,dan blaas je de nieuwe turbo weer op.
Ook de olie aanvoerleiding die de turbo smeert onder druk,goed doorblazen en reinigen.Deze zit bovenaan de turbo.
De terugvoerleiding leiding zit onderaan de turbo en loopt vanaf de turbo naar de carterpan.
Reinig goed de inlaatslangen,intercooler en alles wat daarmee in verbinding staat.
Ook het inlaatspruitsuk zou ik demonteren en goed kijken of er geen slijpsel enz in zit.
Olie verversen en na 500 km weer verversen is belangrijk.
Tevens het olie filter vervangen natuurlijk.
Succes..

Geplaatst: 09.09.2011 - 12:54
door vinc v40
Bedankt voor de tips, ik zal alles noteren en dit meenemen als ik de volvo ga maken.
Het plan was al op alles helemaal schoon te maken, maar goed net als die slangen dat is wel erg belangrijk.

turbo zelf heb ik nog niet goed kunnen bekijken maar door te voelen was het al duidelijk dat er een schoep volledig scheef stond.
als de turbo eraf is dan zal ik wel kijken of die blauw is.

gr vinc

Geplaatst: 15.09.2011 - 22:23
door vinc v40
Gister de turbo vervangen van de volvo.

1 schoep van de turbo was volledig afgebroken en in stukjes kapot gegaan.

Alles is goed gegaan en weer helemaal schoon.

later nog heel veel rook ui t de uitlaat, maar goed ff 3 uur rustig rijden zodat alle olie eruit was en daarna geen last meer gehad.

een ieder bedankt voor de info en de tips.

gr Vincent.

Geplaatst: 16.09.2011 - 06:22
door edraket
Was het compressor of turbinewiel stuk?