Pagina 1 van 4
Stationair dipt na koppelen of vrij-stand
Geplaatst: 07.09.2011 - 18:13
door Misha
Hi,
Mijn V70N 2.4i MT uit 2004 heeft wat kuren met zijn stationair.
Regelmatig 'dipt' het toerental teveel terug. Niet dat hij afslaat, maar op het moment dat je de koppeling intrapt voor bijv. een stoplicht valt de naald terug naar 500 rpm, om vervolgens weer even naar 850-900 rpm te springen en dan weer terug te zakken naar de 750-800 die normaal is.
Stationair toerental is dan verder stabiel, dus zwabbert niet.
Bougies zijn fruitig genoeg, motorloop is verder ook goed. Het is een model met een BOSCH ETM. Lambdasonde en MAF-sensor zijn 1 - 1,5 jaar oud en origineel.
Het verschijnsel is erger als ik met Airco aan rijdt of als ik rem/stuur en de koppeling intrap bij bijvoorbeeld inparkeren.
220.000 km en netjes onderhouden.
Iemand een idee waar ik het moet zoeken ? Gasklep en luchtfilter zijn brandschoon. (zelf gereinigd paar maanden terug) en ik kan geen vacuumlekjes ontdekken. Bougies zitten er nu een jaar en 15.000 km in en waren origineel Volvo.
Geplaatst: 07.09.2011 - 18:17
door V70/2.4D/2003
Kleppen
Inspuiting in de warre
Nokkenas-sensor
Geplaatst: 07.09.2011 - 19:08
door Misha
Hoe kan ik de kleppen controleren ?
Inspuiting in de war snap ik niet; wat zou daarin de war kunnen zijn ?
Wat zijn de overige symptomen waar ik naar zou kunnen kijken ? mbt de nokkenassensor bijvoorbeeld ?
Geplaatst: 07.09.2011 - 19:26
door V70/2.4D/2003
Zoals ik het lees "walst"de motor. Dat zou kunnen betekenen dat er ietwat te weinig klepspeling is (Vergeef mij, gij specialisten, als ik het fout heb) of een te arm mengsel?
Het in de war zijn van de inspuiting, daar bedoel ik mee te zeggen dat er in de aansturing of met één van de injectoren iets aan de hand is.
Nokkenas-sensor, daar lees ik hier ook wel het een en ander over dat dat ding tot rare symptomen kan leiden.
Ik zou hem eerst eens aan de diagnosemachine hangen en kijken wat de auto aan zelfreflectie heeft gedaan. Mogelijk dat die storingsmelding duidelijkheid kan geven ten aanzien van de zoekrichting van het probleem?
Geplaatst: 07.09.2011 - 19:29
door Misha
Tja, er staat geen enkele storingsmelding in..
Geplaatst: 07.09.2011 - 20:12
door V70/2.4D/2003
Tja, meer opties kan ik zo niet verzinnen. :-k
Wie volgt? :dontknow:
Geplaatst: 07.09.2011 - 21:06
door sbv
Misha,
Is het zowel koud als warm ?
Bij andere toerentallen heb je nergens last van hikjes of iets
off topic
Is de cavia van Emiel bezig geweest ergens ?
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:48
door Misha
sbv schreef:Misha,
Is het zowel koud als warm ?
Bij andere toerentallen heb je nergens last van hikjes of iets
off topic
Is de cavia van Emiel bezig geweest ergens ?
Koud en warm, verder alles prima.
Cavia zit bij Yits aan zijn Xenon te knagen.
Re: Stationair dipt na koppelen of vrij-stand
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:51
door Laguna-S60
Misha schreef:Hi,
Het verschijnsel is erger als ik met Airco aan rijdt of als ik rem/stuur en de koppeling intrap bij bijvoorbeeld inparkeren.
dit is logisch... dit komt bij elke auto voor

de airco en stuurbekrachtiging snoepen pk's van je motorblok
bij het rijden merk je dit vrijwel nooit, maar bij stationair rijden wil het motorblok het er nog wel eens moeilijk mee hebben waardoor ie weer +-20 rpm zakt voor een seconde.....
en onze S60 2.4 140 pk draait stationair bij een koude motor rond de 1100 toeren en warm rond de 900 toeren.
Re: Stationair dipt na koppelen of vrij-stand
Geplaatst: 08.09.2011 - 07:05
door Marc O.
Laguna-S60 schreef:Misha schreef:Hi,
Het verschijnsel is erger als ik met Airco aan rijdt of als ik rem/stuur en de koppeling intrap bij bijvoorbeeld inparkeren.
dit is logisch... dit komt bij elke auto voor
Nee hoor, mijn ex-V70 Classic noch mijn S80 hebben hier last van. De V70 hàd er last van, totdat ik de ETM heb laten reinigen.
Geplaatst: 08.09.2011 - 16:50
door Misha
Niemand verder ?
Of zal ik maar de dealer gaan ?
Geplaatst: 08.09.2011 - 16:55
door V70/2.4D/2003
Of zal ik maar de dealer gaan ?
Ik zeg: doen.
Geplaatst: 08.09.2011 - 19:57
door Oceanracer
Heb je zelf de ETM al even losgehaald en schoongemaakt?
Geplaatst: 08.09.2011 - 20:22
door Marc O.
Misha schreef:Of zal ik maar de dealer gaan ?
Kijk je wel uit dat je onderweg niemand verblindt met je aftermarket xenon :evil:

Geplaatst: 08.09.2011 - 20:23
door elianmars
Marc O. schreef:Misha schreef:Of zal ik maar de dealer gaan ?
Kijk je wel uit dat je onderweg niemand verblindt met je aftermarket xenon :evil:

Misha heeft originele Volvo xenon koplampen in zijn wagen gemonteerd.
Maar geen automatische hoogteregeling :shock:
Geplaatst: 08.09.2011 - 20:37
door Marc O.
elianmars schreef:Marc O. schreef:Misha schreef:Of zal ik maar de dealer gaan ?
Kijk je wel uit dat je onderweg niemand verblindt met je aftermarket xenon :evil:

Misha heeft originele Volvo xenon koplampen in zijn wagen gemonteerd.
Maar geen automatische hoogteregeling :shock:
Ik dacht dat Misha sinds kort weer aftermarket Pilot Xenonverlichting heeft?
Geplaatst: 08.09.2011 - 20:38
door Oceanracer
Ging dit topic niet over een stationair toerental? :roll:
Geplaatst: 08.09.2011 - 20:58
door Misha
Ha Oceanracer,
In de eerste post stond al dat ik de gasklep brandschoon heb, daar kan het echt niet aan liggen.
Ja, het gaat inderdaad over stationair toerental.
Dat van de dealer was een geintje, want die snapt daar helemaal niets van natuurlijk als er niet iets compleet stuk is of er foutcodes in staan.
Die rijdt 100 meter, merkt het sowieso al niet als hij niet afslaat en dan kun je aan het einde van dag je auto ophalen met de diagnose "We hebben het niet kunnen repliceren".
En inderdaad, ja, ik heb weer aftermarket Xenon gemonteerd in originele halogeen lampunits omdat de originele Valeo Volvo Xenon een heel slecht lichtbeeld heeft, zeker niet superieur. Je merkt helemaal niet dat je sowieso xenon hebt met die lampen erin en dan had ik nog nieuwe lampen erin gezet.
Als iemand dus een set bijna nieuwe xenon-lampen wil hebben (Origineel bij de dealer vandaan !) of trafo's of fittingen nodig heeft: ik heb ze te koop.
Dan zijn die lampen ook nog eens van petjes-kwaliteit want na 5 jaar begint de laag aan de binnenkant al te verweren waardoor je er een zweem overheen krijgt. Dan kun je het glas niet vervangen want het zit permanent vastgekit, dus of je dan 800 euro per unit wil gaan neertellen voor zo'n Volvo-onwaardig )(*@)#(*-produkt.
Dat combineert men dan met spruitstuk van pisbakkenstaal wat standaard gaat lekken na een paar jaar bij koude starts bij 70% van deze auto's en waar je ook weer een half maandsalaris voor mag neertellen in dezelfde butkwaliteit om weer 3 jaar te kunnen klinken als een auto ipv een hyundai excel van 15 jaar oud.
Kortom: eigenlijk is alles wat er na de V70 Classic uit de Volvo-fabrieken is gerold compleet Volvo-onwaardig.
Geplaatst: 08.09.2011 - 21:07
door Morgenstond
Ik kan je helaas niet helpen met dit specifieke probleem, maar wil alleen even melden dat het eerder geopperde probleem met de nokkenassensor in mijn geval gewoon als foutmelding werd opgeslagen.
Geplaatst: 08.09.2011 - 21:09
door Misha
Morgenstond schreef:Ik kan je helaas niet helpen met dit specifieke probleem, maar wil alleen even melden dat het eerder geopperde probleem met de nokkenassensor in mijn geval gewoon als foutmelding werd opgeslagen.
Ja, ik zou dat fijn vinden, helaas staan er geen foutmeldingen in de auto.