Pagina 1 van 1
Aanpassingen benodigd na tuning?
Geplaatst: 02.09.2011 - 17:09
door asta
We zien vaak de reactie terugkomen in een topic dat de remmerij aangepast zou moeten worden na een tuning, maar is dat nu ook werkelijk zo?
Ik zat hier over na te denken en kom nu eigenlijk toch tot de conclusie dat dit kennelijk niet hoeft.
Waarom?
Nou dat komt door het volgende.
Volvo heeft tegenwoordig een eigen huis tuner aangesteld die de auto onder garantie enzv. tuned genaamd Polestar.
De toenames die behaald worden spreken voor zich denk ik dan maar maar er word nergens aangegeven dat zij ook kwalitatief betere remmen monteren of dat ze je dit minstens adviseren.
We weten allemaal dat Volvo veiligheid hoog in het vaandel heeft staan maar of dit is er compleet bij Volvo ingeschoten of het is dus allemaal niet nodig bij de winsten die behaald worden?
Kennelijk voldoen de huidige remmen voor het vermogen van de auto en het verkrijgen van het kenteken, of ben ik nu te voorbarig?
Ik ben benieuwd of er meerdere zijn die dit wellicht opgevallen is.
Geplaatst: 02.09.2011 - 17:19
door CeeBee
Denk niet dat de remmen voldoen.
Remmen van Volvo vindt ik zelf onderbemeten.
Op m'n 855R automaat, zaten gewone standaard remmen.
Voor 1500+ kilo en 240pk std, waren dit geen geweldige ho ijzers.
Helemaal omdat in D, de automaat niet op de motor remt bij gas lossen, zoals een handbak.
De remmen van m'n V70, 1600+ kilo zijn ook niet echt geweldig, ze voldoen, maar meer ook niet.
Geplaatst: 02.09.2011 - 17:21
door bart simpson
Polestar tuning geeft een bescheiden toename van nooit meer dan 20%.
Een relatief bekende tuner schroefde een 126pk 2.4D naar 198pk, dat is naast een bijna 60%, die 126pk kon met kleinere remmen prima toe, de 198pk aanpassing kan dat niet, maar... dat kon je zelf niet bedenken?
Geplaatst: 02.09.2011 - 17:24
door diesel01
Ik heb ooit als boefje contact gehad met een niet nader te noemen tuner en die wilde mijn S60 D126pk opschroeven naar 226pk dus een +je van 100pk.
Toch maar niet gedaan en ja daar paste gewoon 15" velgen onder dus kleine schijven.
Geplaatst: 02.09.2011 - 17:34
door bart simpson
en de bak zou tamelijk zeker de geest gaan geven bij > dan 340Nm
Geplaatst: 02.09.2011 - 17:45
door CeeBee
* Off Topic Mode*
Hmm, bak onder de R had zeker meer als 340Nm te verduren, 18t turbo, grotere injectoren, downpipe zonder kat., grotere diameter uitlaat en software aangepast voor de setup.
Heb een dikke ton met deze setup gereden en met 280000km ingeruild.
Bak hield zich prima.
Maar geen stoplichtsprintjes mee doen, anders is het idd in no time bye bye bak zoals Bart S. zegt.
Geplaatst: 02.09.2011 - 17:48
door 945i
Maar diesel01, 140 km/h met 126pk is toch hetzelfde als 140 km/h met 226 pk?
Waarom heb je het niet gedaan?
Geplaatst: 02.09.2011 - 17:56
door asta
bart simpson schreef:Polestar tuning geeft een bescheiden toename van nooit meer dan 20%.
Een relatief bekende tuner schroefde een 126pk 2.4D naar 198pk, dat is naast een bijna 60%, die 126pk kon met kleinere remmen prima toe, de 198pk aanpassing kan dat niet, maar... dat kon je zelf niet bedenken?
Als ik het zelf had kunnen bedenken dan had ik dit niet geplaatst, we vragen immers niet naar de bekende weg zeg maar.
Ik maak hieruit op dat een toename van +/- 20% als veilig gezien word door Volvo, we blijven dan binnen de door Volvo gestelde marge.
Ik laat even in het midden hoe deze winst behaald word want dat verschilt onderling bij de tuners.
Nu praat je over 1 voorbeeld Bart, mij gaat het meer in zijn algemeen.
Er is dus zeg maar een theoretische grens tot waar je kunt gaan en waarbij je het materiaal niet misbruikt.
Geplaatst: 02.09.2011 - 18:00
door 945i
Maar wat zou theoretische grens nou zijn als de enig toegestane tuner van Volvo nooit verder gaat als 20% vermogenstoename..... :-k
Geplaatst: 02.09.2011 - 18:50
door Johann
bart simpson schreef:en de bak zou tamelijk zeker de geest gaan geven bij > dan 340Nm
Praat niet zo raar.
Geplaatst: 02.09.2011 - 18:53
door bart simpson
die 5 bak kan niet heel erg veel meer aan.... (ik heb overigens op raar praten niet het alleenrecht hoor, jij mag ook zo af en toe)
Geplaatst: 02.09.2011 - 18:58
door V70 classic
Vraag is dan wat wil je ermee.
Voor de heb om eens op de autobhann te knallen.
Of wil je het circuit op.
Voor dat eerste heb je niet direct een BBK nodig.
Bedenk dan wel na een flinke remactie dat het zaakje al op temp is.
Dus laat het dan ff afkoelen.
Ga je rondjes rijden op de ring
Gewoon een BBK erop en de ophanging ff aanpassen.
grts Ronald
Geplaatst: 02.09.2011 - 20:17
door asta
945i schreef:Maar wat zou theoretische grens nou zijn als de enig toegestane tuner van Volvo nooit verder gaat als 20% vermogenstoename..... :-k
Volvo gaat nooit verder dan 0%, Volvo tuned de software zelf niet

Geplaatst: 02.09.2011 - 20:41
door Iroll
Polestar tuned alleen binnen de werttelijke grenzen die het rdw stelt. En dat is 20% vermogens toename, anders is de type goedkeuring niet meer geldig en moet je de auto opnieuw laten keuren door het rdw.
Tot 05-'09 lag die grens nog bij 40% vermogens toename alvorens je de auto opnieuw moest laten keuren. De reden dat het nu nog maar 20% is ligt aan de emissie verbonden bijtelling. Is dus niet gedaan in het kader van de veiligheid.
Geplaatst: 02.09.2011 - 20:57
door Johann
bart simpson schreef:die 5 bak kan niet heel erg veel meer aan.... (ik heb overigens op raar praten niet het alleenrecht hoor, jij mag ook zo af en toe)
Specificatie van de "M56" bak is 350Nm. Vandaar ook de nieuwe naam 5MTT350 en nu van de firma Getrag.
Bak is bijna 20 jaar op de markt straks en het heeft zich allang bewezen dat het oude type bak moeiteloos met 400Nm overweg kan. Ik laat de uitschieters naar 5-600Nm dan even achterwege maar ook hier heeft men weinig te klagen. Het nieuwe type bak is op sommige punten sterker dan het oude type. O.a. betere lager smering en ook een dikkere prise as.
Wat wel een probleem is bij de zogenaamde 100PK tuning is de koppeling van de 126PK diesel. Deze is gewoon te zwak.
Voor wat de remmen betreft is het idd zo dat remmen vanaf een X snelheid met 126 PK of 226 PK geen verschil maakt maar wil je de geweldige verbetering van het motor karakter volledig ervaren dan kan het zijn dat je op veel plaatsen met een iets hogere eindsnelheid uit komt terwijl de rem afstand dan vaak gelijk blijft en dan willen de standaard remmen wel eens gaan protesteren. Opwaarderen naar D5 specificatie remmen is dan wel aan te raden ja.
Geplaatst: 02.09.2011 - 21:16
door eddy3
Getuned,of niet getuned,voor iemand die graag hard rijd op de autobahn,is een remupdate zeker geen verloren kost.
Vind persoonlijk,de remmen altijd nogal nipt uitvallen,(uitgezonderd de S60/V70R.
Moest ik niet zo snel telkens een nieuwe kopen,zou ik er zeker in investeren.
Remmen vanuit 260,is toch een heel verschil,tegenover 225!
Grtn
Geplaatst: 03.09.2011 - 22:54
door FrankS60
Hard rijden is ook geen kwestie van pk's maar van hard remmen... Vandaag een rondje op de Ring gereden met onze track-BMW met big brake kit. Stapte daarna in de volvo met nota bene 305mm gegroefde schijven en Ferodo's erop en dat valt direct tegen. Ook bij normaal gebruik, het blijft 1460kg leeg.
Ik durf zelfs te stellen dat je zonder tuning ook helemaal niet raar bezig bent als je de remmerij zou upgraden. Helemaal als je een model hebt dat fabrieks-af ook met grotere remmen geleverd wordt zoals van de 286 -> 305mm op de S60/V70. Zie ook het topic van Sjors86 voor de uitleg van deze relatief eenvoudige upgrade.
Een theoretische grens is er mijns inziens ook niet echt, tenzij je de RDW normen aan zou houden. Die zijn echter dusdanig dat ik dat zeker niet vind passen bij het veiligheidsniveau van Volvo in het algemeen. Ik denk ook dat je meer moet kijken naar de door jou gewenste vertraging en je niet blind moet staren op getallen. Het moet goed en betrouwbaar aanvoelen als je echt hard remt. Er zijn weinig dingen zo vervelend met autorijden als het gevoel dat je het niet gaat halen omdat je niet hard genoeg kunt remmen.
Maar op de vraag of het MOET, nou nee, niks moet. De vraag is wat het je waard is als het er op aan komt. Als je altijd voldoende afstand houdt, nooit te hard enz enz enz zou standaard spul prima moeten voldoen. Als... En daarbij kan het volgens mij nooit kwaad om te investeren in meer veiligheid. 1x het net wel halen in plaats van een botsing en de investering heeft zich ook terug verdiend. Kijk wel goed in de achteruitkijk spiegel als je vol in de remmen gaat met een betere set dan je achterligger verwacht
