Motorsteunen vervangen
Geplaatst: 07.09.2011 - 22:12
Halo,
Na gisteren mijn motorsteunen te hebben ontvangen van het merk Skandix kon ik het niet laten om erin te vliegen. Na enkele mooie tips betreffende de onderste motorsteunen bij het V70 topic heb ik mij 2 verlengstukken voor de rakjak bij gehaald en begonnen met de job.
Start met het rechtse motorsteun.
Eerst was ik iets te enthousiast en was begonnen aan de verkeerde kant van de wagen
Hierdoor heb ik wel iets opgemerkt wat er niet goed uitzag. Er zit een scheur in de stofkap van de cardan. Dit moet ik trachten zo snel mogelijk op te lossen. Zal me hier op het forum verdiepen.
Op naar de correcte kant
Wiel eraf, 2 boutjes van spatlap eraf en over buigen zodat je perfect aan het motorsteun kan. Los halen was geen enkel probleem. Bovenste motorsteun eraf gehaald, eigenlijk de complete balk vanwege ik ook nieuwe eindsteunen van de balk heb vernieuwd. Met de krik en een plankje tussen de carter en de krik heb ik de motor een klein beetje naar boven gebracht. Zo kon je het motorsteun perfect verwijderen en de nieuw er terug in plaatsen. Met de correcte aanhaal momenten alles terug vastgezet en dichtgemaakt. Wiel erop en fase 1 was volbracht.
Onderste motorsteun voor
Dit ging zeer gemakkelijk. Vacuum slangetje eraf, bovenste bout los met enkele verlengstukken die eigenlijk bedoeld waren voor het achterste motorsteun en als laatst de onderste bout. Terug de krik, het planke en de carter truc. Hier moet je de motor ongeveer een 3cm opkrikken. Hier was het beetje bij beetje opkrikken met een klein hartje om niets te breken totdat ik deze ervan onder kon nemen.
Na het inspecteren van de steun viel mij op dat deze er totaal niet versleten uit zag. Zette mijn lippen op de vacuum slang en steun lekte niet. Probeerde hetzelfde met de nieuwe en deze kon ik niet vacuum zuigen. Klinkt vatzig maar is goede manier om te testen. Dus oud steun er terug onder. Nieuwe motorsteun zal ik terug sturen naar Skandix en kijken om deze terug vergoed te krijgen.
Lek in vacuum slang
Het slangetje naar het achterste motorsteun losgekoppeld en daar kon ik het niet vacuum zuigen. Ik hoorde de lek ongeveer aan het midden van de motor en niet in de richting van het steun. Ik heb de nippel aan het achterste motorsteun losgekoppeld, er een touwtje aan geknobbeld en deze er zo uitgetrokken langs de motor heen.
Hupsakee daar was hij dan, het grote gat in het slangetje
Vanwege te laat op de avond heb ik het darmpje mooi ontvet en deze ingetapet. Zal mij later dus nog een nieuw darmpje aanschaffen en vervangen.
Balk steunen
Na alles weer mooi te hebben geïnstalleerd was het tijd voor de laatste fase. De balk steunen was een eitje vergeleken tegen de rest, gewoon terug het juiste aanhaal moment hanteren en klus was zo geklaard.
De testrit
Wow wat een verschil !!! Niet gezeverd wat mij het hardst van al opviel was de stilte in de wagen als je stilstaat aan een licht of zo. Zelfs het stuur was mij niet opgevallen maar deze is nu trilling vrij. En het grootste verschil, nooit verwacht: de turbo. Wat een trekkracht onderin de toeren.
Gisteren nog had ik maar een grote trekkracht vanaf 2200 tr/min en dat ging zeer hard gepaart met bruut geweld. Nu vandaag start dit ongeveer rond de 1500 tr/min en dat trekt gelijkmatig door, geen schok meer vanaf 2200 tr/min.
Eind resultaat: Dit was dus een reuze succes . Bedankt voor alle tips en hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Groeten,
Steven
Na gisteren mijn motorsteunen te hebben ontvangen van het merk Skandix kon ik het niet laten om erin te vliegen. Na enkele mooie tips betreffende de onderste motorsteunen bij het V70 topic heb ik mij 2 verlengstukken voor de rakjak bij gehaald en begonnen met de job.
Start met het rechtse motorsteun.
Eerst was ik iets te enthousiast en was begonnen aan de verkeerde kant van de wagen

Hierdoor heb ik wel iets opgemerkt wat er niet goed uitzag. Er zit een scheur in de stofkap van de cardan. Dit moet ik trachten zo snel mogelijk op te lossen. Zal me hier op het forum verdiepen.
Op naar de correcte kant

Wiel eraf, 2 boutjes van spatlap eraf en over buigen zodat je perfect aan het motorsteun kan. Los halen was geen enkel probleem. Bovenste motorsteun eraf gehaald, eigenlijk de complete balk vanwege ik ook nieuwe eindsteunen van de balk heb vernieuwd. Met de krik en een plankje tussen de carter en de krik heb ik de motor een klein beetje naar boven gebracht. Zo kon je het motorsteun perfect verwijderen en de nieuw er terug in plaatsen. Met de correcte aanhaal momenten alles terug vastgezet en dichtgemaakt. Wiel erop en fase 1 was volbracht.
Onderste motorsteun voor
Dit ging zeer gemakkelijk. Vacuum slangetje eraf, bovenste bout los met enkele verlengstukken die eigenlijk bedoeld waren voor het achterste motorsteun en als laatst de onderste bout. Terug de krik, het planke en de carter truc. Hier moet je de motor ongeveer een 3cm opkrikken. Hier was het beetje bij beetje opkrikken met een klein hartje om niets te breken totdat ik deze ervan onder kon nemen.
Na het inspecteren van de steun viel mij op dat deze er totaal niet versleten uit zag. Zette mijn lippen op de vacuum slang en steun lekte niet. Probeerde hetzelfde met de nieuwe en deze kon ik niet vacuum zuigen. Klinkt vatzig maar is goede manier om te testen. Dus oud steun er terug onder. Nieuwe motorsteun zal ik terug sturen naar Skandix en kijken om deze terug vergoed te krijgen.
Lek in vacuum slang
Het slangetje naar het achterste motorsteun losgekoppeld en daar kon ik het niet vacuum zuigen. Ik hoorde de lek ongeveer aan het midden van de motor en niet in de richting van het steun. Ik heb de nippel aan het achterste motorsteun losgekoppeld, er een touwtje aan geknobbeld en deze er zo uitgetrokken langs de motor heen.
Hupsakee daar was hij dan, het grote gat in het slangetje

Vanwege te laat op de avond heb ik het darmpje mooi ontvet en deze ingetapet. Zal mij later dus nog een nieuw darmpje aanschaffen en vervangen.
Balk steunen
Na alles weer mooi te hebben geïnstalleerd was het tijd voor de laatste fase. De balk steunen was een eitje vergeleken tegen de rest, gewoon terug het juiste aanhaal moment hanteren en klus was zo geklaard.
De testrit
Wow wat een verschil !!! Niet gezeverd wat mij het hardst van al opviel was de stilte in de wagen als je stilstaat aan een licht of zo. Zelfs het stuur was mij niet opgevallen maar deze is nu trilling vrij. En het grootste verschil, nooit verwacht: de turbo. Wat een trekkracht onderin de toeren.
Gisteren nog had ik maar een grote trekkracht vanaf 2200 tr/min en dat ging zeer hard gepaart met bruut geweld. Nu vandaag start dit ongeveer rond de 1500 tr/min en dat trekt gelijkmatig door, geen schok meer vanaf 2200 tr/min.
Eind resultaat: Dit was dus een reuze succes . Bedankt voor alle tips en hopelijk hebben jullie hier iets aan.
Groeten,
Steven