Pagina 1 van 2
					
				Brandstofverbruik op de autobahn met benzinemotor
				Geplaatst: 13.09.2011 - 23:20
				door acecombat
				Hey allemaal,
afgelopen week een aantal dagen naar de eifel geweest in Duitsland. Zowel op de heen- als terugreis heb ik me S60 vooraf afgetankt. Op de heenreis heb ik een verbruik gehad van 1 op 11,26 en op de terugreis een verbruik van 1 op 14,14. 
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het brandstofverbruik op de autobahn. Hieronder beschrijf ik de omstandigheden die mogelijk van invloeden geweest kunnen zijn op het verschil in verbruik.
Heenreis
Vanuit Amsterdam gestart en tussen de Witte Bergen en Amersfoort af en toe stapvoets moeten rijden ivm filevorming. temperatuur rond de 21 graden en af en toe regen gehad. Op de autobahn even de snelheid opgevoerd naar 180 en daarna voornamelijk 130 gereden. 
Terugreis
Vanuit Eifel gestart en geen file gehad. temperatuur rond de 28 graden en voor de rest zonnig. De snelheid even opgevoerd naar 200 en ook daarna weer voornamelijk 130 gereden.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 14.09.2011 - 07:32
				door EVV
				Duitsland is niet zo vlak als het soms lijkt, ik rijd regelmatig een stuk (75 kilometer) over de A31, richting noorden is mijn momentele verbruik over het algemeen lager dan naar het zuiden. Scheelt niet veel, 6,6 tegen 7,2, maar toch wel merkbaar. Als je dan ook nog heuvel op richting 200 gaat, gaat het wel hard met de benzine. Filerijden kost ook veel brandstof. 
Ik haal als ik vaak daar rijd meestal rond de 1:12,5
			 
			
					
				
				Geplaatst: 14.09.2011 - 10:01
				door MN-NL
				Van een keer lekker doorrijden over een paar honderd km wordt bijna elke auto zuiniger: de auto komt door-en-door op temperatuur en je rijdt het blok helemaal schoon...
(en de Eifel ligt op een kleine 300 m boven NAP, Amsterdam ligt grotendeels onder NAP  -  en dat terwijl NAP voor nieuw AMSTERDAMS peil staat 

)
Wordt de auto in zijn dagelijkse leven meer voor korte ritten gebruikt?
Gr. Marc
 
			
					
				
				Geplaatst: 14.09.2011 - 10:17
				door Iroll
				(en de Eifel ligt op een kleine 300 m boven NAP, Amsterdam ligt grotendeels onder NAP - en dat terwijl NAP voor nieuw AMSTERDAMS peil staat ) 
NAP staat voor 
Normaal Amsterdams Peil 
			
					
				
				Geplaatst: 14.09.2011 - 10:26
				door MN-NL
				Yep, klopt. Het NORMAAL Amsterdams Peil is wel vernieuwd in 2005....
http://home.tiscali.nl/~wr2777/NAP-niveau.htm
En er is toch ook zoiets als het Nieuw Amsterdams Peil 
 http://www.nieuwamsterdamspeil.com/nap. ... =nl&page=1
http://www.nieuwamsterdamspeil.com/nap. ... =nl&page=1 
			
					
				
				Geplaatst: 14.09.2011 - 12:25
				door V70 classic
				Gezien dat je spec naar de Duitse autoweg vraagt. 
1 op 5 zo een beetje. 
Grts
			 
			
					
				
				Geplaatst: 14.09.2011 - 23:44
				door acecombat
				@ EVV:  Vorig jaar ben ik met een 2.4 140pk naar het Italiaanse landschap geweest en deze S60 reed in zuidelijke richting duurder 1 op 12,5 en terug naar het noorden 1 op 14. Maarja heuveltje af is ook zuiniger 
 
@ MN-NL Meestal rij ik in het Hollandse landschap stukken van ongeveer 30 km per rit.
 
			
					
				
				Geplaatst: 15.09.2011 - 08:06
				door blastaway
				Mijn 2.0T my 2007 V70 liep ook naar Beieren paar weken terug 1 op 12 ongever en terug 1 op 13. Op de erugweg rustiger gereden!
 
In mei naar Italie was ie net iets zuiniger. Denk 1 op 14, maar veel stukken 90 en 100 moeten rijden. op de CC
			 
			
					
				
				Geplaatst: 17.09.2011 - 14:34
				door Ab S
				Zoals MN-NL al schreef, na een flink stuk rijden wordt de auto een stuk zuiniger (inderdaad waarschijnlijk omdat alle koolaanslag weggebrand is) . Was afgelopen zomer in Scandinaviƫ (4000 km retour), en nadien rijdt de auto tegen standaard iets van 8.2 l/100 km nu 7.8.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 17.09.2011 - 15:44
				door DawnBlueED
				acecombat schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het brandstofverbruik op de autobahn. Hieronder beschrijf ik de omstandigheden die mogelijk van invloeden geweest kunnen zijn op het verschil in verbruik.
Tussen de 1 op 5 en de 1 op 15 met de D5, met de D24TIC trouwens niet veel anders.
Het verbruik is (uiteraard) afhankelijk van de snelheid waarmee je rijdt
 
			
					
				
				Geplaatst: 17.09.2011 - 21:54
				door 945i
				Vanmorgen A37-A28-A1-A9-A2-A9-A4 kortom, Drenthe Schiphol 1:9 op Tango.
Terug op Shell 95 FS 1:11. (wel wind mee..)
			 
			
					
				
				Geplaatst: 17.09.2011 - 22:10
				door M@rcel
				945i schreef:Vanmorgen A37-A28-A1-A9-A2-A9-A4 kortom, Drenthe Schiphol 1:9 op Tango.
Terug op Shell 95 FS 1:11. (wel wind mee..)
Met welke snelheid ongeveer? Veel files gehad?
 
			
					
				
				Geplaatst: 17.09.2011 - 22:14
				door 945i
				Geen files en 3000 t/pm dat is iets boven de 130 km/h, op cruise control zoveel mogelijk. 
Alleen op de A9 iets rustiger met al die camera's.

 
			
					
				
				Geplaatst: 18.09.2011 - 00:54
				door Thijs
				Wind mee of tegen verklaart mijns inziens het verschil in verbruik. Verschillende tankstations niet. Let wel, mijns inziens he 

 
			
					
				
				Geplaatst: 18.09.2011 - 00:57
				door sbv
				945i schreef:Geen files en 3000 t/pm dat is iets boven de 130 km/h, op cruise control zoveel mogelijk. 
Alleen op de A9 iets rustiger met al die camera's.

 
Tank je dan heen en terug apart weer ?
 
			
					
				
				Geplaatst: 18.09.2011 - 00:58
				door Thijs
				Das het nadeel van een benzine he, die acciradius...
			 
			
					
				
				Geplaatst: 18.09.2011 - 01:04
				door sbv
				Ook met een benzine moet je met normale rijstijl wel 600 km kunnen halen.
			 
			
					
				
				Geplaatst: 18.09.2011 - 01:14
				door Thijs
				Gha, ik doe met normale rijstijl 1200 km 

 . Maar goed, 945i had een aardige toer gemaakt. En als je halfvol weggaat moet je dus halverwege tanken, toch?
 
			
					
				
				Geplaatst: 18.09.2011 - 08:04
				door 945i
				Precies! 

 
			
					
				
				Geplaatst: 19.09.2011 - 09:55
				door EVV
				sbv schreef:Ook met een benzine moet je met normale rijstijl wel 600 km kunnen halen.
En als je veel lange stukken rijdt lukt 750 tot 850 ook nog wel.