Pagina 1 van 2

Motorsteunen vervangen

Geplaatst: 07.09.2011 - 22:12
door Graspony
Halo,

Na gisteren mijn motorsteunen te hebben ontvangen van het merk Skandix kon ik het niet laten om erin te vliegen. Na enkele mooie tips betreffende de onderste motorsteunen bij het V70 topic heb ik mij 2 verlengstukken voor de rakjak bij gehaald en begonnen met de job.

Start met het rechtse motorsteun.

Eerst was ik iets te enthousiast en was begonnen aan de verkeerde kant van de wagen :)
Hierdoor heb ik wel iets opgemerkt wat er niet goed uitzag. Er zit een scheur in de stofkap van de cardan. Dit moet ik trachten zo snel mogelijk op te lossen. Zal me hier op het forum verdiepen.

Op naar de correcte kant :)

Wiel eraf, 2 boutjes van spatlap eraf en over buigen zodat je perfect aan het motorsteun kan. Los halen was geen enkel probleem. Bovenste motorsteun eraf gehaald, eigenlijk de complete balk vanwege ik ook nieuwe eindsteunen van de balk heb vernieuwd. Met de krik en een plankje tussen de carter en de krik heb ik de motor een klein beetje naar boven gebracht. Zo kon je het motorsteun perfect verwijderen en de nieuw er terug in plaatsen. Met de correcte aanhaal momenten alles terug vastgezet en dichtgemaakt. Wiel erop en fase 1 was volbracht.

Onderste motorsteun voor

Dit ging zeer gemakkelijk. Vacuum slangetje eraf, bovenste bout los met enkele verlengstukken die eigenlijk bedoeld waren voor het achterste motorsteun en als laatst de onderste bout. Terug de krik, het planke en de carter truc. Hier moet je de motor ongeveer een 3cm opkrikken. Hier was het beetje bij beetje opkrikken met een klein hartje om niets te breken totdat ik deze ervan onder kon nemen.

Na het inspecteren van de steun viel mij op dat deze er totaal niet versleten uit zag. Zette mijn lippen op de vacuum slang en steun lekte niet. Probeerde hetzelfde met de nieuwe en deze kon ik niet vacuum zuigen. Klinkt vatzig maar is goede manier om te testen. Dus oud steun er terug onder. Nieuwe motorsteun zal ik terug sturen naar Skandix en kijken om deze terug vergoed te krijgen.

Lek in vacuum slang

Het slangetje naar het achterste motorsteun losgekoppeld en daar kon ik het niet vacuum zuigen. Ik hoorde de lek ongeveer aan het midden van de motor en niet in de richting van het steun. Ik heb de nippel aan het achterste motorsteun losgekoppeld, er een touwtje aan geknobbeld en deze er zo uitgetrokken langs de motor heen.

Hupsakee daar was hij dan, het grote gat in het slangetje :)
Vanwege te laat op de avond heb ik het darmpje mooi ontvet en deze ingetapet. Zal mij later dus nog een nieuw darmpje aanschaffen en vervangen.

Balk steunen

Na alles weer mooi te hebben geïnstalleerd was het tijd voor de laatste fase. De balk steunen was een eitje vergeleken tegen de rest, gewoon terug het juiste aanhaal moment hanteren en klus was zo geklaard.

De testrit

Wow wat een verschil !!! Niet gezeverd wat mij het hardst van al opviel was de stilte in de wagen als je stilstaat aan een licht of zo. Zelfs het stuur was mij niet opgevallen maar deze is nu trilling vrij. En het grootste verschil, nooit verwacht: de turbo. Wat een trekkracht onderin de toeren.
Gisteren nog had ik maar een grote trekkracht vanaf 2200 tr/min en dat ging zeer hard gepaart met bruut geweld. Nu vandaag start dit ongeveer rond de 1500 tr/min en dat trekt gelijkmatig door, geen schok meer vanaf 2200 tr/min.

Eind resultaat: Dit was dus een reuze succes . Bedankt voor alle tips en hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Groeten,
Steven

Geplaatst: 07.09.2011 - 22:23
door sanco
Wat een heerlijk resultaat voor een dag sleutelen. Moet je toch wel een goed gevoel hebben gegeven. thx for sharing en weer veel fijne kms gewenst!

Geplaatst: 07.09.2011 - 22:41
door Gast
En die homokineethoes?

Geplaatst: 07.09.2011 - 22:42
door sbv
Goed bezig geweest zeg. Ashoes zou ik zelf niet te lang mee wachten anders ben je alle vet wat erin zit kwijt met als gevolg extra slijtage aan de homokineet.

Het is wel zelf te vervangen, let alleen wel op dat bij een handbak de homokineet uit elkaar kan vallen en dan kan je knikkeren met de losse kogels.

Ik heb bij onze S70 de andere zijde vervangen(passagierszijde) en daarbij de heel as uit de bak gehaald en in de werkbank eea vervangen.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg989359
Het is niet helemaal vergelijkbaar maar deels toch wel

Geplaatst: 08.09.2011 - 14:42
door edraket
Mooi werk. Wat is de reden dat je de onderste/achterste steun niet hebt vervangen? Deze gaat vaak eerder stuk dan de voorste. En de baksteun is gegarandeerd stuk als deze nog nooit is vervangen.

Geplaatst: 08.09.2011 - 22:39
door Graspony
Ik heb de voorste met de nieuwe vergeleken en qua grote en rubber was er nog niets aan gewijzigd. Wat wel is was dat ze niet meer vacuum werden getrokken door de lek ik het buisje. Ook konden de nieuwe van scandix niet vacuum worden getrokken. Dus deze stuur ik terug ofwel dat iemand mij kan bevestigen dat die maar vacuum kunnen getrokken worden onder belasting.

Momenteel ben ik mij ook aan het verdiepen in de homokineet en rubber.
Via Vadis heb ik al opgezocht hoe te installeren, maar 1 vraag: Heeft iemand al met een Jimmy tool gewerkt of dit eventueel verholpen op een andere wijze. Dit is om tussen de aandrijfas en de versnellingsbak te plaatsen.

Ook de vraag voor de versnellingsbak olie. Die moet opnieuw bijgevuld worden. Welke olie kan ik hiervoor nemen?

Ik heb wel het onderdeel nr maar vind deze op het web niet terug.

Geplaatst: 11.09.2011 - 08:52
door edraket
Bedoel je met jimmy tool om de linker aandrijfas eruit te krijgen? Je kunt daar ook een breekijzer voor gebruiken. Deze kun je namelijk precies tegen de bak aan steunen. Dan de as wat draaien en wrikken met het breekijzer dan komt hij los. Erin gaat door hard duwen totdat hij erin klikt. Daar heb je geen "jimmy" voor nodig.

Overigens zijn de Skandix steunen niet hydraulisch als ik het goed heb. Je dopt dan het slangetje af en het hydraulische gedeelte werkt dan niet meer. In mijn ogen een slechte oplossing. Ik denk dat je beter origineel had kunnen gebruiken. Ben ook niet zo te spreken over de kwaliteit van scandix. Is soms bedroevend slecht. De draagarmen van scandix gaan vaak maar 40.000 km mee!

Geplaatst: 11.09.2011 - 22:47
door Graspony
Ik zal morgen de onderdelen terug sturen, nochtans hebben ze de aansluiting voor vacuum. Maar ja weet dit voor in het vervolg. Zoiezo altijd origineel Volvo nu.

Wel heb ik voor de stofhoes een afspraak met de garage gemaakt omdat ik dit toch net iets te ver vind om zelf te vernieuwen. Net terug van Disney Land en zal er niet meer kilometers mee rijden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst: 12.09.2011 - 16:28
door Oceanracer
Even voor de goede orde en voor mijn juiste beeldvorming: Er zijn toch maar twee motorsteunen? Eentje bovenaan, gemakkelijk te vervangen en eentje onderop, wat een pokkeklus is. Daarnaast is er nog een baksteun, maar dan heb je het wel gehad, toch?

Geplaatst: 12.09.2011 - 16:47
door ivoandriessen
Nope, onder 3: voor, achter en rechts. Waarbij de voor en achter vacuum versies zijn.

Onder ook nog de baksteun.

Boven de 3 steunen aan de dwarsbalk. Twee aan de uiteinden waar de balk op rust en eentje waar die aan de motor vastzit.

Geplaatst: 12.09.2011 - 16:52
door edraket
Er zijn 5 motorsteunen:
- de bovenste aan het schutbord
- 2 aan de onderkant in het midden van het blok, één voor en één achter. Deze zijn pneumatisch, en de hardheid wordt gestuurd door de ECU
- aan de rechterzijde van het blok bij de krukas poelie
- aan de versnellingsbak

Geplaatst: 12.09.2011 - 17:20
door Oceanracer
Zo dan... Ik weet dat er in het verleden reeds twee motorsteunen bij mijn V70 zijn vervangen. Een eenvoudige en een lastige. Mag ik aannemen dat die hydraulische steunen dan nog niet zijn vervangen?

Ik heb een baksteun liggen, die ik zelf wil gaan vervangen.

Geplaatst: 12.09.2011 - 20:52
door ivoandriessen
Jawel hoor, van de hydraulische is er een makkelijke, de voorste, en een moeilijke, de achterste.

De baksteun heb ik zelf niet gedaan, maar is volgens de dealer erg goed zelf te doen. Zelfs zonder brug.

Geplaatst: 12.09.2011 - 21:03
door Oceanracer
Die baksteun heb ik vorige week van de dealer toegestuurd gekregen. Eigenlijk wil ik die morgen even monteren. Ik hoop dat het schokkerige na het schakelen dan minder wordt. Zo niet, laat ik de dealer even nakijken welke in het verleden dan precies vervangen zijn.

Geplaatst: 12.09.2011 - 21:41
door M@rcel
zijn die onderste steunen hydraulisch? Of pneumatisch? Ik dacht dat ze met vacuum werkten. Hoe wordt dit vacuum opgewekt bij een turbo benzine motor?

Geplaatst: 13.09.2011 - 09:32
door edraket
ivoandriessen schreef:Jawel hoor, van de hydraulische is er een makkelijke, de voorste, en een moeilijke, de achterste.

De baksteun heb ik zelf niet gedaan, maar is volgens de dealer erg goed zelf te doen. Zelfs zonder brug.
In principe wel, maar de bouten kunnen nogal vast zitten. Bovendien moeten de bouten op moment met erna nog een hoekverdraaiing worden vast gezet. Dan is het handig dat de auto op een brug staat.

Geplaatst: 13.09.2011 - 09:33
door edraket
M@rcel schreef:zijn die onderste steunen hydraulisch? Of pneumatisch? Ik dacht dat ze met vacuum werkten. Hoe wordt dit vacuum opgewekt bij een turbo benzine motor?
Zijn inderdaad pneumatisch, was een typfoutje. Werken op vaccuum.

Geplaatst: 13.09.2011 - 09:55
door Oceanracer
Zal er zo eens naar kijken. Kom er op terug... Eerst die motorbeschermkap verwijderen zeker?

Baksteun moet in elk geval met 50 Nm worden aangedraaid. Maar moet ie wel eerst los natuurlijk. :?

Geplaatst: 13.09.2011 - 11:21
door Oceanracer
Een motorbeschermkap heb ik niet, dus dat was snel opgelost. Beide bouten en moeren ingespoten met WD40 en gelijk maar proberen. En wat denk je? Alle vier gingen probleemloos los! Steun vervangen en weer monteren was natuurlijk nog gemakkelijker. Echt een klusje van niks. Als je zelf je wielen kunt wisselen, kun je ook een baksteun vervangen.

Het aandraaien van de twee bouten met de momentsleutel is inderdaad wat lastiger dan met een ratel, omdat je minder ruimte hebt als de auto nog op de grond staat, maar met wat kleinere slagen toch goed te doen.

Verslag en foto's in het andere topic over de baksteun. Dank allen voor de support!

Geplaatst: 13.09.2011 - 11:28
door M@rcel
edraket schreef:
M@rcel schreef:zijn die onderste steunen hydraulisch? Of pneumatisch? Ik dacht dat ze met vacuum werkten. Hoe wordt dit vacuum opgewekt bij een turbo benzine motor?
Zijn inderdaad pneumatisch, was een typfoutje. Werken op vaccuum.
Maar waar halen ze hun vacuum vandaan bij een turbo motor met een overdruk in het inlaatspruitstuk?