volvo 960 1995
Geplaatst: 04.09.2011 - 13:56
Hey hallo, ik zat een hele tijd geleden al eens op dit forum met een 340, maar dat is maar tijdelijk geweest.
Inmiddels rijd ik al ruim een jaar een 960 2.5 24v handbak uit 1995.
Geweldige auto, gekocht van mijn oom, die er zo'n 10000 km per jaar mee reed. Iedere 5000 km stond hij in de garage, en dat heeft het zo goed gemaakt/gehouden als ie nu is.
Echter maak ik ruim 40000 per jaar, en tot op heden geen problemen met de auto gehad.
De auto rijd nog gewoon op benzine.
Onderhoud is er wel op achteruit gegaan, en dat is eigenlijk jammer, maar de Volvo laat zich niet kennen.
Nu komt mijn probleem;
Ik merkte enige tijd geleden dat het koelvloeitstofniveau zakte. Regelmatig eens bijgevuld, en uiteindelijk zo'n vies goedje erin gedaan, omdat nergens maar ook echt nergens sporen waren van lekkage.
Goedje deed z'n werk en een hele tijd nergens meer last van gehad.
Tot afgelopen week, toen het lampje weer ging branden.
Bijgevuld en verder gereden, maar de auto hield op constante snelheid steeds meer in, en van 120 naar... accelereerde de auto niet zoals deze dat hoorde te doen.
Inhouden, bokken, en gewoon niet lekker rijden.
Dag daarna, sochtends weer lekker naar het werk, bemerkte ik dezelfde problemen, totdat opeens zelfs het meest linkse lampje ging branden, dat van het motormanagement/lambda?..
Het gas bleef regelmatig hangen zo rond de 3500 toeren, of zakte echt maar heel traag terug.
Leuk om op de afrit aan het stoplicht mee te staan..
Op het werk aangekomen, eventjes via de zelfdiagnose (kastje A, pinnetje in nr.2 methode) uitgelezen en die wist me code 1-2-3 te vertellen.
Na een snelle zoektocht op de magische zoekmachine Google, kwam ik erachter dat dat betekend dat er iets is met de koelvloeistof temperatuur sensor.
Inmiddels stond mijn motorkap nog open en liep de motor, en zag ik dat er koelvloeistof ergens vandaan spoot, dat meer werd, zodra ik gas gaf.
Na in mn eentje niks gevonden te hebben ik bij mn vader was langs gegaan, zagen we dat dat kwam van een vacuum gestuurde klep, die in de leiding zit, vlak voor dat de leiding naar de radiator in het interieur gaat. In het kunsstof gedeelte van die klep zat een scheur.
De klep is vervangen door een stukje buis, en het vacuumslangetje dichtgeknepen met een tie-rap.
Inmiddels was wel al veel bedrading en andere componenten onder de motorkap nat geworden door de lekkende koelvloeistof.
Hoofdvraag;
Waar zit nou die kvs temperatuur sensor...?
Het verhaal is wat lang geworden, maar ik wou graag mijn ondervindingen met jullie delen.
De auto start inmiddels af en toe zeer slecht, slaat bijna niet aan, en kwalmt als een gek tijdens het starten.
Terwijl een andere keer de auto perfect start zonder dat de startmotor ook maar 1 keer volledig rond is gegaan.
Inmiddels rijd ik al ruim een jaar een 960 2.5 24v handbak uit 1995.
Geweldige auto, gekocht van mijn oom, die er zo'n 10000 km per jaar mee reed. Iedere 5000 km stond hij in de garage, en dat heeft het zo goed gemaakt/gehouden als ie nu is.
Echter maak ik ruim 40000 per jaar, en tot op heden geen problemen met de auto gehad.
De auto rijd nog gewoon op benzine.
Onderhoud is er wel op achteruit gegaan, en dat is eigenlijk jammer, maar de Volvo laat zich niet kennen.
Nu komt mijn probleem;
Ik merkte enige tijd geleden dat het koelvloeitstofniveau zakte. Regelmatig eens bijgevuld, en uiteindelijk zo'n vies goedje erin gedaan, omdat nergens maar ook echt nergens sporen waren van lekkage.
Goedje deed z'n werk en een hele tijd nergens meer last van gehad.
Tot afgelopen week, toen het lampje weer ging branden.
Bijgevuld en verder gereden, maar de auto hield op constante snelheid steeds meer in, en van 120 naar... accelereerde de auto niet zoals deze dat hoorde te doen.
Inhouden, bokken, en gewoon niet lekker rijden.
Dag daarna, sochtends weer lekker naar het werk, bemerkte ik dezelfde problemen, totdat opeens zelfs het meest linkse lampje ging branden, dat van het motormanagement/lambda?..
Het gas bleef regelmatig hangen zo rond de 3500 toeren, of zakte echt maar heel traag terug.
Leuk om op de afrit aan het stoplicht mee te staan..
Op het werk aangekomen, eventjes via de zelfdiagnose (kastje A, pinnetje in nr.2 methode) uitgelezen en die wist me code 1-2-3 te vertellen.
Na een snelle zoektocht op de magische zoekmachine Google, kwam ik erachter dat dat betekend dat er iets is met de koelvloeistof temperatuur sensor.
Inmiddels stond mijn motorkap nog open en liep de motor, en zag ik dat er koelvloeistof ergens vandaan spoot, dat meer werd, zodra ik gas gaf.
Na in mn eentje niks gevonden te hebben ik bij mn vader was langs gegaan, zagen we dat dat kwam van een vacuum gestuurde klep, die in de leiding zit, vlak voor dat de leiding naar de radiator in het interieur gaat. In het kunsstof gedeelte van die klep zat een scheur.
De klep is vervangen door een stukje buis, en het vacuumslangetje dichtgeknepen met een tie-rap.
Inmiddels was wel al veel bedrading en andere componenten onder de motorkap nat geworden door de lekkende koelvloeistof.
Hoofdvraag;
Waar zit nou die kvs temperatuur sensor...?
Het verhaal is wat lang geworden, maar ik wou graag mijn ondervindingen met jullie delen.
De auto start inmiddels af en toe zeer slecht, slaat bijna niet aan, en kwalmt als een gek tijdens het starten.
Terwijl een andere keer de auto perfect start zonder dat de startmotor ook maar 1 keer volledig rond is gegaan.