Pagina 1 van 2

Draagarmen vervangen?

Geplaatst: 05.09.2011 - 15:43
door saab99gl1984
Hallo,

Afgelopen vrijdag de V50 een 160.000km beurt laten geven. Buiten de reguliere beurt bleek het ook nodig de draagarmen voor te vervangen i.v.m. versleten rubbers. Kosten van de draagarmen inclusief montage 471,--

Volgens de dealer (Hooftman) is het vervangen van de draagarmen niet duurder dan het het vervangen van de rubbers. Los van de aanschafkosten zou het vooral in de benodigde arbeid gaan zitten wat vervangen van de rubbers onaantrekkelijk maakt.

Iemand ook ervaring met dit fenomeen? Zijn er ook V50 bezitters die wel voor het vervangen van de rubbers zijn gegaan?

Heb privé nog een Saab 99 en daar zitten na 27 jaar nog steeds de originele draagarmen onder. Rubbers hiervan vervangen kost een paar tientjes....

Groeten,

Alexander

Geplaatst: 05.09.2011 - 20:50
door Fietsventje
Een drietal weken geleden werd bij de technische keuring van mijn V50 2.0d ook vastgesteld dat de silentblocks van de draagarmen vooraan vervangen moeten worden. Ik heb zelf de scheurtjes gezien, en echt geruststellend is het niet.

In deze korte thread werd aangeraden om ze te vervangen, maar zowel de mensen van de keuring als de Volvo-dealer vertellen me dat ik er nog met een gerust hart mee kan rondrijden tot de controle volgend jaar.

Wat de kostprijs betreft kreeg ik hetzelfde verhaal te horen: ongeveer € 500 om de volledige draagarmen te vervangen. De silent blocks zijn zelf goedkoper, maar zouden niet zonder de draagarmen te vervangen zijn. Bovendien wordt de meerprijs van de draagarmen gecompenseerd door het lager aantal manuren arbeid dat erin gaat om ze te vervangen.

En dus gaat mijn V50 nu vrijdag binnen voor enkel z'n 180 000 km onderhoud. De rubbertjes, dat zal voor volgend jaar zijn.

Geplaatst: 06.12.2011 - 15:11
door indoboy22
mannen, kijk eens op http://www.autopartsonline.nl de complete draagarmen met fuseekogel kosten hier 80 euro ps. het vervangen van de draagarmen is goed zelf te doen, alleen heb je even een fuseekogeltrekker nodig. Auto op assteunen zetten en de klus is zo geklaard met een beetje handigheid!

Geplaatst: 06.12.2011 - 15:52
door Iroll
Die goedkope aftermarket draagarmen zijn vaak van pisbakkenstaal gemaakt. Die roesten snel weg. Goedkoop in dit geval is vaak duurkoop. Mocht je er toch voor kiezen behandel ze dan iig goed met een roestwerend middel.
En je hebt niet perse een fuseekogeltrekker (of vork) nodig. Twee stevige hamer volstaan om de kogel uit zijn huisje te krijgen. Een hamer tegen de achterkant van het kogelhuis drukken en met de andere hamer een stevige klap aan de t/o zijde en de kogel valt eruit. Klinkt lomp maar is een gebruikelijke werkwijze.

Geplaatst: 06.12.2011 - 16:48
door Ramon&Ramon
Iroll schreef:Die goedkope aftermarket draagarmen zijn vaak van pisbakkenstaal gemaakt. Die roesten snel weg. Goedkoop in dit geval is vaak duurkoop. Mocht je er toch voor kiezen behandel ze dan iig goed met een roestwerend middel.
En je hebt niet perse een fuseekogeltrekker (of vork) nodig. Twee stevige hamer volstaan om de kogel uit zijn huisje te krijgen. Een hamer tegen de achterkant van het kogelhuis drukken en met de andere hamer een stevige klap aan de t/o zijde en de kogel valt eruit. Klinkt lomp maar is een gebruikelijke werkwijze.

Inderdaad,is goedkope rommel,waarvan na een jaar de fuseekogels er onderuit vallen.

Geplaatst: 01.07.2012 - 22:35
door indoboy22
Ik heb de draagarmen inmiddels ook vervangen bij de huidige km stand van 351.000 geen overbodige luxe. Het weggedrag begon steeds meer zoekerig te worden. Dat is nu over. Heb 177 euro betaald voor 2 draagarmen van MOOG. Iemand ervaring met draagarmen van MOOG?

Geplaatst: 01.07.2012 - 22:53
door Johan s60
Geen goede ervaring met een MOOG fuse kogel, deze hield het een jaar uit, maar dat wil niet zeggen dat de draagarmen ook zo slecht zijn.

Wel goede ervaring met Febi (Federrhor & Bilstein) draagarmen deze had ik voor 250 euro uit duitsland

Geplaatst: 02.07.2012 - 00:11
door indoboy22
Dat is niet zo heel lang nee. Ga het vanzelf merken hoe lang ze goed blijven. van febi waren ze 165 p.s. hier. Over een paar maanden ga ik nog wel bilstein b4 schokbrekers bestellen voor de voorkant. Betaal 62 euro 50 ps, verzendkosten alleen wel 17 euro 90 omdat ze uit duitsland komen. Bij VOMD kosten ze 239 p.s. belachelijk verschil of niet?

Geplaatst: 02.07.2012 - 09:12
door edraket
Waar bestel je die Bilstein's dan?

Geplaatst: 03.07.2012 - 20:54
door indoboy22
Die bilsteins ga ik hier bestellen. Schijnt een goede site te zijn. http://www.tvhautoteile.de/ alleen de toplagers hebben ze hier niet. Is dat aan te raden om die meteen mee te vervangen? Bij www.mister-auto.nl kosten ze ook niet zo heel erg veel opzich.

Geplaatst: 10.07.2012 - 21:53
door indoboy22
edraket, de moog draagarmen zitten eronder. Moet zeggen dat het echt de wereld van verschil is! Het rijdt zoooooveel beter! Moet de auto binnenkort alleen nog even laten uitlijnen want het stuur staat ook een beetje scheef. Maar misschien wacht ik hier nog even mee tot ik de schokdempers heb vervangen. Ook wil ik het rubber in het midden waar de stabilisatorstang in ''hangt'' vervangen. Zit erover te denken om hiervoor een gele powerflex rubber te pakken. Moet zeggen dat ik de rubber verder ook nergens kan vinden op onderdelensites behalve in powerflex.

Geplaatst: 11.07.2012 - 10:02
door Iroll
Rij niet te lang door zonder te laten uitlijnen zou ik zeggen. Je banden kunnen snel flink scheef afslijten of gaan cuppen en daar helpt dan geen uitlijnen meer aan.

Geplaatst: 11.07.2012 - 22:07
door indoboy22
Klopt, maar ik ga binnenkort toch even andere banden eronder laten leggen. Als ik vredestein sportrac 3 bestel betaal ik incl verzenden € 129,90 (uit duitsland) en als ik dezelfde hier in ned bestel betaal ik € 156,00 incl verzendkosten. Voor € 7,50 kan ik ze erop leggen en uitbalanceren bij de autohobbyclub op mn werk. Dat is best gunstig qua prijs toch?

Geplaatst: 11.07.2012 - 22:17
door MarioC70
indoboy22 schreef:Klopt, maar ik ga binnenkort toch even andere banden eronder laten leggen. Als ik vredestein sportrac 3 bestel betaal ik incl verzenden € 129,90 (uit duitsland) en als ik dezelfde hier in ned bestel betaal ik € 156,00 incl verzendkosten. Voor € 7,50 kan ik ze erop leggen en uitbalanceren bij de autohobbyclub op mn werk. Dat is best gunstig qua prijs toch?
Wat voor maat banden heb je dan?
205-50-16 vredestein sportrac drie zijn 97 euro incl btw

Geplaatst: 11.07.2012 - 22:27
door MarioC70
Vredestein SPORTRAC 3
205/50 R17 89V met wangbescherming **
Prijslijst*: € 115,00
€ 106,70
Vredestein Sportrac 5
205/50 R17 89V **

Geplaatst: 13.07.2012 - 00:17
door indoboy22
205 55 R16 91V heb ik als bandenmaat. Dan doe ik het niet slecht als ik ze binnenkort voor € 130 bestel voor 2 stuks dus!

Geplaatst: 13.07.2012 - 00:26
door MarioC70
Ja tuurlijk. :)

Geplaatst: 23.07.2012 - 18:47
door indoboy22
Ze komen dan overigens wel uit Duitsland mario, hier in ned heb je ze niet voor deze prijs;)

Geplaatst: 23.07.2012 - 18:54
door edraket
Waar bestel jij ze?

Geplaatst: 23.07.2012 - 21:01
door indoboy22
Vredestein 205/55 R16 91V Sportrac 5 FSL Hinweis: 1 62,00€
www.reifen.com

Nou dat is ff van de koude kermis thuiskomen! Voor verzending naar Nederland waren de verzendkosten voorheen € 5,95 en verder geen kosten. Nu zijn de verzendkosten € 3,95 en betaal je inselzuschlag 11 euro per artikel! Kijk maar even op de site [/b]edraket