Pagina 1 van 1

Volvo 460

Geplaatst: 06.09.2011 - 18:15
door Jameson
Ik ben sinds 3 weken de gelukkige eigenaar van een Volvo 460 uit '90, en de eerste weken was het rijden uitermate plezierig.

Tot het moment dat hij begon te haperen.

Als ik op de snelweg rijd houd hij af en toe in, wat er op neerkomt dat ik een keer extra het gas moet indrukken wil ik weer normaal kunnen rijden. Normaal filerijden zit er niet in omdat als ik de koppeling gebruik de motor uit valt.
Verder wil hij niet starten. Als ik hem probeer te starten hoor ik hem wel klikken in de relais en of zekeringen maar verder doet hij niks.
Volgens zeggen was dat een probleem met de startmotor en zou het helpen als ik er een ferme tik op zou geven, en ja hij deed het daarna wel even.
Nu doet hij helemaal nik meer.

Ik ben qua autotechniek een ontzettende leek, en ben naarstig op zoek naar advies zo uitgelegd dat zelfs ik er iets mee kan.

Geplaatst: 06.09.2011 - 19:46
door Baseman
Als ie bij het starten wel tikt, maar de startmotor niet rond gooit, zou ik de accu verdenken (of de dynamo, die de accu niet meer bijlaad) of het startrelais.
Gezien je overige klachten, zou ik eerder je laadcircuit onder de loep nemen.
Meet de accuspanning zonder verbruikers eens, met stationair toerental (ergens 14.2 volt, of zo) en met iets verhoogd toerental (14,4 volt, bij 1500 rpm)

Zet de motor af, en meet wat er tussen de accupolen staat, dat moet ergens rond de twaalf liggen.

Meet je en het eerste geval, beduidend minder, laad de dynamo niet meer bij, in het tweede geval is de accu overleden, als de spanning onder de 10 volt duikt, terwijl je net hebt gereden.

Geplaatst: 06.09.2011 - 20:23
door Jameson
sinds vandaag krijg ik de auto geen meter meer verder op de motor, wel op duwkracht, maar ik zal het eens meten.
tnx hier kan ik wel wat mee

Geplaatst: 07.09.2011 - 12:45
door Jameson
accu is zeker niet overleden, en na bij meerdere mensen en autokenners navraag te hebben gedaan, bleek volgens hun het toch echt om de startmotor te gaan.
gelukkig heb ik net een goede plek gevonden om er 1 te bemachtigen, nu nog een brug en een handboek of een persoon die hem er in wil zetten. zucht.

ach zo zie je maar weer, goedkoop is duurkoop

Geplaatst: 07.09.2011 - 12:49
door Broabander
Ik weet niet hoeveel je betaald heb, als het €150 is dan is het idd duurkoop ;-) maar over het algemeen kan zowat elke auto het zo snel begeven. Hij reed toch goed toen je hem
Kpcht? Dan kan je het moeilijk aan zien komen ;-)

Geplaatst: 07.09.2011 - 21:59
door sleutelaar
welk motortype heb je? de startmotor zit achter op het blok aan de bak.
het wil nog wel eens meevallen en dan kan je er bovenaf bij.

Geplaatst: 07.09.2011 - 22:42
door Shockwave
Het schilt idd nogal per motortype of het een makkelijke klus is, maar zolang je geen 1.7turbo hebt is het relatief makkelijk.

Geplaatst: 15.09.2011 - 10:01
door Jameson
gister de startmotor vervangen die achter onder de motor lag, eruit was moeilijker dan er in gelukkig, hij start nu prima, heeft enkel nog wat stotters, zo even de spanning controleren.

ik heb een renault motor, maar hebben ze dat niet allemaal, welk type exact weet ik niet.

Verder is het een 1,8 zonder toevoegingen.

Is bij deze motor, het brandstof<>zuurstof gehalte te controleren en eventueel bij te stellen?

Geplaatst: 15.09.2011 - 10:19
door Jameson
Net de spanning gemeten en kom uit op
13,22V zonder motor
14,33V stationair

verhoogd heb ik niet kunnen meten aangezien k in mn eentje ben, maar ik ga er van uit dat dat ook wel goed zit.

iemand anders nog suggesties om het stotteren tegen te gaan?

Geplaatst: 15.09.2011 - 10:49
door Iroll
Ik zou eerst eens beginnen met de bougies en kabels, verdelerkap en rotor te vervangen als je niet weet wanneer dat voor het laatst is gedaan. Pas als de ontsteking weer helemaal in orde is eventueel verder zoeken.

Geplaatst: 15.09.2011 - 12:31
door Jameson
tja het budget is ernstig laag, dus wat is het kostenplaatje daarvan ongeveer, en kan je die onderdelen ook uit een sloop/donorauto halen, of is het verstandig die delen nieuw te kopen?

tot dusver is de hulp fantastisch tnx

Geplaatst: 15.09.2011 - 12:46
door Shockwave
Dat is relatief goedkoop om te doen. Niet uit een donor-auto halen!
Bij deze een how-to van mij hoe je het moet doen.
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=39719&highlight=

Geplaatst: 15.09.2011 - 13:27
door Jameson
wauw tnx, daar kan ik zeker wat mee

Geplaatst: 15.09.2011 - 13:36
door Ramon&Ramon
Jameson schreef:wauw tnx, daar kan ik zeker wat mee

PM niet gelezen?

Geplaatst: 26.09.2011 - 11:24
door Jameson
Hm oke, ik heb nu de bougies vervangen, verdelerkap en de rotor vervangen, de bougiekabel zijn nog zo goed als nieuw, de accu gemeten, het luchtfilter schoon gezogen.
En bij een warme motor start hij meteen, maar bij een koude motor start hij moeilijk zonder choke en met de choke een ietsje uit beter maar valt hij over het algemeen vrijwel meteen weer uit op het moment dat ik weg wil rijden.

Helaas ondervond ik ook toen ik een stukje ging rijden en dus met een warme motor zat dat hij op een gegeven moment weer toeren verloor en de motor ophield met draaien en na een paar keer proberen te starten hij het wel weer deed maar voor 10 meter, en om vervolgens thuis te komen dus de motor tig keer moest starten en 10 meter rijden.

Heeft er iemand nu nog een idee wat het kan zijn?

Geplaatst: 26.09.2011 - 11:49
door 945i
Ik zou het in de brandstofvoorziening zoeken (pomp, filter..). Hij krijgt ook goed lucht?

Geplaatst: 26.09.2011 - 12:48
door wpee
Als je een choke hebt dan heb je een carb motor
1721cc

Wat moet je weten?

Aan de hand van je verhaal zou ik eerst bij stotteren of slechter trekken eens de choke erop zetten. Gaat hij beter lopen dan zijn je sproeiers verstopt. Carb uit elkaar halen en helemaal schoonblazen (perslucht). Alles op dezelfde wijze weer in elkaar zetten!!! Vergeet hierbij het filter niet war bij de benzine slang zit, boutje even losdraaien, daar zit een heel klein filtertje achter.

Met koude motor start hij altijd slecht> Hoe doe je dit normaal: Gas in, choke volledig aantrekken, starten zonder gas bij te geven. De motor zal gaan lopen op verhoogd toerental, choke iets terugduwen zodat hij rond 1200-1300 rpm loopt. LAs motor warmer wordt dan choke volledig terugzetten, danmoet hij ook stationair goed lopen.

Warme carb motor starten in het 440 design slecht, niet choken, gas geven en (door)starten. vapourlock achtige verschijnselen na 10-15 minuten stilstand met warme motor.

Stationair niet goed bij warme motor, stationair bijstellen met schroefje door de luchtfilter.

Bij flink doorgassen op snelweg beginnen te bokken stotteren en slecht lopen en dan bij 80kmph weer goed. Check je opvoerpomp.

Geplaatst: 05.10.2011 - 14:57
door Jameson
Right dank voor de duidelijke uitleg, nu wil ik nogmaals benadrukken dat ik een ernstige leek ben en niet zeker weet of het wel verstandig is om dat zelf te doen.

Over het algemeen had ik nadat hij eenmaal warm gedraaid was vrij weinig problemen, echter toen ik gister getankt had, kreeg hij weer moeite met het op toeren komen en hoe diep ik het gas ook indrukte hij duikelde telkens vrij snel naar de 1000 toeren, ik was van plan een flinke rit te maken maar eindigde op het industrieterrein wat 2 kilometer verderop is.

Maar omtrend dit probleem is het verstandig om een garage in te schakelen of gaat dat me gewoon handen vol geld kosten?

Geplaatst: 05.10.2011 - 17:15
door wpee
Een goede beun kan een carburateur in ieder geval ook makkelijk schoon krijgen.
Een garage kan ook, maar is wel duurder in arbeidsuren, onderdelen vervangen hoeft normaal niets.

Opvoerpomp indien nodig kost ongeveer 60 euro bij autodelen handel. (nieuw)

Geplaatst: 03.11.2011 - 15:50
door Jameson
Goed we zijn weer terug bij af.

Ik had 2 weken terug weer een probleem met starten. Als ik de sleutel omdraaide startte hij heel even en af en toe bleef de motor even lopen maar viel over het algemeen vrij snel weer uit. Hem al hortend en stotend naar een garage gereden en had het idee dat hij wat inhield.
Daar er even naar laten kijken bleek dat de koppakking valse lucht aanzoog. Dat laten fixen door een vertrouwde beun.

Oké hij reed, had nog steeds wat problemen met starten ook met een warme motor, maar hij reed.

Nu heb ik weer hetzelfde probleem. Als ik hem start valt hij vrijwel meteen weer uit, en als hij blijft lopen blijft de toerenteller hangen op de 500/550, waarna hij na een minuut of 5 weer uit valt.

Mensen gebeld, en kreeg als antwoord dat hij ergens valse lucht aan zou zuigen, of dat het de toevoerpomp zou kunnen zijn. Nu heb ik zo een beetje alles gecheckt van wat ik zelf zou kunnen fixen, maar kom uit op helemaal niks.
Is er iemand die mij zou kunnen helpen met behulp van plaatjes en praktische taal zonder vaktaal?