Pagina 1 van 2

HOW TO : EGR V50 2.0d afsluiten

Geplaatst: 11.09.2011 - 18:41
door audio_nl
Hallo nadat ik het gestotter helemaal zat was :evil: . Vandaag maar besloten de EGR af te sluiten en de stekker eraf te halen. En een How To
op het forum te plaatsen, er zijn er genoeg mensen die hier al vaak om foto's gevraagd hebben.


Dit is ongeveer een uurtje werk geweest.

Benodigd een plaatje rvs, wat handgereedschap en een min. 1 rechterhand :-)


- Begin aan de achterkant van de EGR buis de 2 boutjes los te draaien met
dopje 10 hierna de beugel die hem vasthoud in het midden ook dopje 10.
Vervolgens met een platte schroevendraaier de klem open maken.
Nu kun je de buis er tussen weg halen.
Het ziet er dan zo uit:


Afbeelding
By audio_nl at 2011-09-11

- Gebruik een stukje karton en trek de losse flens over op het karton, hierna trek je deze over op een plaatje rvs van 1 mm en zaag of slijp je
deze op maat en boor er gaatjes van 7 mm in. Hierna even netjes vijlen en schuren:

Afbeelding
By audio_nl at 2011-09-11

- Hier 2 foto's hoe je vuil je aansluiting op de EGR en inlaatspruitstuk zijn.
Bij de mijne valt de koolaanslag mee in vergelijking tot andere berichten op dit forum:

Afbeelding
By audio_nl at 2011-09-11

Afbeelding
By audio_nl at 2011-09-11

- Voordat je het rvs plaatje plaatst even de de flens op de EGR schoonmaken voor een goed afsluiting. Remreiniger en een stukje Torkrol + een schuurpapiertje gebruikt:

Afbeelding
By audio_nl at 2011-09-11

- Nu heb ik het plaatje op de flens geplaatst :

Afbeelding
By audio_nl at 2011-09-11

Hierna alles weer terugplaatsen en vastzetten, stekker van de EGR halen en even inpakken tegen vocht in de stekker. Misschien moet je deze later nog eens weer aansluiten. Beetje jammer als het dan geoxideerd is.
Nog 1 foto zoals het eruit ziet als het plaatje ertussen zit:

Afbeelding
By audio_nl at 2011-09-11


Hierna een stuk proef gereden geen storing in de boordcomputer en geen gestotter meer :-)

Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben!!!

Succes alvast.

Geplaatst: 11.09.2011 - 19:12
door Rutger
Mooie uitleg, weet zeker dat mensen hier wat aan gaan hebben.

Geplaatst: 11.09.2011 - 21:08
door codriver
Bij de nieuwere 2.0D met roetfilter kun je de stekker niet zomaar van de EGR klep trekken.

Geplaatst: 11.09.2011 - 22:39
door audio_nl
Zou kunnen ik heb een my 05 en geeft dus geen problemen, de nieuwere zal je moeten laten uit programeren bij een dealer of tuner.

Ik heb hem afgesloten omdat de stekker erafhalen alleen niet werkte. Waarschijnlijk blijft de klep iets open staan door vervuiling.

Geplaatst: 02.04.2012 - 14:10
door tom200
Hallo,

Is het noodzakelijk de stekker los te halen? in principe als je het plaatje gezet hebt is het toch ook goed of heb ik het mis? alvast bedankt

Mvg

Geplaatst: 02.04.2012 - 23:30
door audio_nl
Het is wel noodzakelijk om de stekker eraf te halen omdat er anders nog waarden gemeten worden die naar de computer gestuurd worden.

Geplaatst: 02.04.2012 - 23:44
door MarioC70
Ik hoop voor je dat het er bij de apk niet uitkomt wat betreft emissie storingen,dan is het afkeur namelijk sinds 1 april dit jaar!

Geplaatst: 02.04.2012 - 23:53
door MarioC70
--------------------------------------------------------------------------------
European On-Board Diagnostics (EOBD)
Vanaf 1 april 2012 zal de uitlaatgastest bij benzine en dieselmotoren van bepaalde voertuigen worden vervangen door het uitlezen van het EOBD. Het gaat daarbij om personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3.500 kg met een benzine- of dieselmotor. Voertuigen met een LPG installatie vallen hier dus voorlopig nog niet onder.
Daarnaast geldt deze eis alleen als de datum eerste toelating ná 31-12-2005 ligt.
De emissietest voor voertuigen met een datum eerste toelating vóór 01-01-2006 blijft onveranderd.
.
MIL-lampje en werking.
Het EOBD-systeem moet zijn voorzien van een goedwerkende waarschuwingsinrichting.
Deze waarschuwingsinrichting wordt ook wel 'MIL' genoemd. MIL staat voor: 'Malfunction Indicator Light'.
Het MIL-lampje moet gaan branden als het contact wordt ingeschakeld.
Overigens mag in plaats van het lampje ook een hoorbaar signaal aanwezig zijn. Dit signaal moet hoorbaar zijn als het contact wordt ingeschakeld.
De toestand (aan of uit) van deze waarschuwingsinrichting moet overeenkomen met wat de scantool aangeeft.

P-codes:
Als de scantool één of meerdere van onderstaande P-codes
aangeeft dan wordt het voertuig voor wat betreft de emissieeisen hierop afgekeurd.
Benzine motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P0650
P0Axx

Diesel motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P06xx
P0Ax
European On-Board Diagnostics (EOBD)
Vanaf 1 april 2012 zal de uitlaatgastest bij benzine en dieselmotoren van bepaalde voertuigen worden vervangen door het uitlezen van het EOBD. Het gaat daarbij om personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3.500 kg met een benzine- of dieselmotor. Voertuigen met een LPG installatie vallen hier dus voorlopig nog niet onder.
Daarnaast geldt deze eis alleen als de datum eerste toelating ná 31-12-2005 ligt.
De emissietest voor voertuigen met een datum eerste toelating vóór 01-01-2006 blijft onveranderd.
.
MIL-lampje en werking.
Het EOBD-systeem moet zijn voorzien van een goedwerkende waarschuwingsinrichting.
Deze waarschuwingsinrichting wordt ook wel 'MIL' genoemd. MIL staat voor: 'Malfunction Indicator Light'.
Het MIL-lampje moet gaan branden als het contact wordt ingeschakeld.
Overigens mag in plaats van het lampje ook een hoorbaar signaal aanwezig zijn. Dit signaal moet hoorbaar zijn als het contact wordt ingeschakeld.
De toestand (aan of uit) van deze waarschuwingsinrichting moet overeenkomen met wat de scantool aangeeft.

P-codes:
Als de scantool één of meerdere van onderstaande P-codes
aangeeft dan wordt het voertuig voor wat betreft de emissieeisen hierop afgekeurd.
Benzine motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P0650
P0Axx

Diesel motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P06xx
P0AxEuropean On-Board Diagnostics (EOBD)
Vanaf 1 april 2012 zal de uitlaatgastest bij benzine en dieselmotoren van bepaalde voertuigen worden vervangen door het uitlezen van het EOBD. Het gaat daarbij om personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3.500 kg met een benzine- of dieselmotor. Voertuigen met een LPG installatie vallen hier dus voorlopig nog niet onder.
Daarnaast geldt deze eis alleen als de datum eerste toelating ná 31-12-2005 ligt.
De emissietest voor voertuigen met een datum eerste toelating vóór 01-01-2006 blijft onveranderd.
.
MIL-lampje en werking.
Het EOBD-systeem moet zijn voorzien van een goedwerkende waarschuwingsinrichting.
Deze waarschuwingsinrichting wordt ook wel 'MIL' genoemd. MIL staat voor: 'Malfunction Indicator Light'.
Het MIL-lampje moet gaan branden als het contact wordt ingeschakeld.
Overigens mag in plaats van het lampje ook een hoorbaar signaal aanwezig zijn. Dit signaal moet hoorbaar zijn als het contact wordt ingeschakeld.
De toestand (aan of uit) van deze waarschuwingsinrichting moet overeenkomen met wat de scantool aangeeft.

P-codes:
Als de scantool één of meerdere van onderstaande P-codes
aangeeft dan wordt het voertuig voor wat betreft de emissieeisen hierop afgekeurd.
Benzine motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P0650
P0Axx

Diesel motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P06xx
P0Ax
Schakel naar het hele bewerkingformulier


[ ]

Geplaatst: 03.04.2012 - 11:39
door 360Degreez
Thx voor de guide! Mooi zaterdagmiddag klusje. Evt kan je deze voor de APK weer even "standaard" maken.

Hoe heb je de stekker afgedicht?

Geplaatst: 03.04.2012 - 21:19
door audio_nl
Daarnaast geldt deze eis alleen als de datum eerste toelating ná 31-12-2005 ligt.
De emissietest voor voertuigen met een datum eerste toelating vóór 01-01-2006 blijft onveranderd.




Maakt voor een 2005 auto dus niets uit, als ik het goed gelezen heb! En dan kunnen ze mij daar niet op afkeuren mocht hij al geen goede uitstoot hebben.

Stekker gewoon met isolatietape en een stuk krimpkous erom. Kun je later zo weer los snijden.

Geen dank het is fijn voor anderen als er meer how to's gemaakt worden met goede foto's en beschrijvingen. Het is immers CRISIS
En het is leuk om zelf te knutselen aan de dingen die je nog zelf kunt doen tegenwoordig.

Succes

Geplaatst: 04.04.2012 - 21:59
door newfh
Stekker kan ook blijven zitten maar dan met 3 of 4 mm boortje een gaatje in het plaatje maken zodat er toch nog wat wordt geregistreerd.
Noodreparatie in Italie 2010, plaatje ertussen en stekker erop of eraf bleef storing geven. Thuis wederom losgehaald en plaatje ertussen met gaatje erin en boordcomputer registreerde niets.....:) Tot op heden geen problemen. Uitlezen OBD2 geeft geen storing weer.

Geplaatst: 05.04.2012 - 09:54
door edraket
De motor krijgt nu wel teveel bandstof ingespoten waardoor hij wel kan gaan roeten en het roetfilter eerder vervuild. Beste is wel om de software te laten aanpassen.

Geplaatst: 04.06.2012 - 18:44
door blijde rijder
ik heb met succes de software van de EGR klep eruit laten programmeren tijdens het chiptunnen. daarna de stekker eraf en alu plaatje ertussen gezet. resultaat geen enkele melding meer, motor vervuilt niet meer, geen kosten meer aan reiniging of vervanging EGR klep en regeneratie Roetfilter is minder vaak.
volvo V50 2.0D bj 2007 170.000 km

Geplaatst: 04.06.2012 - 19:20
door V50-Mart
Als de EGR klep/buis zo vies wordt, dan moet die troep toch ergens anders naartoe als je je egr klep afsluit....waar gaat dat vuil nu heen dan? Ik vraag me af of het wel zo verstandig is, ook al rijd het lekkerder.

Geplaatst: 04.06.2012 - 19:26
door MarioC70
blijde rijder schreef:ik heb met succes de software van de EGR klep eruit laten programmeren tijdens het chiptunnen. daarna de stekker eraf en alu plaatje ertussen gezet. resultaat geen enkele melding meer, motor vervuilt niet meer, geen kosten meer aan reiniging of vervanging EGR klep en regeneratie Roetfilter is minder vaak.
volvo V50 2.0D bj 2007 170.000 km

Een goeie apk keurmeester is niet te misleiden,als hij ziet dat er aan gerommeld is,tja.

Geplaatst: 04.06.2012 - 21:48
door blijde rijder
MarioC70 schreef:
blijde rijder schreef:ik heb met succes de software van de EGR klep eruit laten programmeren tijdens het chiptunnen. daarna de stekker eraf en alu plaatje ertussen gezet. resultaat geen enkele melding meer, motor vervuilt niet meer, geen kosten meer aan reiniging of vervanging EGR klep en regeneratie Roetfilter is minder vaak.
volvo V50 2.0D bj 2007 170.000 km

Een goeie apk keurmeester is niet te misleiden,als hij ziet dat er aan gerommeld is,tja.
thks voor de reminder. ik zal net zoals bij mijn vorige auto de stekker erin steken zodat er niets meer te zien valt.

Geplaatst: 05.06.2012 - 22:24
door toppertje
V50-Mart schreef:Als de EGR klep/buis zo vies wordt, dan moet die troep toch ergens anders naartoe als je je egr klep afsluit....waar gaat dat vuil nu heen dan? Ik vraag me af of het wel zo verstandig is, ook al rijd het lekkerder.

wat dacht je van de uitlaat? :wink:

Geplaatst: 06.06.2012 - 09:15
door blijde rijder
toppertje schreef:
V50-Mart schreef:Als de EGR klep/buis zo vies wordt, dan moet die troep toch ergens anders naartoe als je je egr klep afsluit....waar gaat dat vuil nu heen dan? Ik vraag me af of het wel zo verstandig is, ook al rijd het lekkerder.

wat dacht je van de uitlaat? :wink:
inderdaad de rookgassen worden niet meer terug geleid naar de inlaat maar gaan nu direct naar de uitlaat.
De EGR klep is een zgn milieu maatregel om de NOX te beperken. NOX wordt gevormd bij hoge temperaturen in de verbrandingsruimte. dit is niet te voorkomen maar wel te beperken door de werking van de EGR klep. EGR staat voor Exaust Gas Return oftewel het uitlaatgas direct terug leiden naar de inlaat waardoor zeer onvolledige verbranding ontstaat doordat de uitlaatgassen onvoldoende zuurstof bevat en het inspuitsysteem de gewone hoeveelheid brandstof injecteert. gevolg is roetontwikkeling. hiervoor heeft men weer een roetfilter bedacht die je raadt het al vervuild. deze moet dus weer met brandstof worden geregenereert. kortom kind met waterhoofd wat per saldo meer brandstof kost en dus eveneens milieubelastend is. door nu de EGR klep uit te schakelen op een slimme manier zodat men dit niet bij de APK ziet heb je de volgende voordelen:
meer vermogen,
meer koppel
minder brandstof verbruik (8%)
minder regenereren roetfilter
geen vervanging/reiniging van EGR klep
geen inwendige vervuiling van het inlaatspruitstuk.

dit alles met succes toegepast bij mijn volvo V50 2.0D na chiptuning
bij mijn vorige auto ford mondeo 2.0D TDCI had ik uitstluitend de EGR klep uitgeschakeld door de stekker eraf te trekken. besparing op brandstof circa 10%. dit kan echter niet bij mijn volvo daar de computer dit direct signaleert en waarschijnlijk in noodloop gaat. levert in dat geval een probleem op bij de APK.

bij mij is het door het remappen van het motormanagement systeem de waarden op 0 gezet zodat er geen storingen meer worden veroorzaakt zodra de stekker van de EGR klep eraf wordt getrokken.
bij de APK is het dus zaak om de stekker er even in te steken en er direct na de APK weer af te halen.
uiteraard het plaatje laten zitten.
roetmeting is dan perfect. en komt uitstekend door de APK.

Geplaatst: 06.06.2012 - 10:33
door Xenobe
Lukt dit ook op een 1.6D van 2009 of werkt dit enkel op de 2.0?

Geplaatst: 06.06.2012 - 12:11
door blijde rijder
Xenobe schreef:Lukt dit ook op een 1.6D van 2009 of werkt dit enkel op de 2.0?
dit is geen enkel probleem. alle nwe diesels hebben een EGR klep ongeacht de cilinder inhoud.
De EGR klep van de meeste diesels voor 2007 konden eenvoudig worden uitgeschakeld door de stekker eraf te trekken zonder melding van storingen.
Diesels na 2007 hebben een ingewikkelder software systeem.
kortom wil je de EGR klep echt uitschakelen dan kan dit alleen door dit softwarematig te laten uitschakelen door een chiptunner. zelf heb ik er tevens een plaatje tussen gemaakt exact zoals beschreven in deze site. dit heb ik gedaan omdat ik niet zeker wist of de klep EGR klep nog wel goed afsloot. soms komt er een randje op zodat de klep gedeeltelijk open blijft staan. met alle gevolgen van dien.

dus ook de EGR klep van jouw 1.6 ltr diesel is uit te schakelen.