beste mensen,
Er zal maar een deel van jullie zijn die op LPG rijdt; alleen voor hen is het relevant.
Mijn 460 had de symptomen van een lekke koppakking: bij warmlopende motor koelwater dat uit het expansievat wordt geperst, slechte ontluchting van koelsysteem blijkend uit koude verdamper (niet gevuld met koelwater) en niet functionerende verwarming (want niet gevuld met koelwater).
Ik kon ontluchten zovaak ik wilde, dan werden verdamper en kachelradiator weer even warm, maar het probleem kwam steeds terug.
Ik uiteindelijk de koppakking vervangen: maar het probleem bleef! Nu blijkt achteraf dat de verdamper defect was en steeds LPG in het koelsysteem bleef persen!
Normaal gesproken zijn gassen in het koelsysteem gassen vanuit de cylinder (lekke koppakking) maar in dit geval dus niet.
Na het vervangen van de verdamper is het probleem helemaal opgelost.
Als ik de oorzaak eerder had geweten, had ik nooit de koppakking hoeven vernieuwen. Ben nu wel een ervaring rijker zogezegd.
let op: bij lpg is een "lekke" koppakking niet alt
-
- 3rd Gear member
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
En een bak poen armer. Toch is dit relevante informatie en dus is een woord van dank op zijn plaats, zelfs van een dieselrijder.Ben nu wel een ervaring rijker zogezegd.
DANK!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 8th Gear member
Mwoa... Waren er uitlaatgassen in je koelreservoir geconstateerd dan?
Druk op het systeem of uitlaatgassen in de koelvloeistof zijn twee verschillende dingen, dat had je vantevoren ook kunnen bedenken...
Druk op het systeem of uitlaatgassen in de koelvloeistof zijn twee verschillende dingen, dat had je vantevoren ook kunnen bedenken...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
-
- 3rd Gear member
Inderdaad, dat had ik me dus ook vantevoren ook bedacht: er was namelijk met een uitlaatgastester "CO" (koolmonoxyde) in het systeem geconstateerd.
Ik denk dat die CO tester ook op de LPG heeft gereageerd.
Ook heb ik aan de thermostaat gedacht, maar dat was het niet, want die functioneerde voelbaar.
Ik denk dat die CO tester ook op de LPG heeft gereageerd.
Ook heb ik aan de thermostaat gedacht, maar dat was het niet, want die functioneerde voelbaar.
-
- 3rd Gear member
hoe stel je je dat voor dan? Je moet dus steeds geld opzij leggen zodat de verdamper na 3 verjaar vernieuwd kan worden?
-
- 1st Gear member
Wat is de snelste manier om dit dan goed te kunnen testen? Een aansteker bij het KVS vaatje houden, als het boem zegt een nieuwe auto ipv een koppakking 
Hoe was het verbruik voor en na de reparatie?
(persoonlijke mening is nog steeds dat gas is om op te koken)
mvg
db

Hoe was het verbruik voor en na de reparatie?
(persoonlijke mening is nog steeds dat gas is om op te koken)

mvg
db
-
- 6th Gear member
Als je een nieuwe auto koopt, ga je er dan ook van uit dat die levenslang mee gaat zonder onderhoud?.sleutelaar schreef:hoe stel je je dat voor dan? Je moet dus steeds geld opzij leggen zodat de verdamper na 3 verjaar vernieuwd kan worden?
Ik stel me dit dus heel simpel voor.
Regelmatig een onderhoud/reinigingsbeurtje, 1x jaarlijks is vaak voldoende om jaren probleemloos te rijden.
Een koppakking gaat zo snel niet lek, meestal is het een gevolg van...
Bij de eerste symptomen is het meteen hoofdzaak om eerst het koelsysteem te controleren, radiator, lekkage, verstopping... koelventilator...
Als dat allemaal oke blijkt, kan je de aanzuigslang loskoppelen bij de venturi en beide afdoppen, verder op benzine rijden, de motor zal dan niet warm lopen.
Bij een verdamper die nooit gereinigd is, mag je er zowat meteen van uit gaan dat ie zó vervuild is, dat er een lek in het membraam zit. (druk zoekt immers áltijd een uitweg)
Met een inwendig lekke verdamper, word via de venturi lpg en koelvloeistof aangezogen en komt zo in de verbrandingsruimte, ongeacht welke brandstof je rijd.
Moraal: alles valt en staat met goed onderhoud, dat geld voor zowel gas, benzine als diesel...
-
- 3rd Gear member
jouw moraal onderschrijf ik zeker. regelmatig onderhoud is belangrijk. helemaal mee eens.
waar het mij alleen in dit draadje om ging is duidelijk te maken dat je niet zo snel aan de mogelijkheid van een lekke verdamper denkt.
daarnaast, in mijn geval was er geen lek in het lagedruk systeem (zoals jij in feite beschrijft) zodat er koelwater zou komen in de inlaatlucht. dat is er nooit geweest.
Er was juist een lek in het hogedruk systeem zodat vloeibare lpg onder hoge druk het koelsysteem in werd geperst.
dus nogmaals: er wordt volgens mij in de praktijk gewoon niet zo snel gedacht aan een lekke verdamper. de eerste gedachte is altijd: lekke koppakking.
waar het mij alleen in dit draadje om ging is duidelijk te maken dat je niet zo snel aan de mogelijkheid van een lekke verdamper denkt.
daarnaast, in mijn geval was er geen lek in het lagedruk systeem (zoals jij in feite beschrijft) zodat er koelwater zou komen in de inlaatlucht. dat is er nooit geweest.
Er was juist een lek in het hogedruk systeem zodat vloeibare lpg onder hoge druk het koelsysteem in werd geperst.
dus nogmaals: er wordt volgens mij in de praktijk gewoon niet zo snel gedacht aan een lekke verdamper. de eerste gedachte is altijd: lekke koppakking.
- Iroll
- 6th Gear member
Er zijn al heel wat vragen op het forum geweest over de symptomen van een lekke koppakking. Als er dan vermeld wordt dat er gassen uit het expansievat opborrelen dan is er nergens iemand die heeft geopperd dat het ook aan een lekkende verdamper kan liggen in geval van LPG. Ik vind het een hele goeie dat de TS de moeite neemt om dat hier te vermelden.
Jammer dat sommige op een neerbuigende wijze reageren, dat is niet ok!
Sleutelaar :salute:
Jammer dat sommige op een neerbuigende wijze reageren, dat is niet ok!
Sleutelaar :salute:
-
- 6th Gear member
Het word nochtans vaak vermeld hoor, dat een lekke koppakking, 99x van de 100 een verkeerde diagnose is.
Dat heeft niks met neerbuigend te maken.
Sterker nog, als je achteraf er verder op wil ingaan, en vraagt wat de oorzaak was van de lekke koppakking, krijg je geen antwoord meer, óf omdat de druk te hoog was.
Symptoombestrijding, want de werkelijke oorzaak pakt men niet aan om vervolgens weer voor hetzelfde probleem te staan...
Dat heeft niks met neerbuigend te maken.
Sterker nog, als je achteraf er verder op wil ingaan, en vraagt wat de oorzaak was van de lekke koppakking, krijg je geen antwoord meer, óf omdat de druk te hoog was.
Symptoombestrijding, want de werkelijke oorzaak pakt men niet aan om vervolgens weer voor hetzelfde probleem te staan...
-
- 3rd Gear member
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb zelf in ieder geval door schade en schande mijn lesje geleerd. En ik zal in het vervolg eenszoveel aandacht aan de verdamper schenken.
Ik heb nu ook geleerd hoe ik een koppakking moet vervangen: elk nadeel heeft zo zijn voordeel (kuch).
Ik heb zelf in ieder geval door schade en schande mijn lesje geleerd. En ik zal in het vervolg eenszoveel aandacht aan de verdamper schenken.
Ik heb nu ook geleerd hoe ik een koppakking moet vervangen: elk nadeel heeft zo zijn voordeel (kuch).